°, — קל לא נמצא.
— פִע', סִפֵּק, פ"ע, היה לפלוני סָפֵק בדבר, לא ידע אל נכון, zweifeln;douter; to doubt: כבר נזכר בספר אותו הרפיון וספקנו אנחנו עליו בספר התוספת ר"י א"ת, ספ' השרש' לריב"ג, צדה. כבר נזכר הענין הזה בספר אותות הרפיון וספקנו אנחנו על רבי יהודה בתוספת ממנו היות ויישם בארון כמו ויושם לפניו שם שם שומ. ולמה לא תספק בטענותם ביסודות הארבעה ראשונה ותתבע אותם בעולם האש אשר יטענו ששם האש העליונה אין גוון לה הוא, הכוזרי ה יד. וזה ההתר יותר בו גם כן מה שזכרנו שספקו האחרונים בחלוקת המתדבק מפני ידיעת השם יתברך אותה רלב"ג, מלחמ' השם ג ד. וממה שאין לספק בו הוא שראוי שיהיו לדת האלהית עקרים כוללים ר"י אלבו, העקרים, הקדמ'. אך אמנם לפי המשך דבריו יש לספק בזה ג' ספקות ר"י אברבנאל, שמים חדשים א, ה.. אריסטו הניח שהוא (העולם) קדמון ספקו עליו אנשי כת אפלטון בכמו זה הספק שם, עיון ג, כח:. אמנם המאמינים אשר האמינו באל ושלוחיו ואחרי כן לא ספקו ונלחמו בכל מאדם ובכל נפשם ליראת האלהים המה הצדיקים ראב"ח, מאזני צדק לאלגזאלי 63.
— סִפֵּק מְסַפֵּק: וכבר יספק מספק במה שהונח מציאות השכל הפועל מפני מה שימצא לשכל ההיולאני מהיציאה מהכח אל הפועל בקנין המושכלות רלב"ג, מלחמ' השם א ו. בספק הראשון על השרש הא' וכבר יספק המספק אם היו כל הנמצאים זולת הראשון ית' נבראים כמו שבא בביאור הפנה הזאת כפי התורה ר"י אברבנאל, מפעל' אלהים ג א. — ובמשמ' פ"י, עשה שיהיה ספק, הטיל ספק: ומן החזק שבשלוחיו אשר יורה אותך וילחם אותם בהם במצפון ענינך שישתדל לספק עליך אמתותך ר"י א"ת, חו"ה, יחוד המעשה ה. ותחלת מה שיספק אותך בו היצר וישתדל לברר אותו אצלך הוא שנפשך אין לה קיימא מבלי הגוף ושהיא נפסדת בהפסד גופך וכו' ואם תתיעץ עם שכלך בזה ירחיק ממך הדעת הזאת בראיות אשר זכרו אותן הקדמונים ובדברי הנביאים ע"ה וכאשר יתיאש מספק אותך בזה ישתדל לספק אותך בבורא יתברך וכו' וכאשר יתיאש מספק הענין הזה עליך יפילך במיני השתוף כמו דעת מניחי הריבוי ודעת אנשי התולדות וכו' שם. והרמב"ן ז"ל פי' אותו לשון ספק חשיכה כלומר כי תוספת הפשע הוא שמספק עלינו אמונתינו רשב"ץ דוראן, אוהב משפט ומשפט צדק, קסה:.
— פֻע', °סֻפַּק, יְסֻפַּק, יסופק, שהיה בו ספק: ועיין בו תדיר והוא יבאר לך הגדולות שבספקות אשר יסופקו על כל משכיל ר"ש א"ת, מו"נ פתיח'. וזה ממה שלא יסופקו באחד מן החוקרים בזה רלב"ג, מלח' השם ה ח. אמ' ן רש"ד והספק היותר חזק שיסופק בו על זה הוא שיאמר כי ההכנה אחת בעינה אין בטבעה שתקבל שני דברים מתחלפי' ר"י מפיסא, מנח' קנא' 62. — ובפרט בינ' מסֻפק, מסופק, — שיש בו ספק, zweifelhaft; douteux; doubtful: וכבר גמרתי הדין בחבור הזה בפעלים המסופקים אשר יחלתי לגזור אמר מהם בספר התוספת והצגתים הנה במקום אשר ראיתי הצגתם שמה נכונה ר"י א"ת, השרש' לריב"ג, הקדמ'. וזה דומה לפקח שהוא הולך בדרך והוא רוצה ללכת אל ארץ רחוקה והדרך מתחלקת לדרכים רבים מסופקים הוא, חו"ה, היחוד ב. אל תנוח דעתך על מה שנצטייר בלבך בתחלתך למודך מן הענינים המסופקים והסברות העמוקות שם, חשבון הנפש ג. המאמר הזה ענינו הראשון לבאר עניני שמות באו בספרי הנבואה מהשמות ההם שמות משתתפים וכו' ומהם מסופקים פעם יחשב שהשם יאמרו בהסכמה ופעם יחשב בהם שהם משתתפים ר"ש א"ת, מו"נ פתיח'. ואלו המינים לבד המינים הראשונים יודעו בשמות המסופקים יכונו הנה כאשר כוננו על ציור מה שיורה עליו השם המשותף או המסופק כל מלאכת ההגיון ג.. והשמות יש מהם משותפות ויש מהם מוסכמים ויש מהם נרדפים ויש מהם מסופקים רש"ט פלקירא, ראש' חכמה 24. והמסופקים הם שמות המיוחסים אל דבר אחד כמו הדברים החמים המיוחסים אל החמימות והדומה לזה שם. מה שזכרתי שמע זה המאמר המועיל שזכרוה חז"ל שראויים להקרא חכמים באמת אשר ביאר כל מסופק וגלה כל מכוסה והראה רוב סתרי התורה רצה"ח, תפארת למשה א.
— הִתפ', °הִסְתָּפֵּק, נסתפק, — א) כמו פִע', פ"ע, היה לפלוני ספק: יש להסתפק אם יכול האב לקבל גט לבתו הקטנה משנשאת תוספ' קידוש' י. ד"ה ומקבל. זה שאמר איני יודע הרי הוא כמי שאינו שהרי אינו חוזר ומלמד ונמצאו אחר התוספת עשרים וארבעה חוץ מזה המסתפק רמב"ם, סנה' ט ב. על זה נסתפק ה"ר יהודה אלברצלוני ז"ל התרומות נג ג ו. ונסתפקתי בשביל שכתב בשטר מעכשיו ולעולם טוח"מ, מתנה ומחילה רמח יד. עד שאדון הנביאים נסתפק בתחלת נבואתו אם יקבלו העם אמונת מציאות ה' ר"י מפיסא, מנח' קנא' 16. וחלילה לזקני ישראל המקובלים איש מפי איש עד האבות ע"ה ובפרט השבט המיוחד בני לוי שיסתפקו אם ה' נמצא כי א"כ איך ישאלו שמו ממשה ע"ה אבל מה שיסתפקו זקני ישראל הוא באיזה מדה ממדותיו הוא שלוח להם לגאלם שם. וזה אם אקוה כמסתפק כלומר מי יודע אם מה שאני מקוה הוא שיהיה שאול ביתי בקבע אלשיך, פי' איוב יז יג. — ועם ב' היחס, הִסְתַּפֵּק בדבר: וכן תעשה בכל מלה שתסתפק בה ממה שאינו נמצא בספר ר"י א"ת, השרשי' לריב"ג, הקד'. וכל מה שהוא עושה ממעשי העבודה כונתו בו לזולת האלהים מפני שהוא כמסתפק באמתת חיובו בהם הוא, חו"ה, יחוד המעשה ד. ומה שתסתפק בבירורו תחקור עליו מחכמי דורך שלא בדרך החקירה הראשונה שם, חשבון הנפש ג. אתה האיש המתספק בגזרת הבורא ושאיננו מאמין בגודל עצמתו וכו' הטוב לך לבקש משכון ולקחתו אלא מריעך וחבירך אשר אין לו רשות עליך ולא מצותו עוברת עליך שם, הבטחון ו. וכל שני דברים המסתפקים בחיוב המציאות ולא יהיה אחד מהם סבה לאחר הנה נאמר בהם שהם יחד בטבע מלות ההגיון יב. ובזה הפירוש שפרשנו יסיר מלבך ספק גדול שמסתפקים בו בני אדם ושואלין עליו ר"ן, שבת קלג.. כיון שהיה אברהם אבינו ירא למה הלך למצרים לפי שהיה רעב ואמר אם לא אלך למצרים אם לא אלך לגרר שמא ימותו ברעב כל ילידי ביתו הרי טוב לו שילך ויסתפק בשרה אם יקחוה אם לאו כדי שלא ימותו ברעב ספ' חסידים תתתתשנט. וכינה תורה שבע"פ בתורת אמך והזהיר שלא יסתפק בה כמו שאין אדם מסתפק באמו שילדתו ר"י בן נחמיאש, פי' משלי א ח. ומה שנסתפקת בשאלתך מי אמרינן כל זמן ששמעון חייב לראובן כלום עבדו הוא וכו' בשם הרא"ש, טוח"מ, טוען ונטען פו ו. כי משה ע"ה לא נסתפק אלא בשישראל ישאלו שמו ית' ר"י מפיסא, מנח' קנא' 16. שאם היה הדבר כן והוא מה שלא יסתפק בו שום מודה על האמת שם 89. אמנם בזה ישוו כל המתנבאים שיהי' להם דביקות ניכר אליהם בבירור שלא יסתפקו בו רמח"ל, דרך ה' ג ד. — ב) ובינ' מִסְתַּפֵּק, מִסְתַּפֶּקֶת, כמו פֻע', מְסֻפָּק: ואלו היו סימניה (של החכמה) על דרך אחת הברואים כלם לא היה ענינה מסתפקת על א' מהם והיה המשכיל והכסיל שוה בהכרתם ר"י א"ת, חו"ה, הבחינה א. עד שעמד רבנו הקדוש וכו' וראה כי החכמה הולכת ומתדלדלת והתורה מתמעטת והקבלה מסתפקת והחכמים הולכים ודלים ר' מנחם בן ר"א בן זרח, צידה לדרך, הקד'. — וכן עם ל' היחס, הִסְתַּפֵּק, נסתפק לפלוני, הדבר היה מְסֻפָּק בעיני פלוני: זה שקורין בכל יום שני ענינין לפי [שפסק] הוא לנו אי יום שני אי יום שלישי כל יום ויום מסתפק לנו זה הענין אם היום צריך לקרות או למחר. לפיכך קורין בשני ענינין סד' של סוכ', סדר ר"ע השלם ב, קצא.. אלא שאתה צריך לעיין בכל דבר שיסתפק לך כיצד עיקרו רה"ג, תשו' גאו' קדמו', הוצ' קסל עח. וכיון שנסתפק לו בעל השמועה מי הוא וכו' היה גורסה בשם שניהם ר"ת, פסח' נב:. אם מסתפק לך מתי נקבע החדש אתה תופס מספק שני ימים יום כפור שם נד:. אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו שלא יצטרך לשאול לרב כשיסתפק לו דלאו אורח ארעא לפרושא בהדיא רש"י, חגי' יא:. וכאשר יפתה (היצר) שכלך יטה מעליך ויעזר בו עליך מפני שאתה סומך עליו במה שמסתפק לך ובוטח בו במה שלא תבין ענינו ר"י א"ת, חו"ה, יחוד המעשה ה. בן שנסתפק לנו אם הוא בכור או פשוט כגון שנתערב עם אחר רמב"ם, נחלות ב ו. ואם נסתפק לו אם עשה או לא עשה אותו החוטא מביא אשם והוא הנקרא אשם תלוי הוא, מעשה הקרבנות א ו.