רקע
דוד בן־גוריון
ההתפוצצות בחצר הצירות הסובייטית

כ“ה בשבט תשי”ג – 10 בפברואר 1953

בישיבת קפ"ו של הכנסת השניה

בצער רב עלי להודיע לכנסת על נבלה שנעשתה אמש בישראל: התפוצצות בחצר הצירות הסובייטית, שגרמה נזק לבית ופצעה אחדים מאנשי הצירות, בתוכם אשת הציר, הגברת יירשוב (פצעים קלים), אשת אחד העובדים (פצעים יותר קשים) והנהג של הצירות. שלשתם הובאו מיד לבית־החולים העירוני ושם ניתן להם טיפול רפואי, ואשת הציר יכלה לשוב מיד לביתה. בשם הממשלה אני שולח איחולינו הכנים לפצועים, שישובו במהרה לאיתנם, ואני בטוח, שהכנסת והעם בישראל משתתפים באיחולינו אלה.

כמה מבתי הצירות נשמרים על־ידי המשטרה, בתוכם בית הצירות הסובייטית, החצר שבה נתארעה אמש ההתפוצצות נשמרת על־ידי הצירות עצמה. אם־כי הממשלה הציעה לצירות שמירה בחצר, לא נראה הדבר בעיני הצירות, ולכן אין בחצר גישה לכוחות הבטחון הישראליים. מיד לאחר ההתפוצצות הופיעו במקום קציני משטרה גבוהים, והציר הסובייטי מר יירשוב הראה להם מה שאירע בחצר ובבית, אבל לא הרשה למומחי המשטרה לבדוק מיד אם יש למצוא בחצר רסיסי החומר שנתפוצץ או עקבות הפושעים שידם היתה במעל. חקירת המשטרה, כמובן, לא נפסקה, והיא נמשכת ותימשך בכל המרץ.

משרד־החוץ הגיש הבוקר לצירות הסובייטית האיגרת הבאה:

"משרד־החוץ של ישראל מביע את הוקרתו לצירות הסובייטית בישראל ומתכבד להביא לתשומת־לבה את הדברים הבאים:

משרד־החוץ –

  1. מביע לצירות ברית־המועצות צערה העמוק והתנצלותה של ממשלת ישראל על הפשע המתועב שבוצע אמש נגד הצירות, עובדיה ובנינה.

  2. מודיע על נכונותה של ממשלת ישראל לשלם פיצויים תמורת הפגיעות והנזקים החומריים שנגרמו.

  3. מודיע לצירות, כי ממשלת ישראל פירסמה אמש ברבים את ההצהרה הבאה:

"הממשלה מביעה פלצות ושאט־נפש על ההתנקשות הפושעת שבוצעה הערב נגד הצירות הסובייטית בתל־אביב. כל אזרח הוגן מתעב את מעשה־הטירוף הזה, שפגע לא בנציגות דיפלומאטית זרה, אלא גם בנפש המדינה עצמה. ייעשו כל המאמצים כדי לגלות את הפשעים, וכאשר יתגלו – יובאו לדין מיד ויבואו על ענשם. הממשלה מביעה לציר ברית־המועצות ולעובדי הצירות, ובפרט לאלה שנפגעו והנמצאים עתה בטיפול רפואי, את צערה העמוק ואת דאבון־לבה.

  1. מבקשת את הצירות לתת רשות למומחי המשטרה לבדוק בהקדם האפשרי את מקום ההתפוצצות בחצר הצירות בתקווה למצוא רסיסים או סימנים אחרים, שיקלו על גילוי הפושים אשר ביצעו אמש את המעשה המתועב נגד הצירות.

משרד־החוץ משתמש בהזדמנות זו כדי להביע מחדש לצירות את הוקרתו המלאה".

לאחר קבלת האיגרת הסכים הציר הבוקר שמומחי המשטרה יבדקו את מקום ההתפוצצות.

אני רואה חובה לעצמי להוסיף לאיגרת משרד־החוץ דברים אחדים כלפי פנים: הבריונים אשר ביצעו פשע מתועב זה, יותר משהם שונאי מדינה זרה – הם אויבי מדינת ישראל. אם הפטריוטיסם היהודי, כביכול, היה המניע לתעלולם המטורף, וכוונתם היתה להילחם כל כבוד ישראל – הרי הם הם שחיללו בפשע אווילי זה כבוד ישראל.

מדינת ישראל עומדת ותעמוד ביחסים תקינים עם כל מדינה שוחרת שלום. צירויות המדינות השוכנות בארצנו, כגדולות כקטנות, יש להן מעמד מיוחד של כבוד, בטחון וזכויות־יתר בתוכנו, לא־רק בתוקף המשפט והנוהג הבינלאומי והישראלי, אלא גם בתוקף היותם אורחי האומה והמדינה. כל הפוגע בהם – פוגע קודם־כל בכבודה ובמעמדה של מדינת ישראל.

מדיניות בנויה וקיימת על שלטון החוק, ורק נבחרי המדינה המוסמכים קובעים יחסיה הפנימיים והחיצוניים. המעשה הבריוני והפלילי שנעשה אתמול בחצר הצירות, חותר תחת ריבונותה של מדינת ישראל ומחלל כבוד העם היהודי.

אין אנו יכולים להתעלם מהעובדה, שהפשע המתועב שנעשה אתמול בחצר הצירות הסובייטית אינו הראשון. פושעים הטילו פצצה בבית אחד השרים של ממשלת ישראל, המנוח פנקס ז"ל, אחר־כך נעשה נסיון להטיל פצצת־שעון במשרד־החוץ של מדינת ישראל, ועכשיו – הוטלה פצצה בצירות של מעצמה אדירה, שישראל מקיימת אתה יחסים תקינים כמעט מיום היווסדה.

הממשלה רואה חובה לעצמה לעשות כל מאמץ למען גילוי מקור הפשעים המסכנים בטחונה של המדינה, למען עקירה מן השורש את הנגע הממאיר של מעשי אלימות כלפי פנים וכלפי חוץ. בשעה זו עלינו לתת למשטרה להמשיך בחיפושיה וחקירותיה, למען גילוי האשמים, בהתאם למשפט והענשתם בכל חומר הדין.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48099 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!