רקע
עמוס קינן
במדרון

בשורה ארוכה עמדנו לאורך הקיר. העורבים צרחו. זה לא היה קיר של בית. זה היה מדרון תלול. שם העמידו אותנו, שם עמדנו בשורה ארוכה. לבושי צואים ולבושי הדר, צפודים, צמוקים, עששים, נפוחי כרס ומדולדלי כרס, מגולחים למשעי, סמורי זקן, נפוחי אשכים ומדולדלי אשכים, ספוגי זיעה, נוטפי ריר, מהבילים בהבל פה, בוהים, בשורה עמדנו.

העורבים צרחו. לחלק מאיתנו קשרו את העיניים. חלק לא הסכים. אנשי הפלוגה לא התעקשו. מי שלא הסכים, היה יכול להביט בעיניים פקוחות. השמים היו כחולים, ללא עב קלה. הסתכלתי מאחורי, אף על פי שהיה בזה משום סיכון, הסיכון של החמצת הרגע. לטאה טיפסה במדרון התלול. לאט, לאט, בעצלות. היה יום חם. לא החמצתי את הרגע. הפניתי את ראשי והבטתי היישר לפני. הפלוגה עמדה ערוכה בסך.

הקצין היה ממושקף. מבעד למשקפיו הציצו לעולם עיניים כחולות, עיני ילד. מישהו צעק: “יחי!” הקצין לא הסב את פניו, אבל יכולתי לראות שסנטרו רעד. מישהו צעק: “בוז!” מישהו שר. אחד כרע תחתיו, לפתע, ומסביבו התפשט ריח לא נעים.

“הוא עשה במכנסיים,” אמר מישהו.

“אז מה יש?” אמר מישהו.

“אין שום דבר, אבל זה לא יעזור לו,” אמר מישהו.

“לא יעזור לו גם אם לא יעשה במכנסיים,” אמר מישהו.

“אבל זה מסריח,” אמר מישהו.

“ומה אם זה מסריח?” שאל מישהו, “שיסריח”.

מישהו הקיא. השמש להטה. באופק נראו תימרות עשן לבנות, שלוות. אולי טחנת קמח. לא, אולי בית חרושת ללבנים. בכל אופן, עשן. היום היה בהיר מאוד. היה אפשר לראות למרחקים עצומים. זה שהקיא הביט סביבו מבויש, צעק “בוז!” והקיא שוב. זה שעשה במכנסיים התחיל להקיא. מישהו טפח על גבו, ובשעת מעשה סתם את אפו.

את הפקודה לא שמענו. הם עמדו רחוק, וכפי הנראה התיז הקצין את הפקודה בלחש עצור, מבין שיניו. הוא לא הביט אלינו. הוא הביט אל אנשי הפלוגה הניצבים בסך. כולם הרימו בבת אחת את הרובים וכיוונו אותם כלפינו. אחד הסיט את הרובה קצת שמאלה. אחד איזן אותו. הרובים לא ניצבו בשורה כל כך יפה. זה שעשה במכנסיים אמר…

את הירייה לא שמעתי.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47917 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!