רקע
ס. יזהר
עמדה מיתולוגית

תשובת יזהר סמילנסקי

דבריו של מוני יקים במאמרו, שומטים לצערי ייתכנות שיחה בינינו, שהרי אני אמרתי אתה צודק, אבל לא בכל, שמניח מקום לדיון; והוא אומר, רק אני צודק בכל ובלי שום אבל. שלא מניח מקום גם לצד שני.

משתמע איפוא, שכל זמן שלא אצדיק את כל תביעותייו. שכל זמן שלא אודה כי כל טענותיו כולן אמת, ושכל זמן שלא אחדל משנן כי קצת עובדות אינן כל העובדות. וכי פירוש אחד לעובדות נבחרות איננו מספיק – הרי שאינני מבין כלום, שעלי להתחיל ללמוד, שאני כן אשם וחייב גם להתנצל ולבקש סליחה.

משתמע מכאן ששיחה תיתכן רק אם אהיה מקבל מראש את הנחותיו, ורק אם אהיה מאמץ מראש את התיאוריות שלו על הציונות האשכנזית, הגזענית, האימפריאליסטית. הקולוניאלית, ורק אם אהיה מסכים מראש לכל פרושיו להיסטוריה שליקט לו מן ההיסטוריה – וזו ממש היא אותה עמדה מיתולוגית המעמידה עולם־של־רק־צד־אחד ושלא ייתכן בו דו־שיח, בינתיים.

וחבל.


דבר (כט כסלו תשמ''ב 25.12.1981): 16

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!