רקע
לוי אשכול
כוננות למבחנים

במיסדר חטיבת גולני, 21 בינואר 1965


אנשי חטיבת גולני, מפקדים וחיילים!

אחרי סדרת אימונים מפרכת אינני מעז לעכב ולהלאות אתכם בדברים ארוכים. בעצמי הייתי חייל בחיל־הרגלים ואני יודע מה זה. אמנם ימי המדים שלי היו בתקוּפה, אני חושש, שבה איש מכם עוד לא היה בעוֹלם: זה היה בשלהי מלחמת־העולם הראשונה. גם אינני יכול להתפאר יותר מדי בקאריירה הצבאית שלי: פעם קיבלתי סרט אחד והורידו לי אותו במשפט, ובפעם שניה קיבלתי שני סרטים. וגם הקאריירה שלי כרב־טוראי נסתיימה באופן דומה. נשלחנו לייצג את הגדוד העברי בטקס הנחת אבן־הפינה ישל האוּניברסיטה בירושלים על הר הצופים. לא היתה חציצה בין טיפוח כוחנו הצבאי והרוחני, אבל איחרנו לחזור ובאנו על ענשנו. גם אילו הייתי מצרף את כל הסרטים הללו לא הייתי מגיע לדרגה גבוהה מסמל, ובכל זאת השתחררתי כטוראי.

אבל הנסיון הזה הוא שגורם לי עונג מיוחד לפנות דוקא אליכם, אל חיילי חיל־הרגלים, הנעשים – כמדומני – פחות ופחות רגליים משנה לשנה.

כשאנו מדברים על הכלים היעילים – והיקרים – שאנו מציידים בהם את חיל־האויר, למשל, או את חיל־השריון, אין אנו שוכחים אף לרגע את התפקיד המרכזי שנועד לחיל־הרגלים בכל התמודדות עם אויב. אתם, חיל־הרגלים, הנכם הראשונים החשים על בשרכם ממש התנכלויות אויב בגבול, שכן אתם הראשונים הנקראים להגן עלינו מפניהן ולהשיב מהלומה בשעת הצורך. וכשמגיע להחזקת שטח ממש – חיל־הרגלים הוא העושה זאת. מלבד המעמסה הבטחונית השוטפת הכבדה המוטלת עליכם, נכונו לכם גדולות, אם תוטל עלינו התמודדות רצינית או מכרעת. התמודדות כזאת עלולה לבוא אם מחמת פגיעה בשטחנו ממש ואם מחמת התנכלוּת למקורות־המים, הנותנים לאדמתנו חיים. בכל מקרה ומקרה מצפים אנו – ואני יודע שאנו זכאים לצפות – מחיל־הרגלים, שיעשה את חובתו לעם ולמדינה, ואף למעלה מזה. מסורתה המפוארת של חטיבת גולני, מימי מלחמת השחרור ואילך, אינה מניחה אצלי כל ספק בדבר הזה.

המפקדים הממונים על כך בודאי ינתחו את סיכומי התרגיל הזה, יצביעו על הישגים וילמדו לקח מן החסר. מכל מקום שומע אני מפי המפקדים, כי הראיתם כושר מעולה, מסירות לתפקיד ודבקות במשימה, ועל זאת תבואו על הברכה. היו אתם, ונהיה כולנו, נכונים למבחנים.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47916 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!