עָנַשׁ

פ"י, עָנְשׁוּ , עָנוֹשׁ, עֲנוֹשׁ, עֲנֲָשׁ־, עֲנוּשִׁים, יַעֲנֹשׁ, — עָנשׁ את פלוני, שם עליו עֹנֶשׁ, פסק עליו לשלם כך וכך בשביל דבר רע שעשה, bestrafen; punir; to fine, punish: וכי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה ויצאו ילדיה ולא יהיה אסון עָנֹושׁ יענש יאשר ישית עליו בעל האשה ונתן בפללים (שמות כא כב). ולקחו זקני העיר ההוא את האיש ויסרו אתו ועָנְשׁוּ אתו מאה כסף ונתנו לאבי הנערה כי הוציא שם רע על בתולת ישראל (דבר' כב יח-יט). — ועֹנֶשׁ  גוף מכות: גם עֲנוֹשׁ לצדיק לא טוב להכות נדיבים עלי ישר (משלי  יז כו). בַּעְנָשׁ לץ יחכם פתי ובהשכיל לחכם יקח דעת (שם כא יא). ואת הארץ: וַיַּעֲנשׁ את הארץ מאה ככר כסף וככר זהב (דהי"ב לו ג) . — ובתו"מ: שמעתי שעונשין שלא כהלכה ועונשין שלא כתורה (ר' אלעזר בן יעקב, ירוש' חגי' ב ב). מלמד שלא ענש על הנסתרות עד שעברו ישראל את הירדן (ר' יהודה, סנה' מג:). מר סבר עונשין מן הדין ומר סבר אין עונשין מן הדין (שם נד.). ק"ו מנבלה מה נבלה שלא ענש הזהיר חלב שענש אינו דין שהזהיר (זבח' קו:) . — ובינ' פעו': מנין שענוש לפני המקום כבא על אשה ואמה וכו' (ר' אליעזר, תוספת' קדוש' א ד) . על רחיצת גופו ענוש כרת ועל כיבוס בגדים בארבעים (ספרא אחרי פרק יב).  אכלת חלב ענוש כרת חללת שבת ענוש סקילה (יבמ' מז.). — ובסהמ"א: חלילה לנו מלפרוץ בפתרון מילה אחת מדברי אלים חיים לריק מבלי דין ודיקדוק ושיקול כל מילה שלא נהא ענושין (דונש, תשו' על רסע"ג 1). — ואמר הפיטן : השב גרושה לנחלה ירשה ופקוד אנושה ביד צר ענושה (שדודים, יוצ' שבת ג' חה"פ).  ביד נוגש ענושה   זמן ישעי חושה ואקרא דרושה (סגלתי, יוצ' שבת ד אחה"פ).

—  נִפע', נֶעֱנַשׁ, נֶעֱנְשׁוּ, יֵעָנֵשׁ, —  נֶעֱנַשׁ פלוני, שמו עליו עֹנֶשׁ:  ענוש יֵעָנֵשׁ (המכה) כאשר ישית עליו בעל האשה שמות כא כב.  ערום ראה רעה ויסתר ופתיים עברו וְנֶעֱנָשׁוּ משלי כב ג. —  ובתו"מ:  כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקב"ה ר' יעקב בריה דבת יעקב, שבת קמט:.  מפני מה נענש שאול מפני שמחל על כבודו רב, יומא כב:.  המוסר דין על חבירו הוא נענש תחלה רב חנן, ב"ק צג..  על דבר ה נענש משה וכו' ר' חנינא ואיתימא ר' יאשיה, סנה' ח..  וישאו להם נשים מואביות תני בשם רבי מאיר לא גיירום ולא הטבילו אותם ולא היתה הלכה להתחדש ולא היו נענשין עליהם מד"ר רות, וישאו להם נשים. —  ובסהמ"א:  כי שם נענש אדם על עברו מצות ה' לרמוז על כלל המין ר"י אלבו, עקרים א יא. —  ואמר הפיטן:  עפתה עלי חמשה עליה עדה נענשה עוד נענשת ענישה על עברי על מורשה העיר נחרשה אנהים במר יחידתי, צום יז תמוז, מחז' איטל' א, קסא..

—  פִע', °עִנֵּשׁ, מְעַנֵּשׁ, —  גרם עֹנֶשׁ, עשה שֶׁיֵעַנְשׁוּ, ואמר הפיטן:  הולכי רכיל שלשה מענשים ונאמני רוח מכסים ומחשים אמרי כזב, יוצ' ב' שבוע'.

—  פֻע', °עֻנַּשׁ, כמו נפע', ואמר הפיטן:  וענש (האדם) בזעת אף לטרוף חוקו משולם ברבי קלונימוס, אמיץ כח, עבודה.

—  הִפע', °הֶעֱנִישׁ, —  כמו קל:  אחרי שדרכך להיות נוקם ונוטר ושאלתך ובקשתך שאעניש את ישראל ושאספה עלימו רעות לך מכאן ושוב למנהגך ודרכך שהוא להשתדל להעניש את ישראל ר"י אברבנאל, פי' נביאים, מ"א יט.  לפי שהיה רצונו ית' להעניש את ישראל בימי אחאב ובימי אליהו שם.  שהשם ית' זימן שלשה שלוחי השגחתו להעניש את החטאים האלה בנפשותם שם.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים