רקע
אליעזר שטיינמן

כולנו שטופים בכשפנות. כל מי שיש לו כוח הפועל מפעיל גם אחרים. כל המחונן ביתרון הכשר משתמש בו כבמכשיר לאצול מרוחו על זולתו. מי שחוט של חן מתוח על פניו – מתחנן על הבריות; ומי שקסם יצוק בשפתיו – נוסך את קסמיו בכל מי שבא עימו בשיח ושיג. הנלהב מלהיב והנפעם מפעים.

כלום מהו בעל השפעה? בעל מכשף. הוא עושה במיני כשפים להניע בני אדם לעשות את רצונו וללכת בעקבותיו. אביר הרצון מעתיק הררי מניעות מדרכו ומצליח, ממש לא כדרך הטבע, להטות את הנסיבות ואת האישים הפועלים בהן לחפצו. כל פייטן השובה לבבות הוא רב־מג. כל נואם המצליח להוליך אחריו המונים, הוא כשף. כל שדלן ושתדלן הוא קוסם. כל יודע נגן קסם הוצק בו. הכנר רב־התושיה פורט לא רק על מיתרי כינורו, כי אם גם על מיתרי הלבבות. הוא עושה בלהטים, מתגנב וחודר לתוך לב כל איש, פועל שם במחתרת, מזעזע ומחריד וקהל מאזיניו לפי תומם נוהרים אליו וניצודים ברשתו.

הכל הם מכשפים והכל הם ציידי נשמות. יש איש שהחיוך שלו הוא הכוח בידו ויש איש שדבש וחלב תחת לשונו והם משמשים לו תחת פתיון. יש חוצב להבות בלשונו לשרוף בהן נשמות ויש העושה מדיבוריו השקולים והמתונים תמריצים להפיק על ידיהם מזולתו את התועלת הדרושה.

התוהה על דיבוריו ומעשיו ישכיל להבין, שכל אחד מאמין בעומק־ליבו שיכול הוא לחולל פלאי מעשים ברוח פיו ושיפה כוח דיבורו לחולל שינויים במערכות־חיים. מקורן של התפילות, התחינות והברכות נעוץ באמונת־קדומים זו, שתוקפה עומד בכל הדורות. התפילות הן השבעות, התחינות הן לחישות והברכות הן שידולים המכוונים לפי הכוחות העליונים, להכריע את הכף בהתאם למשאלות הלב. אנו מברכים את ידידינו בבוקר טוב ובערב טוב ובשבוע טוב ולשנה טובה, כדי להשפיע על המזלות. אנו קוראים לקוצרים “האח” ו“הידד”, “יישר כוח” ו“כה לחי”, כדי להגדיל את היגיעה והחריצות של העוסקים במלאכה. אף שאינם מאמינים, לדבריהם, שיש עין צופיה, מפחדים מפני עין רעה. כל איש שמטיחים בו קללה הוא נבהל ונחרד. אפילו מי שנתן ביודעים גט־כריתות לאמונות טפלות מנחש על פי אילו אותות וסימנים, המסורים לליבו בלבד, אם יצליח בדרכו והוא נמנע מלהתחיל מלאכה בתאריכים מסויימים, שאין להם שם טוב לאתחלתות, כגון ביום שני בשבוע או בי"ג בחודש. יש סימניות מפחידות מקובלות מדורות, שגם רבים מן המתקדמים נתפסים לחששה מפניהם, כגון חתול שחור או דלי ריק העוברים בדרך. אף הנמלך בדעתו והשואל בעצת ליבו, הינהו מנחש ושואל בעננים. גם הכופרים, מעמידים להם אדמורים נמנעי־הטעות, שכל היוצא מפיהם מקודש, משום שאמונה קשורה בליבם שפלוני המנהיג מחונן בחוש שיפוט מיוחד ובראיית הנולדות. בזכות זו הוא נחשב בעיניהם בר־סמכא, שאין למעלה ממנו וכל המהרהר אחרי פסקיו אחד דינו להיעקר מן השורש, מורידים ולא מעלים אותו. אין יחיד וכלל יכול כנראה להתקיים בלי אמונה בחושים עילאיים ועל־טבעיים, המסייעים להם לחיות על פיהם ולעשותם סומכות להם בכל עיסוקיהם. הכוחות הטבעיים אינם מספיקים להניע בהם את כל גלגלי החיים ולשמש יועצים ומורי דרך בסבך המעשים. ומה רבים האנשים הבטוחים, משום־מה, שההשגחה או ההסטוריה העמיסה עליהם שליחות, בכוחה הם פועלים וניצבים בחזיתות, פורצים ימה וקדמה כשעיר נגח. וכלום מהי שליחות, אם לא אמונה בכשפים?

כולנו מכשפים, אלא שאיננו יודעים זאת או מתנכרים לכך מדעת.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48169 יצירות מאת 2683 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!