רקע
שלום רוזנפלד
אל תדבר אלי בפרחים

האיש בא – כך מספרת הכרוניקה הפלילית בעתונים – צלצל בדלת, הציג עצמו כשליח של חנות־פרחים. זר גדול ויפה היה בידו.

האשה פתחה, כמובן, את הדלת. השליח נכנס וברוב נימוס הגיש לה את הזר. עוד היא תוהה על העדר פתק־לוואי, הוא משמיע שריקה חדה ולדירה חודר חברו, שהמתין בהיחבא בחוץ ושני הנבלים שודדים מן האשה מוכּת־ההלם את תכשיטיה ואת אשליית־הרגע שמישהו – אולי מישהו קרוב ומוֹדע ואולי מישהו שהחליפה אתו מבטים בפגישה מקרית – כיבד אותה בפרחים לשנה החדשה.

עתה שוב יהססו רבים לפתוח דלתותיהם לפני מי שבא ופרחים בידיו.

אתמול היה זה דומני מישהו שהתחזה למתקן טלפונים; שלשום – מישהו שהציג עצמו כבודק המקרר; מחר אולי ייטול הנבל צרור מכתבים בידו ויציג עצמו כדוור.

לא, ידידַי. אל תפתחו עוד את דלתות ביתכם לפני מי שבא לדבר אתכם בפרחים, כביכול, או מי שטוען שבא לתקן את הברז, או המקרר, או החשמל – בלי שהוזמן.

מעתה, אם תשמעו צלצול בדלת, בחנו אותו היטב מבעד לעין־הצצה ואם נראה לכם האורח כמישהו סולידי ומעורר אמון, אדם־מן־היישוב, כשליח־נושא־פרחים, כאינסטלטור או כדוור – אל תפתחו. בשום אופן.

רק אם ייראה האדם כשודד מקצועי, מין פרצוף מאיים כזה, אלים, גס, שרירי – אפילו אקדח בידו – פִתחו. הוא כנראה לא מסוכן.

ועל כל פנים – בוודאי לא מתחזה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.