רקע
אליעזר שטיינמן

ניגודה של הגאוה הוא הענוה ולא ההכנעה. ההכנעה היא פעלתנית וכל פעילות במידות היא פסלנית. הרי שההכנעה היא ענוה פסולה. היא גאוה מגוהצת למשעי, גאוה מצד הביטנה. כל ענוה לראוה כמוה כגאוה. עניו לאמיתו אינו מעמיד פנים חסודות ונמוכות, אינו אומר מי אני ומה אני, אינו אומר ולא כלום, הוא אפילו אינו שותק על עצמו.

לא זו בלבד, שאינו יודע בעצמו שהוא עניו אלא אינו יודע אפילו שהאדם יכול להעלות על דעתו שהוא מחוייב בענוה. אם אני רואה את עצמי עניו, מכלל שעמדתי בשקלא וטריא עם עצמי ובאתי לידי החלטה, שאני עניו או שמידת הענוה הולמת את מעמדי. משל למה הדבר דומה, לאדם האומר החלטתי, שאני קטן־קומה. מה שייך הוא החליט? הרי כזה הוא מבריאתו. עניו לאמיתו הוא כזה מטבעו ומבריאתו. מושכל ראשון ותחושה ראשונית היא.

כלום תיתכן אחרת? אדם במה יתגאה? בצרור עצמותיו, במק־בשרו, במגבלות כוחותיו, בקוצר־מושגיו, בדלות־סגולותיו, בחלופיות שבו? כל בעל חיים חזק, יפה, נמרץ ומהיר־החלטה ממנו, חושיו חדים משלו ונתיב־חייו ישר וברור לפניו לאין ערוך מן האדם, אשר במרבית ימיו תועה הוא בדרכי החיים. העניוות מחוייבת הטבע האנושי ומצווה עלינו גם מטעמי השכל.

אין העניוות בצא והיראה. אולם ההכנעה שמוטה כל עיקרה כלפי חוץ. היא כולה מלבר. ובכן, לא די שתוכה אינו כברה, אף ברה סורו רע, שכן הוא מעשה כפיה, פריצה ושבירה. אמנם, הנכנע שוקד תמיד לשבור את יצר הגאוה. אולם כל שבירה היא עבירה. ואם בלא שבירה אי־אפשר כלל שום תיקון, ואף העניו האמיתי אנוס פעמים לעמוד בפרץ בינו לבין יצרי הרהב. אבל המערכה שלו נטושה בקרבו פנימה ואין אותותיה ניכרים בפניו. הנכנע נלחם עם עצמו בשער־בת־רבים וכל תנועותיו והעוויותיו מכריזות עליו שהוא הכניע בקרבו איתן הגאוה. העניו עובר פעמים עבירת השבירה בצנעה ונדירות ביותר, והנכנע הוא עברין מתמיד ובפרהסיה דווקא.

תדע לך שאפילו מידת חסידות, הפועלת תמיד לפנים משורת הדין, אינה מידה. אין נאה לאדם להיות עקשן נוקשה וצייקן, אבל אינו הולם את חוש היאות גם להיות ותרן ולהעביר בכל על מידותיו. דמו של הזולת אינו סומק טפי מדמו של הותרן. מי התיר לו להיות צדיק ועניו על חשבון רשעותם של אחרים. כל אחד חייב ליטור את כרמו, לשמור על צלם אלהים שבפניו ולהעמיד על זכויותיו. מה שמגיע לו הוא שלו בהחלט. כשם שאסור לגנוב, כך, אסור להגניב. האומר שלי שלך הוא בדאי.

הנכנע הוא בעל גאוה מאידך גיסא. כיוון שלא הצליח להתבלט בתקיפותו, הריהו משתבח בחולשתו, ברפיונו ובשברון־ליבו. טעות היא שאפשר להגיע למידה של שלימות על ידי כל שבירה שהיא. קומה דינה שתהא זקופה וחובה כפולה היא ליישרה בשעה שהיא משתחוה לפני מי שהוא. היה מי שאמר שכפופי־קומה ושבורי־לב, חלכאים ונדכאים לפי מראיהם, אין נותנים להם כלל כניסה לגן עדן. הבכיינים והאבלים מדעת מקומם לא יכירם לא רק במשתה כלולות, אף בחתונה שבשמים. הלויתן אינו אוהב להיאכל בפנים עצובים. בגן עדן כל הצורות מאירות ושמחות. וכלום העולם אינו משמש מכינה לגן העדן?

ההכנעה היא הקליפה הדקה של הגאוה. ואם תמצא לומר, היא הקליפה הגסה שלה, ואילו הגאוה הנגלית היא הקליפה הדקה של עצמה. מי שמתגאה בריש־גלי נמצא מחוייב לנהוג כבוד גם באחרים ולהניח גאוות־גומלין. אולם הנכנע פטור בדרך ההגיון, הבונה את עצמו, מלנהוג כבוד בבריות. הוא נכנע למראית עין, אבל יכול הוא רוחש בעומק־ליבו בוז לכל מי שאינו נראה שפל־רוח כמוהו. הענוה התמימה אינה תובעת גדולה לעצמה, אבל אינה שמה גם כן את נפשה לעפר.

האני אינו דבר של מה בכך. ולא ענין מגונה. הוא חפץ־ערך המסור בידינו לפקדון ואנו מצווים לשמרו כבבת העין. האני הוא באר מים חיים ואסור לירוק לתוך הבאר שאנו שותים מתוכו, קל וחומר להדליחו ללא שיעור.

כל הכנעה יש בה אחד מששים של צביעות, ויותר משמינית של גאוה.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48169 יצירות מאת 2683 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!