רקע
גרשון שופמן
מעולם האצילות

ליובל הע"ה של ש. א. הורודצקי


אלה בינינו, שמאמינים עדיין ב“נקודה היהודית”, כלומר, שמרגישים בו בטבע גזענו איזו אצילות מיוחדת, שאינה מצויה אצל לא־יהודים, יכולים להסתייע הרבה בש. א. הורודצקי האדם. אציליים־ישראליים הערפלים בעיניו הכחלחלות. מהספירות העליונות של החסידוּת, בעומקן הוא לן, ודאי דבק בו לא מעט, אבל, מאידך, אָצל מהרבה מיפי נפשו, תוך כדי הגוֹתוֹ בהן, גם הוא עליהן.

לא רבים יודעים, אגב, שהורודצקי זה, עם כל “חסידותו”, נאמן־בית הוא גם בספרות החילונית וידיד הבלטריסטיקה. שני העולמות הללו, שהם, לכאורה, כה רחוקים זה מזה ועוינים זה את זה, מתאחדים בנפשו אגב מזיגה מופלאה, בחינת “מהותו ועצמותו של אין־סוף ברוך הוא שוֹה בעליונים ותחתונים” (תניא), ולא אתפלא כלל, אם ביום מן הימים יפרסם מאמר בשם: “ר' לייבּ שרה’ס וגי דה־מוֹפסן”.

אדם יקר, שנעים להימצא במחיצתו (לא לחינם נמשך אליו מ. י ברדיצ’בסקי), אחד מאותם יחידי־סגולה, שנוכחותם מפיגה הרבה את השכוֹל והיתמות. משהו אבהי בו – וטוב שהוא חי בדורנו, דור השואה. כי כאחד הראשונים הוא נושא בחשאי את כאבנו־גורלנו בלבו הנאצל.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!