רקע
יוהאן וולפגנג פון גתה
מתוך מכתמי גיתה־שילר

1

 

אסכולה חדישה    🔗

פַּעַם הָיָה לָנוּ טַעַם אֶחָד. עַכְשָׁו יֵשׁ טְעָמִים.

אָנָּא, אִמְרוּ לִי מַהוּ הַטַּעַם בְּכָל הַטְּעָמִים הָאֵלֶה?


 

חדשות מרומא    🔗

חָלָל וּזְמַן כְּבָר צִיְּרוּ לָנוּ: עַתָּה נְצַפֶּה

שֶׁבְּאוֹתָהּ מִדָּה שֶׁל הַצְלָחָה אֶת טֹהַר־הַמִּדּוֹת יִרְקְדוּ לָנוּ.


 

תור הזהב    🔗

הַאִם הָאֲנָשִׁים בִּכְלָלָם נַעֲשִׂים טוֹבִים יוֹתֵר? אֲנִי מְשַׁעֵר שֶׁכֵּן.

אֵצֶל הַפְּרָט, אֲפִלּוּ תַּעֲמִיק לְחַפֵּשׂ, לֹא תִּמְצָא כָּל סִימָן לְכָךְ.


 

בצומת הזמן    🔗

הַמֵּאָה הַזֹּאת יָלְדָּה תְּקוּפָה גְּדוֹלָה.

אַךְ הָרֶגַע הַגָּדוֹל מָצָא דּוֹרוֹת קְטַנִּים.


 

מכתם    🔗

אֲנַחְנוּ לֹא סוֹחֲבִים מִזְוָדוֹת. אֵין לָנוּ יוֹתֵר מִשְּׁנֵי כִּיסִים

וְאֵלֶּה, כַּיָּדוּעַ לַכֹּל, אֵינָם כְּבֵדִים אֵצֶל מְשׁוֹרְרִים.


 

המוטו    🔗

אֱמֶת, אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, אֱמֶת וְרַק אֱמֶת. אַךְ בָּרוּר:

הָאֱמֶת שֶׁלִּי; כִּי אֵינֶנִּי מַכִּיר כְּלָל אַחֶרֶת.


 

אנליטיקן    🔗

הַאִם הָאֱמֶת הִיא בָּצָל, שֶׁרַק מְקַלְּפִים קְלִפּוֹתֶיהָ?

מַה שֶׁלֹּא הִכְנַסְתֶּם פְּנִימָה, לֹא תּוֹצִיאוּ לְעוֹלָם.


 

אל הקורא    🔗

קְרָא אוֹתָנוּ בְּמַצַּב־רוּחַ, בְּחֵשֶׁק, בִּשְׁעוֹת יָגוֹן וְשִׂמְחָה

כְּשֵׁם שֶׁיָּצְרָה אוֹתָנוּ הָרוּחַ הַטּוֹבָה אוֹ הָרָעָה.


 

רעיון נבון    🔗

מַדּוּעַ מְעַנִּים אָנוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ? הַחַיִּים נְמוֹגִים,

וְהַזְּמַן זִמֵּן אוֹתָנוּ יַחַד רַק פַּעַם אַחַת, הַיּוֹם.


 

אל היושבים למעלה    🔗

תָּמִיד נוֹבְחִים עֲלֵיכֶם! הִשָּׁאֲרוּ בִּמְקוֹמְכֶם. הַנּוֹבְחִים

שׁוֹאֲפִים לִתְפֹּס אוֹתָם מְקוֹמוֹת, שֶׁבָּהֶם נִשְׁמָעוֹת בְּשַׁלְוָה הַנְּבִיחוֹת.


 

המשאלה    🔗

לוֹ הָיוּ לְךָ דִמְיוֹן, שְׁנִינוּת, רֶגֶשׁ וְכֹחַ־הַשִּׁפּוּט

בֶּאֱמֶת לֹא הָיָה חָסֵר לְךָ הַרְבֵּה לִהְיוֹת וִילַנְד וְלֶסִינְג!


 

הנביא    🔗

מַה חֲבָל שֶׁהַטֶּבַע יָצַר מִמְּךָ רַק אָדָם אֶחָד,

כִּי הַחֹמֶר הִסְפִּיק הֵן לְאִישׁ־הַמַּעֲלָה הֵן לַלֵּץ.


 

אמנות האהבה    🔗

גַּם בָּאַהֲבָה זָקוּק אַתָּה לְאָמָּנוּת? מָנְסּוֹ2 הָאֻמְלָל,

שֶׁהַטֶּבַע לֹא עָשָׂה דָּבָר, שׁוּם דָּבָר, בִּשְׁבִילְךָ עֲדַיִן!


 

מנהל בית־הספר בברסלאו    🔗

בַּחֲרוּזִים מְשַׁעֲמְמִים וּבַהֲגִיגִים חַסְרֵי־טַעַם

מְלַמֵּד אוֹתָנוּ כָּאן הַמְּחַנֵּךְ אֵיךְ לִמְצֹא־חֵן וּלְחַזֵּר.


 

קנט ופרשניו    🔗

אֵיךְ מֵזִין אִישׁ עָשִׁיר אֶחָד אֶבְיוֹנִים כֹּה רַבִּים!

כַּאֲשֶׁר הַמְּלָכִים בּוֹנִים, יֵשׁ עֲבוֹדָה לְבַעֲלֵי הַמְּרִיצוֹת.


 

פוסקי הטעם החדשים    🔗

מְשׁוֹרְרִים מִסְכֵּנִים, מָה אֵין עֲלֵיכֶם לִשְׁמֹעַ,

וּבִלְבַד שֶׁיִּקְרָא הַסְּטוּדֶנְט בְּהֶקְדֵּם אֶת תַּרְגִּילָיו בִּדְפוּס.


 

לשלום נצחי    🔗

בָּרֶגַע שֶׁיָּבִין כָּל צַד אֶת יִתְרוֹנוֹ, אַךְ

יַכִּיר בְּיִתְרוֹן זוּלָתוֹ – יִכּוֹן הַשָּׁלוֹם הַנִּצְחִי.


 

למלחמה הנצחית    🔗

אֵין צַד שֶׁמִּסְתַּפֵּק מֵרָצוֹן בְּמַה שֶּׁנָּפַל בְּחֶלְקוֹ,

וְכָאן מְקוֹר־הַתָּמִיד הַנִּצְחִי לַמִּלְחָמָה.


 

אל חברים מסוימים    🔗

הַצְלִיפוּ בַּשַּׁלִּיטִים הַגְּרוּעִים בְּמִלִּים קָשׁוֹת,

אַךְ הַפְסִיקוּ לְהַחְנִיף לַסּוֹפְרִים הַגְּרוּעִים!


 

העוורים ללא מרפא    🔗

הַעִוְּרִים, כַּיָּדוּעַ, מֵיטִיבִים לַחוּשׁ וְהַחֵרְשִׁים – לִרְאוֹת;

אַךְ בְּאֵיזֶה חוּשׁ חוֹשֵׁב הָעָם?


 

שיחה פילוסופית    🔗

שׁוֹמְעִים בְּבֵרוּר שֶׁהֵם מְדַבְּרִים זֶה בְּעִקְבוֹת זֶה

אַךְ לֹא זֶה עִם זֶה; מִי מְכַנֵּה שְׁנֵי מוֹנוֹלוֹגִים – שִׂיחָה?


 

הרייך הגרמני    🔗

גֶּרְמַנְיָה? הֵיכָן הִיא? אֵינֶנִּי יָכוֹל לִמְצֹא אֶת הַמְּדִינָה;

בַּמָּקוֹם שֶׁמַּתְחִילָה בַּת־הַדַּעַת, הַפּוֹלִיטִיקָה נִגְמֶרֶת.


 

אל קוראים מסוימים    🔗

אַתֶּם נֶהֱנִים מִסְּפָרִים רַבִּים נְטוּלֵי־מֶלַח; סִלְחוּ נָא

עַל שֶׁחוֹבֶרֶת זוֹ חֲבִיבָה עָלֵינוּ כְּשֶׁהִיא מְמֻלַּחַת.


 

יצירת־מופת גרמנית    🔗

בַּשִּׁיר הַזֶּה הַכֹּל מֻשְׁלָם – הַלָּשׁוֹן, הָרַעְיוֹן,

הַקֶּצֶב; חָסֵר רַק דָּבָר אֶחָד: אֵין זֶה שִׁיר.


 

הבלשן    🔗

יָכוֹל אַתָּה לְנַתֵּחַ אֶת הַלָּשׁוֹן, אַךְ רַק אֶת הַשֶּׁלֶד;

רוּחַ וְחַיִּים חוֹמְקִים מֵאִזְמֵל־הַמְּנַתְּחִים הַגַּס.


 

מנגינות מסוימות    🔗

מוּזִיקָה זוֹ הִיא חֹמֶר לַמַּחֲשָׁבָה! בְּעֵת הַאֲזָנָה – תִּשָּׁאֵר קַר־רוּחַ,

רַק לְאַחַר אַרְבַּע, חֲמֵשׁ שָׁעוֹת תָּחוּשׁ אֶת מְלוֹא כֹּחָהּ.


 

הקנאי לטוהר הלשון    🔗

נֶחֱרָץ אַתָּה לְטַהֵר אֶת הַלָּשׁוֹן מִמִּלִּים זָרוֹת;

אֱמוֹר לִי, אִם כֵּן, יְדִידִי, אֵיךְ לוֹמַר פֶּדַנְט בְּגֶרְמָנִית.


 

האפשרות    🔗

אִם מֻנַחַת הַטָּעוּת, כְּאֶבֶן־יְסוֹד בָּאֲדָמָה לְמַטָּה,

בּוֹנִים וּבוֹנִים עָלֶיהָ וּלְעוֹלָם לֹא תִּתְגַּלֶּה בָּרַבִּים.


 

חזרה    🔗

מֵאָה פְּעָמִים, אֶלֶף, אֶחֱזֹר וְאֹמַר לָכֶם: טָעוּת הִיא טָעוּת!

אִם טָעָה הַגָּדוֹל בָּאִישִׁים, אִם טָעָה הַקָּטָן.


 

שיעורים מסוכנים    🔗

נַתְּחוּ, נַתְּחוּ אֲדוֹנִים, מִנִּתּוּחַ לוֹמֵד הַתַּלְמִיד;

אַךְ אוֹי לַצְּפַרְדֵּעַ, הַנֶּאֱלֶצֶת לְהַעֲנִיק לָכֶם רֶגֶל!


 

הראי הנאמן    🔗

מַעְיָן צָלוּל, אֵינְךָ מְעַוֵּת אֶת מַרְאֵה חֲלוּק־הָאֶבֶן, רַק מְקָרְבוֹ לָעַיִן;

כָּךְ רוֹאֶה אֲנִי אֶת הָעוֹלָם, כְּשֶׁאַתָּה מְתָאֲרוֹ.


 

שיטות האילוף    🔗

כְּלָבִים אָרִיסְטוֹקְרָטִיִּים נוֹהֲמִים עַל קַבְּצָנִים;

אַךְ שְׁפִּיץ דֶּמוֹקְרָטִי אֲמִתִּי נוֹבֵחַ עַל גֶּרֶב מֶשִׁי.


 

אל לא מעטים    🔗

תְּחִלָּה סְבָאתֶם עַל שֻׁלְחַן הַגְּדוֹלִים, עַכְשָׁו תְּבַקְּשׁוּ לְהַפִּילָם;

מֵעוֹלָם לֹא אָמְרוּ טַפִּילִים תּוֹדָה לְבַעַל הָאַכְסַנְיָה.


 

תחבולה    🔗

כְּתֹב מֵאֲמָרֶיךָ רַק בְּעִלּוּם־שֵׁם, וְכָךְ תּוּכַל

לְהַלֵּל בְּפֶה מָלֵא אֶת יְצִירוֹתֶיךָ, אִישׁ לֹא יַרְגִּישׁ.


 

משפטי המוטו    🔗

הַכְתֵּר תָּמִיד אֵיזֶה מוֹטוֹ עַל מַאֲמָרֶיךָ, הֵם מְעִידִים

עַל כָּל הַמַּעֲלוֹת, שֶׁאֵין חָשִׁים בָּהֶן בְּךָ.


 

באין אפשרות לגמול    🔗

אַתָּה מַשְׁמִיץ, וְגַם גּוֹזֵל אֶת חֲבֵרֶיךָ! לְהַשְׁמִיצְךָ

אֵין צֹרֶךְ, אַף אֵין דְּבַר־אשֶׁר רָאוּי לִגְזֹל מִמְּךָ.


 

היוצא מן הכלל    🔗

“מַדּוּעַ אֵינְךָ מוֹכִיחַ אוֹתוֹ בְּפֻמְבִּי?” כִּי הוּא יָדִיד.

אֶת הַיָּדִיד, כְּמוֹ אֶת לִבִּי, בִּדְמָמָה אוֹכִיחַ.


 

אל הפיליסטרים    🔗

אַל תַּעַלְצוּ בַּפַּרְפָּר: בֶּן הַבְּלִיַּעַל יָלַד לָכֶם זָחַל,

שֶׁיְּחַסֵּל לָכֶם אֵת הַכְּרוּב הַנֶּהְדָּר, מַמָּשׁ מִתּוֹךְ הַצַּלַּחַת.


 

האלמנך של שילר לשנת 1796    🔗

תְּחִלָה תְּרוֹמֵם אוֹתָנוּ אֶל הָאִידֵאָלִים אַךְ מִיָּד

תַּפִּיל אוֹתָנוּ חֲזָרָה אֶל הַטֶּבַע; סָבוּר אַתָּה כִּי נוֹדֶה לְךָ עַל כָּךְ?


 

הטרדן    🔗

מְבַקֵּשׁ אַתָּה אַחַת וּלְתָמִיד לָתֵת לִי חַיֵּי נֶצַח?

עֲשֵׂה שֶׁלֹּא יְשַׁעֲמֵם לִי בָּעוֹלָם הַזֶּה.


 

בארבע עיניים    🔗

רַבִּים מִתְפָּאֲרִים, שֶׁיֵּשׁ לָהּ הֲבָנָה; אֲנִי מַאֲמִין: כְּלַפֵּי זֶה

שֶׁאוֹתוֹ תֹּאהַב בְּכָל פַּעַם בֶּאֱמֶת יֵשׁ לָהּ הֲבָנָה.


 

ההיסטוריה    🔗

הָעוֹלָם מִתְרַחֵב בְּהַתְמָדָה וּדְבָרִים חֲדָשִׁים קוֹרִים,

אֲהָהּ! הַהִיסְטוֹרְיָה מִתְאָרֶכֶת בְּהַתְמָדָה וְהַלֶּחֶם נַעֲשֶׂה קָצָר.


 

“מעלות הנשים” לשילר    🔗

3

מִן הַהַתְחָלָה אֵין הַשִּׁיר נִקְרָא הֲכִי טוֹב; אֶקְרָא מִן הַסּוֹף,

בַּיִת אַחַר בַּיִת, וְהוּא נִשְׁמָע יָפֶה בְּהֶחְלֵט.


 

כוחות לא שווים    🔗

הַמְּשׁוֹרְרִים שֶׁלָּנוּ רְדוּדִים; אֶפְשָׁר הָיָה לְאַזֵּן אֶת הָאָסוֹן,

אִלְמָלֵא הָיָה לַמְּבַקְּרִים, אֲהָהּ, שְׁאָר־רוּחַ כֹּה רָב.


 

סקרנות    🔗

רָצִיתִי לִרְאוֹת פַּעַם: צִפִּיתִי פַּעַם מִן הַיְּדִידִים,

הַמְּהִירִים בְּגִלּוּי כָּל נְקֻדַּת־תֻּרְפָּה, לִרְאוֹת אֶת הַטּוֹב!


 

חיפזון אומלל    🔗

אֲהָהּ, אֵיךְ שָׁאֲגוּ הֵם “חֹפֶשׁ” וְ“שִׁוְיוֹן,” רָצִיתִי לְהִצְטָרֵף מִיָּד,

אַךְ כֵּיוָן שֶׁגֶּרֶם־הַמַּעֲלוֹת נִרְאָה לִי אָרֹךְ מִדַּי – קָפַצְתִּי מִן הַגַּג.


 

הגופה    🔗

אֲהָהּ, רַק גּוּפָתִי הִיא הַמְּהַלֶּכֶת עוֹד בָּאַלְמָנָכִים,

כְּבָר מִזְּמַן שָׁטָה וְעָבְרָה הַנְּשָׁמָה אֶת נְהַר הַלֶּתֵי.


 

הביטחון    🔗

רַק הָרַמָּךְ הַלּוֹהֵט, הָאַמִּיץ, יִקְרֹס בְּמַסְלוּל הַמֵּרוֹץ.

בְּצַעַד זָהִיר וּמָדוִּד צוֹעֵד הַחֲמוֹר בִּשְׁבִילוֹ.


 

אנשי המעשה    🔗

אַיִן וָאֶפֶס בְּעֵינֵיכֶם כָּל שֶׁלֹּא יִמָּדֵד בַּסְּאָה,

וְלֹא יֵאָרֵז בַּחֲבִילוֹת, וְלֹא יֵעָרֵם בְּמַחְסָנִים.


 

האופי הלאומי הגרמני    🔗

גֶּרְמָנִים, לַשָּׁוְא תִּקְוַתְכֶם לְהֵהָפֵךְ לְאֻמָּה,

הִשְׁתַּדְּלוּ, כִּי יֵשׁ בְּכֹחֲכֶם, לְהֵהָפֵךְ לִבְנֵי־אָדָם.


 

התפקיד    🔗

מִי חִבֵּר אֶת הַחֲרוּזִים? יִקְשֶׁה עֲלֵיכֶם לְנַחֵשׁ;

נַסּוּ לְהַפְרִיד, אִם תּוּכְלוּ, אַתֶּם הַמְּבַקְּרִים!



  1. בתקופת הידידות בין גיתה ושילר חיברו השניים, ביוזמתו של גיתה, מספר רב של מכתמים (כסניה) במתכונת צמדים. חלקם נכתבו בידי גיתה, חלקם בידי שילר. המכתמים נערכו בידי שניהם והופעתם עוררה הד. מכתמים אחרים הם בעלי אופי פולמוסי מובהק.  ↩

  2. מנסו – מנהל בית־הספר בברסלאו. השתייך לחוג שתקף בחריפות את כתב־העת “הורן” של שילר.  ↩

  3. המכתם “מעלות הנשים” נכתב בידי גיתה נגד פרידריך שלגל, שלגלג על השיר של שילר.  ↩

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 51493 יצירות מאת 2814 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 21715 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!