*, פ"י, — א) כמו כָּפַל: (קונם יין שאיני טועם) עד שיעבר הקיץ, עד שיקפלו המקצועות (נדר' ח ד). ואלו הן הבכורות, עד שלא ישימו שומר, והסייפות משיקפלו המקצעות (תוספת' דמאי א ג). מנחת ישראל קופל אחד לשנים ושנים לארבעה ומבדיל, מנחת כהנים קופל1 אחד לשנים ושנים לארבעה ואינו מבדיל (משנה מנח' עה:). לדברי האומר טפחים ומחצה קופל2 (את לחם הפנים), נמצא שלחן מקדש חמשה עשר טפח למעלה, לדברי האומר טפחיים קופל2, נמצא שלחן מקדש י"ב טפח למעלה (רבי יוחנן, מנח' פז:). — בינ' פָעוּ', *קָפוּל: סגוס עבה וכפת עבה אינן מביאין את הטומאה עד שיהיו גבוהים מן הארץ פותח טפח, קפולים זו על זו על גבי זו אינן מביאות הטומאה עד שיהיו גבוהים מן הארץ פותח טפח, קפולים זו על גבי זו אינן מביאות את הטומאה עד שתהא העליונה גבוהה מן הארץ פותח טפח (אהל' יא ג). — ב) גלה והסיר: פעמים הרבה אכלתי אצל רבן גמליאל ולא היו מכבדין בין המטות אלא סדינים היו פורשין על גבי הארץ וכיון שהיו האורחין יוצאין היו קופלין אותן (ר' לעזר בי ר' צדוק, ירוש' ביצה ב ז). למלך שהיה נתון הוא ואוהביו בטרקלין ווילון מונח ביניהם, כל זמן שהיה רוצה לדבר עם אוהבו היה קופל את הוילון ומדבר עמו (ר' חנינא בר פפא, מד"ר בראש' נד). בחצר גנת ביתן המלך וכו' כשהוא היה רוצה עושה אותה חצר וכשהיה רוצה עושה אותה גנה, הא כיצד, פורש את הוילון ועושה חצר, קופל את הוילון ועושה אותה גנה (ר' פנחס, שם אסתר ב, ובמלאת הימים האלה). — *וקפלה האש, הסירה והשחיתה3: ותבער בם אש י"י, ירדה אש מן השמים והיתה קופלת בהם מתחתיהם עד שלא עמדו לא בין החיים למתים ולא בין המתים לחיים (ספרי במד' פה). ותשקע האש, ששקעה במקומה, אלו חזרה לה לשמים סופן היו חוזרים לקלקולם, ואלו חזרה לאחת מכל הרוחות היתה קופלת את כל הרוח והולכת, אלא ותשקע האש, ששקעה במקומה שם שם סו. — ובסהמ"א: דאסור לנשים לקפול צעיפותיהן בשבת מרדכי, שבת שפח. — °ובמסורה: ודברי אמת ודברי שלום וקפולין וסתומין דקדוק במסורה תימנ', במסור' גינזבורג ג, לו, סי' 2.
— נִפע', *נִקְפַּל, — שקָפלו והסירו אותו: בתוך הפתח היו עומדות (דלתות ההיכל) וכמין איצטרמיטא היו ונקפלות לאחוריהן מדות ד א. על גלילי כסף, ר' חייא רבה ור' שמעון בן חלפתא, חד אמר נגללין היו כוילון זה של ארון, וחרינא אמר נקפלין היו כקלע זו של ספינה מד"ר אסתר ב, חור כרפס ותכלת. כל מי שטעה הענן נקפל1 מעליו והשמש זורחת עליו בתוך הקהל תנחו' בלק יט. — ובסהמ"א, במשמ' נכפל ונקמט: כיון שהיו ישראל חונין היה עמוד הענן מתמר ועולה ונמשך על גבי בני יהודה במין סוכה ונקפל ומחפה את האהל מבפנים ספר הלקוטים ח"ש, גרינהוט, יה.. והכתפות מחוברות בחשב אחד לימין ואחד לשמאל וכו' והן כמין שתי רצועות עשויות ממין האפוד ארוכות כדי שיעור לזקפן אצל צוארו מכאן ומכאן ונקפלות לפניו למטה מכתפיו מעט רש"י, שמות כח ו. ומגבו של כהן היו מחוברות בחשב שתי חתיכות כמין שתי רצועות רחבות אחת כנגד כל כתף וכתף וזוקפן על שתי כתפותיו עד שנקפלות לפניו כנגד החזה הוא, שם שם ז. ובהקפלם זה על זה יבנה בית פלח הרמון ב א.
— פִע', *קִפֵּל, — כמו קל, א) במשמ' כָּפַל: מקפלין את הכלים אפילו ארבעה וחמשה פעמים שבת טו ג. ופרחי כהונה, איש כסתו בארץ, לא היו ישנים בבגדי קדש אלא פושטין ומקפלין אותן ומניחין אותן תחת ראשיהן תמיד א א. כל המומים הפוסלים במוקדשים פוסלים בפרה, רכב עליה, נשען עליה וכו' קיפל עליה את המוסרה וכו' כשרה פרה ב ג. הנוטע אוהלין בשבת חייב משום בונה, א"ר זעירא, אינו אלא כפורסן ומקפלן בשבת ירוש' שבת כ א. של בית רבן גמליאל לא היו מקפלים כלי לבן שלהן בבלי שם קיג.. למלך בשר ודם שחלק בגדי מלכות לעבדיו, פקחין שבהן קיפלום והניחום בקופסא וכו' ת"ר, שם קנב:. מקפלו ומניחו על פי הקנה, אם חופה את רוב הקנה טרפה ואם לאו כשרה רבי יצחק בר נחמני בשם רבי אלעזר, חול' מה.. אשר אתה שוכב עליה וכו' מלמד שקפל הקב"ה לכל ארץ ישראל והניחה תחת יעקב אבינו ר' יצחק, שם צא:. מנחת כהנים קופל אחד לשנים ושנים לארבעה ואינו מבדיל, מנחת כהן משיח לא היה מקפלה מנח' עה:. ו' חדשים היה עוסק במשכן, ג' חדשים עשאוהו וג' חדשים קפלוהו ר' יוחנן, מד"ר שמות נב. לזקן שהיתה לו מעפורת, והיה מצוה את תלמידו ואומר לו קפלה ונערה ר' ברכיה, שם ויקר' ב. ואת מיתריהם, אלו המיתרים, מה היו עושין בהם, היו מקפלין היריעות והקלעים והיו אוסרים אותם בהם שם במד' ו. לפיכך נדון (קרח) בשתי מיתות וליהטו האש תחלה לעיני כל השרופים וכו' וקפלתו האש כדור והאש מגלגלת בו עד שהבאתו לפי הארץ עם הבלועים שם שם יח. לאוהבו של מלך שהפקיד אצלו פקדון ומת אוהבו של מלך, בא בנו ומבקש את הפקדון מידו וכו' אמר לו המלך, מצאת אחר טוב ממני, הפקדון שאצלי לא שמרתי אותו ולא קיפלתי אותו וכו' ר' חייא בן אבא, שם דבר' ג. — *ובמשמ' עָרַךְ וְסִדֵּר זה על גבי זה: מצילין סל מלא ככרות ואע"פ שיש בו מאה סעודות וכו' והא תנא ליה רישא ג' סעודות ותו לא, אמר רב הונא לא קשיא, כאן בבא להציל, כאן בבא לקפל, בא להציל מציל את כולן, בא לקפל אינו מקפל אלא מזון ג' סעודות, ר' אבא בר זבדא אמר רב, אידי ואידי בבא לקפל ולא קשיא, כאן לאותה חצר כאן לחצר אחרת, בעי רב הונא בריה דרב יהושע, פירש טליתו וקיפל והניח וקיפל והניח מאי, כבא להציל דמי או כבא לקפל דמי וכו' שבת קכ.. — *וְקִפֵּל את הפתילה, גָּדַל וקלע אותה1: פתילת הבגד2 שקפלה ולא הבהבה, ר' אליעזר אומר טמאה היא ואין מדליקין בה שבת ב ג. — *ובהשאלה לזמן, קִפְּלוּ שבעה בני אדם את כל העולם כלו, חפפו ביחד על כל ימות העולם, השתרעו מראשית הזמן עד סופו: שבעה קפלו את כל העולם כולו, מתושלח ראה אדם, שם ראה מתושלח, יעקב ראה את שם, עמרם ראה את יעקב, אחיה השילוני ראה את עמרם, אליהו ראה את אחיה השילוני ועדיין קיים ת"ר, ב"ב קכא:; ומעין זה סדר עולם רבה א, רטנר, ד:. — ב) במשמ' קפל הצדה, הסיר: והזה אל נכח פני אהל מועד, שאם לא הוקם המשכן או אם קיפלה הרוח את היריע' לא היתה פרה נעשית חטאת ספרי במד' קכג. אשה לא תסוד מפני שניוול הוא לה ומודה רבי יהודה בסיד שיכולה לקפלו במועד שטופלתו במועד מו"ק ט:. ואחר כך הביאו את האבנים ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכתבו עליהם את כל דברי התורה וכו' והעלו עולות ושלמים ואכלו ושתו ושמכו וברכו וקללו וקפלו1 את האבנים ובאו ולנו בגלגל שנאמ' והעברתם אותם עמכם והנחתם אותם במלון סוטה לו.. למלך שהיה נתון הוא ואוהבו בטרקלין ווילון מונח ביניהם, כל זמן שהיה רוצה לדבר עם אוהבו היה קופל את הוילון ומדבר עמו, אבל לנביאי או"ה אינו מקפל אותו אלא מדבר עמהם מאחרי הוילון ר' חנינא בר פפא, מד"ר בראש' נב. אלף המגן תלוי עליו, א"ר ברכיה אמר הקב"ה, אלף דור קפלתי והבאתי אותו המגן שהיה תאות לבכם מד"ר שה"ש, כמגדל דוד. — ובסהמ"א: והחלק השני חלקתים חלקים וכו' וקיפלתי באמצעם מה שידמה לכל חלק וחלק הקדמת רב נסים גאון לפרושו לתלמוד. בראש הקלף היו כותבין שיטה אחת והיו מקפלים שיטה הכתובה על שאינה כתובה ותופרין אותה וכו' ערוך ערך גט. — °וקפל את הנגינה, כסה וסגר עליה, הבליע אותה ולא האריך בה: וכן בסילוק בזמן שיש אחריו מלך ימשוך בו ויגידו למעלה כמו למים, כנמא, ואם לאו יקפלנה הורית הקורא, דרנבורג, 97. גם הקורא רשאי להוציא הגעיה ורשאי לבטלה, אלא במקצת מקומות אי אפשר לקפלה שם שם, 98. — ואמר הפיטן: לא יחבל ריחים ורכב ובגד אלמנה אליה קפל, קפל, כלי גבר מאשה, והחלף רסע"ג, את י"י, תרי"ג מצוות, סדור רסע"ג, קסח.1
— פֻע', *קֻפַּל, רק בינ' מְקֻפַּל, שקִפְּלוּ וקמטו אותו: הסוחר כסות לא יצא בכסות המקופלת ומונחת על כתיפו לרשות הרבים תוספת' שבת א ט. המוציא כליו מקופלים מונחין על כתיפו וסנדליו וטבעותיו בקומצו הרי זה חייב שם שם ח יז. (פרוכת) זו שהיו מוציאין לפנים היתה מקופלת אחד לשנים ושנים לארבע ר' יהודה, שם שקל' ג יג. שתי פרכות היו שם (בבית המקדש), אחת פרוסה ואחת מקופלת, נטמאה פרוסה פורסין את המקופלת בערב יום הכיפורים ר' חנניה בן אנטיגנס, שם שם ג טו. והמסכת הפרוסה הרי זו מצטרפת, ר' שמעון אומר אם היתה מקופלת ומונחת או שהיתה רצופה בכרים ובכסתות מצטרפות ואם לאו אין מצטרפת שם נגע' ה יא. מי שנכנס לבית המנוגע כליו מקופלין ומונחין על כתיפו וסנדליו וטבעותיו בקומצו הוא והן טמאין מיד שם שם ז ח. חבר שהיה ישן בתוך ביתו של עם הארץ וכליו מקופלין ומונחין תחת ראשו וסנדליו וחביתו לפניו הרי אלו טהורין מפני שהן בחזקת המשתמר שם טהר' ח ב. העושה פסיקא לילבב וכו' טהור, הדא דאת אמר בפשוטין אבל במקופלין בין באדם בין בבהמה טמא ירוש' שבת י ז. מצא בראשו (של מרקוליס) מעות, כסות או כלים הרי אלו מותרין וכו' כסות דבר של נוי הוא, אמרי דבי ר' ינאי בכסות מקופלת ומונחת לו על ראשו ע"ז נא:. כיצד הולד שרוי במעי אמו, מקופל ומונח כפנקס וכו' מד"ר ויקר' יד. לפי שמלאכת המשכן נגמרה בכ"ה בכסלו ועמד המשכן מקופל2 עד ראש חדש ניסן שם במד' יג. כיון שהיו ישראל נוסעין היה עומד עמוד הענן מקופל1 ונמשך על גבי בני יהודה כמין קורה מלאכת המשכן יג, הוצ' איש שלום, 80. אשר תכסה בה, פרט למקופלת ומונחת בקפסה מדרש תנאים דבר' כב יב, הופמן, 139. — ובסהמ"א: ויושב באותו מאסר תשעה חדשים איבריו מקופלים זה על זה וכו' ר"י עקנין, ס' מוסר ג א. אז תהיה מקופלת על הגוף מקפלת אותו ותהיה כמו שק לגוף עולם קטן, הוצ' ילינק, לו. — ואמר הפיטן: טפוחים היו עליו כטבעת מקופלה אש קודחת, סדר לעצרת, סדור רדע"ג, שצג.
— הֻפע', *הֻקְפַּל: הוקפלו רוב המקצועות מותרות משום גזל ופטורות מן המעשרות נדר' כב..
— הִתפ', *הִתְקַפֵּל, קִפֵּל את עצמו, שקפלו אותו: מהי זכוכוית לבנה, שהיתה מתקפלת ירוש' סכה ד ז. — ובסהמ"א: שנינו במלאכת המשכן, כיון שהיו ישראל נוסעים היה עמוד הענן מתקפל2 ונמשך על גבי בני יהודה כמין קורה רש"י, במד' ט יח. והקנים היו דקים מלמעלה שהיו מתקפלים עמנואל ריקי, מעשה חושב ז ט.
— הִפע', °הִקְפִּיל, — כמו פִע', גָלַל והסיר הצדה, ואמר הפיטן: לראי יקפיל וחדשים יכפיל3 ר"א קליר, אנסיכה, מוסף א ר"ה
1 [במשנה שבמשניות (מנח' ו ד): כופל.]
2 [במנח' צו.:כופל.]
3 [כן בסור' תרגום של השחית (דהי"ב לד א) קפל.]
1 [כך בנדפס דפוס ראשון, דפוס קאנשטאנטינא ודפוס וויניציא וגם בכ"י ה' של אקספארד ובכ"י רומי וכ"י רח"ס, עי' תנחו' בובר, בלק כח, 148, הערה קסז. וכן מובא גם ברש"י במד' כה ג בשם מדרש אגדה, ובדפוסינו בטעות: נקלף.]
1 [השוה: ו' דברים נאמרו בפתילה וכו' אין גודלין אותה לכתחלה בי"ט ואין מהבהבין אותה באור וכו' ביצה לב:]
2 השוה: מבלאי מכנסי כהנים ומהמייניהן מהן היו מפקיעין ובהן היו מדליקין סוכה ה ג. בגדי כהונה שבלו מפקיעין אותן ומהן היו עושין פתילות למקדש רבה בר מתנה, שבת כא..]
1 בתוספת' סוטה ח ח: ונטלו.]
2 [ז"א סדרתי.]
1 [כתב הרמב"ם עדות יט א: ואין אומרין שמא כר קל ביותר נזדמן להן (לעדים הזוממין) וקפלו את הדרך, ע"כ. אך כנראה צ"ל וקפצו את הדרך.]
2 [עי' קל ופִע'. ובתנחומ' פקודי יא: והיה מונח ומפורק.]
1 [כפוי וכפול על בני יהודה כתקרה.]
2 [נ"א מקופל, עי' לעיל.]
3 [את השמים הנמצאים, החזקים כראי מוצק (איוב לז יח), יגֹל ויסיר, ושמים חדשים יקפל עלינו.]