*, ש"ז, מ"ר סְפֵקוֹת, ספיקות, — מה שאינו ידוע,. מה שאינו ברור, הפך מן ודאי, Zweifel; doute; doubt: עשה לך רב והסתלק מן הספק רבן גמליאל, אבו' א טז. הורו בית דין וידעו שטעו וחזרו בהן בין שהביאו כפרתן ובין שלא הביאו כפרתן והלך ועשה על פיהן רבי שמעון פוטר ור' אליעזר אומר ספק איזהו ספק ישב לו בתוך ביתו חיב הלך לו למדינת הים פטור הוריו' א ב. המעון הזה אילו היו מניחים לי הייתי מביא (אשם תלוי) אלא אומרים לי המתן עד שתכנס לספק בבא בן בוטא, כרית' ו ג. חטאת העוף הבאה על ספק אם שנמלקה נודע לה הרי זו תקבר שם ג. כל ספק אם משנמלקה נודע לה הרי זו תקבר שם ג. כל ספק בשחיטה פסולה תוספת' חול' ב ד. אם במקום שעשה ספק כוודאי לא עשה אונס כרצון כאן כשלא עשה ספק כוודאי וכו' ספרי במד' כח. אין תימר אין אין ריכון כעיקור אין כולו לעניים מספק יעשה חשבון עם העניים ר' יוסה, ירוש' שביע' ה ג. צריך לקרותה (את המגלה) לפני נשים ולפני קטנים שאף אותם היו בספק בר קפרא, שם מגיל' ב ד. אין ספק מוציא מידי ודאי פסח' ט.. אשה זו בחזקת היתר לשוק עומדת ומספק אתה בא לאוסרה אל תאסרנה מספק רבה, יבמ' ל:. ראשון ראוי להיות כהן גדול ושני ממזר מספק שם לז.. ממון המוטל בספק חולקין שם לז:. ראשונים ודאי יין אחרונים ודאי חומץ אמצעיים ספק משמיה דריב"ל, ב"ב צו.. — ובכפילת השם להציע שני הענינים המתנגדים שבא עליהם הספק, סָפֵק... סָפֵק: ספק חשכה ספק אין חשכחה אין מעשרין את הודאי וכו' שבת ב ז. הכונס את יבמתו ונמצאת מעוברת וילדה וכו' ספק בין תשעה לראשון ספק בין שבעה לאחרון יוציא והיבם והארוסין והחרש ובן תשע שנים ויום אחד פוסלין ולא מאכילין ספק שהוא בן תשע שנים ויום אחד ספק שאינו ספק הביא שתי שערות וספק שלא הביא וכו' שם ז ד. אם העיר קדמה קוצץ ואינו נותן דמים ואם האילן קדם קוצץ ונותן דמים ספק זה קדם וספק זה קדם קוצץ ואינו נותן דמים ב"ב ב ז. שתי חביות אחת טמאה ואחת טהורה ונשתברו ובאו להן לטהרות ספק טמאה ספק טהורה תוספת' טהר' ה יג. אבל ספק נבעלה ספק לא נבעלה לא שמענו מה יעשה לה ספרי במד' ז. ספק בירך על מזונו ספק לא בירך צריך לברך וכו' ספק התפלל ספק לא התפלל אל יתפלל רבי זעירא בשם רב ירמיה, ירוש' ברכ' א א. ספק הזכיר של ראש חדש ספק לא הזכיר מחזירין אותו בשם רבי אלעז', שם ה ג. נכנס לעיר שרובה גוים ספק רוב משמרין ספק אין רוב משמרין דברי הכל חייבין שם דמאי א א. מדת בשר ודם מקניט את חבירו בדברים ספק מתפייס הימנו ספק אין מתפייס הימנו רבה בר מרי, יומ' פו:. אדם חש בעיניו נותן מעות לרופא ספק מתרפא ספק אינו מתרפא ר' אבהו, כתוב' קה.. האשה שהיו עליה ספק חמש לידות ספק חמש זיבות מביאה קרבן אחד ואוכלת בזבחים ב"ב קסו.. כל הנותן תרומה לכהן עם הארץ כאילו נותנה לפני ארי מה ארי ספק דורס ואוכל ספק אינו דורס ואוכל אף כהן עם הארץ ספק אוכלה בטהרה ספק אוכלה בטומאה ר' אחא בר אבא בשם ר' יהודה, סנה' צ:. אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני אתה ספק עושה ספק אי אתה עושה אני ודאי עושה ר' פנחס בן יאיר, חול' ז.. מדת ב"ו נותן חפץ בחמת צרורה ופיה למעלה ספק משתמר ספק אין משתמר ואילו הקב"ה צר העובר וכו' נדה לא.. פרעה רשע הוא וגזרתו ספק מתקיימת ספק אינה מתקיימת אבל אתה צדיק וגזירתך מתקיימת מד"ר שמות א. — וסמ' סְפַק1, סְפֵק: הכל לעניים שספק לקט לקט ר' מאיר, פאה ד יא. ספק גירושין כתב בכתב ידו ואין עליו עדים יש עליו עדים ואין בו זמן יש בו זמן ואין בו אלא עד אחד זהו ספק גירושין יבמ' ג ח. כל ספק נגעים טהור נגע' ה א. על ששה ספקות שורפין את התרומה על ספק בית הפרס וכו' על ספק בגדי עם הארץ טהר' ד ה. ספק משקין לידים טהור תוספת' ברכ' ו ג. כוכב אחד ודאי יום שנים ספק לילה שלשה ודאי לילה ר' פנחס בשם רבי אבא בר פפא, ירוש' ברכ' א א. ספק דימוע [זה] כספק תרומת מעשר של דמאי [ו]פטור מן הודאי שם דמאי ה יא. ר' חנניה ור' יונתן תריהון אמרין ספק1 הכן אסור ר' יוחנן א' ספיק הכן מוהר שם שבת א, גני' 69. נעשה כספק נפשו' וכל ספק נפשו' דוחה את השבת ר' אבהו, שם יומ' ח ד. כיון ששמע משה כן אמר מעתה מי שבאת לידו ספק עבירה צריך להביא כל קרבנות הללו ר' שמעון, שם שבוע' א ח. חיישינן שמא ספק מלוה ישנה יש לו עליו ב"מ ו.. בישראל שהיו לו עשרה ספק פטרי חמורים בתוך ביתו בכור' יא.. — ועם כנ': משנערפה (עגלה ערופה) תקבר במקומה שעל ספק באה מתחלתה כפרה ספיקה והלכה לה כרית' ו ב. תינוקת שטמנו תאינים לשבת שחורות ומצאו לבנות לבנות ומצאו שחורות הרי אילו אסורות מפני שספיקן אסור תוספת' מעשר ראשון ג ב. כרם שנטע ירק וירק נמכר חוצה לו ספיקו בארץ ישראל אסור בסוריא ובחוצה לארץ מותר שם ערל' א ח. יש בו דעת לשאול ספיקו ברשות היחיד טמא ברשות הרבים טהור שם חגי' א ב. שרץ בפי נחש מהלך על גבי ככרות של תרומה ספק נגע ספק לא נגע ספיקו טהור שם טהר' ד ו. צבור שניטמא אחד מהן ואין ידוע אי זהו רבי זעירה אמר יעשו בטומאה תני רבי הושעיה יעשו כספיקן ירוש' פסח' ז ו. ידיעת ספיקו קובעתו לחטאו ר"ש בן לקיש, שם הורי' ג ג. אין בין תשעה באב ליום הכיפורים אלא שזה ספיקו אסור וזה ספיקו מותר פסח' כד:. כל שודאי מטמא חולין גזרו על ספיקו משום חולין הטבולין לחלה אביי, נדה ז.. — ומ"ר סְפֵקוֹת2: ארבע ספיקות ר' יהושע מטמא וחכמ' מטהרין תוספת' עדיות א יח . ארבע ספיקות אמרו חכמים בתינוק וכו' שם טהר' ג ח. אין לי אלא ודאיהם ספקותיהם ואנסיהם ושגגותיהם מנין ת"ל עונות וכו' ספרא אחרי פרש' ד. ככר שנטמא בספק רשות היחיד ומגעו ברשות הרבים טמא והכא טהור שהן שני ספיקות ר' יוחנן, ירוש' תרומ' ג א. אפילו תחוש לה משום אנוסה שתי ספיקות ספק אנוס' ספק פתוחה ספק משנתארסה ספק עד שלא תארס שתי ספיקות להקל ר' יוסי, שם כתוב' א א. המחליף פרה וכו' א"ר יוחנן זו להוציא מידי סומכוס שאומ' כל הספיקות יחלוקו שם ב"מ ח ה. ואין מציינין על הוודאות אבל מציינין על הספיקות ואלו הן הספיקות סבכות ופרעות מו"ק ה:. שישו בני מעי שישו ומה ספיקות שלכם כך ודאות שלכם על אחת כמה וכמה ר' רלעזר בר' שמעון, ב"מ פג:. בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן אמר לו ליהושע שאל ממני כל ספיקות שיש לך תמור' יו.. — ובהשאלה בן אדם או בהמה שיש עליהם סָפֵק: ספק ואנדריגינוס אין מחללין עליו את השבת שבת יט ג. מת הזקן הרי יש באים בנים בוודאי ובין בן בספק מת הספק הרי יש בן אחי אב בוודאי ואם בספק ירוש' יבמ' ד ב. — ןמ"ר באותה המשמ': ואלו הן הספיקות שתוקי ואסופי וכותי קדוש' ד ג. פליגא בין ר' מאיר לבין ר"ש בשיור אילו התינוקות ספיקות מה את עביד לה כדבר שיש קיצבה או כדבר שאין לו קצבה ירוש' שבת יט. הספיקות חולצות ולא מתייבמות יבמ' מא:. הספיקות נכנסין לדיר להתעשר ב"מ ו:. — ובסהמ"א: והגידו לנו ספיקותיכם למען תראון את התשובות והתנובבו בם קטע מכתב רב שרירא גאון, סעדיאנה שכתר 120. אין בו אמונה אם אהי עשה זאת ואני בוגד בלי ספק ר"ש הנגיד, האחרי חדש. ובכלן יש ספקות ואין הסכמה בין פילוסוף וחבריו ר"י א"ת, הכוזרי ה יד. מפני כן מראים הדברים כי אם יעברו ארבעת שני הספק שבעים ןתשע שנה יחיה הילד ראב"ע, משפט' הנולד, כהנה, ב, 121. התרומה ודאה אסור במאה וספיקה אוסר בחמשים רמב"ם, תרומ' יד ח. ואין מציינין על הוודאות שהרי כן ידועין לכל אלא על הספיקות כגון שדה שאבד בה קבר. הוא, טומא' מח ח ט. ונתעלמו מהן דברים ונולדו להם ספקות ויש מי שדקדק הרבה ולא פגע בדרך הנכונה בחשבון הוא, קדוה"ח יא ב. ואנשים חכמים גדולים נשתבשו בהן ונתעלמו מהן דברים ונולדו להן ספיקות שם. יבמה שלא שהתה שלשה חדשים ונתיבמה בתוך שלשה חדשים וילדה בן ואין ידוע אם בן תשעה לראשון או בן שבעה לאחרון זה הספק אומר שמא בן המת אני ואירש את נכסי אבי כולן הוא נחלות ה ד. הנה כבר נדחה מעלינו זה הספק הגדול אשר ספק עלינו האומר וכו' ר"ש א"ת, מו"נ ב יח. ויש הנה הכרח אחר ללמוד ולדעת ההצעות וזה כי האדם יתחדשו לו ספקות רבות בעת הדרישה מהירה שם א לד. ונאמר שהספק הראשון אין היתרו ממה שיקשה רלב"ג, מלח' השם א יג. וכאשר הרגישו פקחיהם באלה הספיקות הניחו הקדמה אחת כוזבת להעזר בה בכל דבריהם ספ' כלימת הגוים, הצופה מארץ הגר ג 110. ועליך בנסתרות ובהתרפות ובנגלות בהתאמץ לעשותם ובספיקות בדרישה רש"ט פלקירא, ראש' חכמ' 19. אמר תחלה על ספקם במציאות ה' ואמרו לי מה שמו ר"י מפיסא, מנח' קנא' 16. ואין ספק שכל אלו הכחות נמצאים באילנות ובעשבי האדמה ואין ספק ג"כ שאף על פי שהם מעורבי' מארבע יסודו' שיסוד האויר הוא גובר עליהם יותר מיסוד העפר ר"י א"ת, רוח חן א. לא טעם שמחה מי שלא טעם שמחת הספיקות והתרתם ר"י איסרליס, שו"ת ה. שאמר החכם אין ודאי שאין בו ספק הנראה ספק שאין בו ודאי כמו המות מלון צמח דוד, נכריו' מט..
1 כך מנֻקד בכי"י בודליאנה.
1 [בכ"י מנֻקד ספֶק.]
2 [גם כמו ש"ג.]