עֲתִידָה

ש"נ, מ"ר עֲתִידֹת, °עתידות, — מה שיקרה בעתיד לבוא: כי קרוב יום אידם וחש עֲתִדֹת למו (דבר' לב לה). — ובסהמ"א: על כי יזמו רע ותחשבנה שרירותם להזהר מאל שדי פן יפיצם בכל פאתי ארץ ויביאו מגורותם ויפצו בחמס ויתמהרו העתידות (רסע"ג, האגרון, הקד' נג). כי הביא מה שנתחלף בלשון והשוה בטעמים שהביא המאמרות העומדות שהם לא עברות ולא עתידות (דונש, תשו' על רסע"ג, 122). והיה האיש ההוא המלך נקתניבור משכיל וחכם וראש על כל חרטומי מצרים ואביר המכשפים ומורידי כחות הכוכבים ויודעי העתידות (יוסיפון יא., פרנקפ' לו:). ולא פשעה באלהיה כי חכמה ודעת וערמה בקרבה ומרוב חכמתה פעם בפעם עתידות ידעה (שם גינצבורג רג). וכן כח המשער אשר באדם שיגיד בו עתידות עצומות (ר"י א"ת, רוח חן ד). ויתחזק כח המשער הבא מכח המדמה בעבור שקבל שפע אלוהי עד שיודיע עתידות נוראו' שאין מטבע כח משער (שם). ואם יודע האלקים עלולתך אל מכות גדולות ונאמנות ממהר האלקים לשסות עתידותיהם במי המרים אשר בידך (רש"פ, ד' כוסות, כוס ביד ה' ו). קומת איש גמד הגבהת אל ראש כוכבים על חוג שמים יתהלך לחוג חוקי מסלוליו הליכותיו ועתידותיהם (שם, כוס ישועות ב). — ואמר המשורר: הקיצותי תנומת רעיוני לישן תאות נפשי ועיני וחלפות הזמן תרתי בלבי להשמיע עתידותיו לאזני (רמב"ע, הקיצותי). אלהי תן בסודות בגלוי העתידות לילדים וילדות (רראב"ע, ועל כל האודות). מדבר באין לשון ומביט בלי אישון וחשב באין רעיון וצופה עתידותיו הוא, בשם אל, כהנא א, 200. למה און ותרפים מגידים העתידות ולמה היסודות ארבעה ולא חמש (הוא, שאלות, שם ב, 21). — ומ"י: אף אין מגיד אבל אין בכם שיגיד עתידה ותתקיים (רש"י, ישע' מא כו). כשראה הנביא העתידה והטוב שיבא לישראל לעתיד וכו' אמר ארוממך (רד"ק, סה"ש אמן). אמר הנביא כנגד אנשים שהיו רעי' שמעו זאת העתידה שאמרתי שאחריב בבל בעבורכם (הוא, ישע' מח א). — וש"ת: זה הפסוק היא נבואה העתידה בימי המשיח או אולי היתה בבית שני אך הקרוב כי היא עתידה (שם כג יח).

ערכים קשורים