כֶּפֶל

ש"ז, מ"ר כִּפְלַיִם, — א) מה שהוא בִּשְׁנַיִם, Verdoppelung; doublement; doubling: מי גלה פני לבושו בְּכֶפֶל רסנו מי יבוא איוב מא ה.   דברו על לב ירושלם וקראו אליה כי מלאה צבאה כי נרצה עונה כי לקחה מיד יי' כִּפְלַיִם בכל חטאתיה ישע' מ ב.  ואולם מי יתן אלוה דבר ויפתח שפתיו עמך ויגד לך תעלמות חכמה כי כִפְלַיִם לתושיה איוב יא ה-ו.  — ובתו"מ: תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה סנה' א א.  אין חומש ואשם משתלם במקום שיש כפל ב"ק סה:.  — כִּפְלַיִם, פי שנים: המקבל שדה מחבירו מקום שנהגו ליתן פולין בשעורים נותן פולין בשעורין שעורין כפליים בחטין נותנים כפליים בחיטין תוספתא ב"מ ט י.  מעשה בבנו של בוהיין שנתן אביו פיאה ללפת ובא ומצא עניים עומדין על פתח גינתו אמר להם בניי לא נחוש לדברי חכמים השליכו מה שבידכם השליכו מה שבידן ונתן להם כפליים במעושר שם פסח' ב כ.  פעמים שהיו בה כפלים כיוצאי מצרים שם סוכ' ד ו.  ת"ר שותה כפלים דמו בראשו פסח' קי..  א"ר יוחנן קשין מזונותיו של אדם כפליים כיולדה שם קיח..  כשם שקשה (הקזת דם) למטה כפלים כך יפה למעלה כפלים גיט' ע..  שהיה קשה (מיתתם של בני אהרן) לפני הקב"ה כפלים מאביהן מד"ר ויקר' כ.  הנה אדוננו המלך הליץ על היהודים כפלים ממה שהלצתי שבט יהודה ז.  — *בְּכִפְלַיִם: כשם שהוא מקללה בכפליים כך הוא משמחה בכפליים ירוש' תענ' ג סז..  ליתן שכר לאלו בכפלים ולהפרע מאלו בכפלים מד"ר בראש' ט.  — בְּכִפְלֵיהֶם: אמר להן הניחו מה שבידכם והניחו מה שבידן ונתן להם בכפליהן מעושרין ירוש' פסח' ד לא:.  — °כִּפְלֵי כִּפְלַיִם: כתועפות ראם פי' כפלי כפליים פענח רזא, בלק.  — ובדרכי הלשון, כפל ענין במלות שונות, אותו הענין או הרעיון שנאמר פעמים אלא במלות מתחלפות: רבים (פרושו) כמו רבי המלך כלומר חשובים בבנין יפה וכן גדולים וטובים והוא כפל ענין במלים שונות רד"ק ישע' ה ט.  וחשש להבה הוא כפל ענין במלות שונות שם כד.  מאזרי זיקות כפל הענין במלות שונות שם ג יא.  — ב) °כִּפְלֵי היריעה וכדו', מה שנכפל זה על זה ביריעה וכדו': שהיה נותנו בתוך כפלי החשן רש"י שמות כח ל.  ויש בו סביב שפתו עובי שני כפלים כפולים ודבוקים הוא, כתוב' עו:.  אם נקרע (השטר) בכפליו באה"ג חו"מ נב א בשם הסמ"ע.  — ג) בדקדוק, °כֶּפֶל אות, שאות אחת כפולה במלה: והרבה מן הנפרדות האל השניות רצוני לומר שהם משתי אותות אשר תקרה אותם הדגשות בקבוץ ובחבור לא שמשו בהם בכפל באשר בידינו מן המקרא כמו גן גנים וכו' ויראה הכפל בהם בקצת המקומות וכו' ומן השקר שיעלה הדעת כי הדגשות הזאת להבלע כפל הקד' השרש' לריב"ג.  — °בעלי הַכֶּפֶל, שרשים שיש בהם אות כפולה, שע"פ ול"פ שלהן היא אות אחת כפולה, כמו דמם, צרר, וכדומה: ולפי דעתי שמלת גד מגזרת גדוד מבעלי הכפל ראב"ע, שפת יתר יג.  אך הרבה מן הנפרדות האל יתברר לנו שהם מפעלי הכפל וכו' כמו פת ופתים ופתי ופתך אשר יתברר לנו שהם מבעלי הכפל באמרו פתות אותה פתים ר"י א"ת, הקד' השרש' לריב"ג.  רחוק להיות גוך וגום הדגושים מבעלי הכפל שם.  וזה ספר מחברת פעלי הכפל שהאות השנית שהיא העין דומה לשלישית שהיא הלמד ועל כן נקראו פעלי כפל לאמר כי נכפלה העין מהם ר"מ ג'יקטליה, ספרבעלי הכפל לר"י חיוג.  חפשתי ובקרתי פעלי הכפל שהעין והלמד מהם אות אחת כפולה ומצאתי להם דרכים ופנים שם.  ויחבר שני ספרים מאירים כספירים ספר בעלי הרפיון וספר בעלי הכפל רד"ק, הקד' המכלול.  — ד) בחכמת החשבון, °כֶּפֶל, שעור פי שנים בשעור המדֻבּר בו: ושני המרבעים האלה הם קמ"ח והמנין הזה שוה לכפל מרבע ה' אשר הוא מחצית הקו הראשון ויעלה ג' ולכפל מרבע ז' וכו' ויעלה צ"ח ר"א בר"ח הנשיא, המשיח' והתשבר' א לב.  תמצא רבוע הקו בעצמו שוה לרבוע כל אחד מחלקיו בעצמו ולכפל רבוע האחד מחלקיו בחלק השני שם כז.  ואלה שני המרבעים שוים שניהם לכפל מרבע מחצית הקו הראשון בלא הנוסף שם לב.  והשנים המעוברות כפול אותן בשלשה ואם בידך חדשים שלא השלימו שנה כפול אותן בארבע וכלול הכפלים האלה והוסיף עליהן שנים לעולם הוא, העבור ב ו.  ועתה שוב אל המולד והשלך חלקיו ז' ז' ישארו בידך חמשה והשלך משעותיו ז' ישארו ששה כפול אותן בשנים והיו י"ב וקח ליום האחד ששה ויהיו כל הכפלים האלה כ"ג שם.  כאשר חוברו שני מספרים והיה תוספת אחד מהם על מספר מונח שוה לחסרון האחד מהמספר המונח הנה שניהם מחוברים שוים לכפל המספר המונח רלב"ג, מעשה חושב א כה.  — וביחוד °מעשה חשבוני שמחשבים מספר אחד כל כך פעמים כמנין האחדות שיש במספר השני, Multiplikation; =cation: השער הא' שער הכפל לכפול חשבון על עצמו או על אחר או לכפול חשבון אחד על שנים ראב"ע, הקדמ' המספר.  ששה שהוא כפל שלשה וכו' שנים והם כפל האחד שם ב.  והכלל כפל מעלות על איזה מין שיהיה יעמוד אותו המין בעצמו וכפל ראשונים על ראשונים יהיה העולה שניים וכו' וכפל שניים על שניים יהיה הנכפל רביעיים וכו' וכפל שלישיים על שלישיים ששיים עד שיהיה כפל שלישיים על רביעיים שם ה.  ואחר שהתבאר אופן כפל השברים בכל מיניהם הנה נבאר לך מה תעשה ממה שלא הגיע לחלוק וכו' והוא השני כפלים שוים והם ק"כ רלב"ג, מעשה חושב ב ה.