רקע
דב נוי
מח. חילול – הקודש נענש

מפי: מסעודה מזוז (ספאקס – רמלה)


באי ג’רבה חי רב קדוש מאוד, שהיה מציל את היהודים מכל צרה ופגע, הן מגזירות המלכות והן מגזירות אחרות. נפטר הרב הקדוש והיהודים בכו והתאבלו על שאבד להם מליץ ומגן. מדי שנה, ביום ההילולא, היו עולים ומתפללים על קברו.

שנה אחת באו היהודים, כמנהגם, להתפלל על הקבר הקדוש, ומה הם רואים? ערבי מתקרב, רכוב על חמורו. שאלוהו: — לאין?

ענה להם: — מצפצף אני על רבכם, את צרכי אעשה על קברו.

נבהלו היהודים ורצו למנוע בעדו. אך הרב שהיה ביניהם, גם הוא צדיק וקדוש, אמר להם: — אל תמנעו ממנו דבר. תראו כיצד יבוא על עונשו.

ירד הערבי מן החמור, התקרב אל הקבר, אך רק דרכו רגליו עליו, שוּתק בכל גופו. כאשר ראו היהודים דבר זה, נבהלו מאוד, חששו שמא יבואו ערבים ויאשימום. אך הרב שהיה אתם אמר להם: — הרי אמרתי לכם שיבוא על עונשו! — והוא פנה אל שניים מן הנוכחים וציווה עליהם: — לכו, קראו למלך ולעבדיו כדי שיראו במו עיניהם את הדבר!

הלכו השניים והזעיקו את המלך ואת פמלייתו. כאשר ראו את הערבי המשותק, ביקש המלך את הרב שיסביר לו כיצד קרה הדבר, וזה סיפר: — הערבי בא עם חמורו ורצה לעשות את צרכיו על הקבר הקדוש. הזהרנוהו, אך לא שמע בקולנו. והנה עומדים השניים, הערבי וחמורו, משותקים, מבלי לזוז ממקומם.

ביקש המלך מן הרב שירפא את המשותק. הרב הסכים, אך העמיד שלושה תנאים: יבקש הערבי סליחה מן הנפטר הקדוש ומקברו; יבוא על עונשו מידי המלך; לא יאונה ליהודים כל רע והמלך ישמור על יחסים טובים אתם.

קיבל המלך תנאים אלה ושניהם, הרב והמלך, חתמו על חוזה.

התפלל הרב על הערבי ובתום תפילתו זז הערבי ממקומו, פרץ בבכי, נפל על הקבר הקדוש וכיסה את האדמה בנשיקות פיו. ולא זו בלבד שביקש סליחה מן הרב הקדוש, אלא שנתגייר כעבור זמן מה ובנה בית־כנסת גדול. ומדי שנה בשנה היה נוהג לעלות אל קברו של הרב הקדוש ולהתפלל עליו.

כאשר ראה הרב את גודל תשובתו של הערבי, הודיע למלך, כי הוא מוותר על התנאי השני ומבקש את המלך לפטור אותו מעונשו. וכך היה.

מאז ועד עצם היום הזה אין ערבי מעז לפגוע, לחלל או להעליב את הקבר הקדוש.




מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47910 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!