1, פ"ע, לָשׂוּחַ, — בודד במקרא, ולא הָגדרה משמעותו כל צרכה: ויצא יצחק לָשׂוּחַ בשדה לפנות ערב וכו' ותשא רבקה את עיניה ותרא את יצחק ותפל מעל הגמל (בראש' כד סג-סד). — ובמגלת סרך היחד ממדבר יהודה, במשמ' הטיל מים, השתין2: והמוציא את יד שמאלו לשוח בה ונענש עשרת ימים (סרך היחד ז, 15). — ובסהמ"א, כמו שִׂיחַ, סיח, הגה, דבר, sprechen; parler; to speak: ואסור לשוח כלל משיתחיל ברוך שאמר וכו' (ר"י אל נקאוה, מנוה"מ ב, 91, וכעין זה שם ב, 213; שם ד, 80). — וכלשון תפלה בפי הפיטן: גאולתנו לנו תקרב, החיינו בטל כשח לפנות ערב (ר' שמעון בן יצחק, אב ידעך, תפל' נעילה).
1 [לפי דברי רבקה בפס' סה: מי האיש הלזה ההלך בשדה לקראתנו, יש מפרשים לשוח בלשון הליכה, וכן הסורי (למהלכו), וביתר דיוק ראב"ע: ללכת בין השיחים, ונלדקה, בספרו Beitraege, 43 וכו', השוה בערב' שׂאח ساح, טיל להנאתו. ואכן אין יסוד של ממש לפרוש זה, ואף קשה, שיוסיף הכתוב מלה זו, לשוח, במק' לאמר בקצור ויצא יצחק לשדה, אם אין בזה מתק נמוק מסתבר לשם מה יצא לשדה. ואף רֹב התרגומים הקדומים לא ראו כאן לשון הליכה אלא לשון הגיה ודבור, כדברי חז"ל הידועים שמצאו בזה שיחה של תפלה, והשוה בשבעים: ἀδολεχῆσαι (לדבר, לפטפט), וולג': ad meditandum, ת"א ות"י: לצלאה. ואף לא מן הנמנע הוא, שאולי בא כאן לשוח כדי ללמד דרכי נקיות, באותה משמ' כבמגל' הגנוזות, כי כן בא אף במקרא כש"ע ה. שִׂיח (עי' שם) במשמ' כזו, וכדומה לנאמר בדבר' כג יד: ויד תהיה לך מחוץ למחנה ויצאת שמה חוץ. ומנהג נקיות הוא שהתורה מזכירה כאן כמו בדבר' כג יז: והיה מחניך קדוש, וצ"ע.]
2 [זאת הכונה, ועי' ה. שִׂיחַ, הערה. ובאותה משמ' בא בערב' שׁח' شخّ. והשוה במובא בשם בן סירא בבבלי (נדה טז:): שלשה שנאתי וכו' והאוחז באמה ומשתין מים.]