° 1, ש"נ, מ"ר -שָׁרִיּוֹת, – טבע האפשר וסגולתו Möglichkeit; possibilité; possibility זה האפשרות הוא מפעל הדמיון לא בבחינת השכל מו"נ ג טו. אמנם כשיערכו לשם יתברך אי אפשרות בהן כלל שם ג יז. בהכרעה סגולה נפלאה משארת טבע אפשרותם בחי"ע יג. כל כח היא אפשרות תגמ' הנפ' ו.. לא יכלו חכמי האומות לצייר אפשרות הבריאה בהיות נמנע אצלם שיתהווה דבר מלא דבר אור עמים, ספורנו, פרק ו. עמד אדוננו משה בהר ימים ארבעים והשיג כל מה שבאפשרות השכל האנושי להשיג מנח' קנא' לר"י מפיסא, יב. אמונת מציאות ה' ואמונת אפשרות הנבואה שם יו. – ומ"ר: וזה דבר שלא יסופק בו ולא יסכל אותו אלא מי שיתערבו לו האפשריות בנמנעות מו"נ ב מו. האפשרות אשר על דרך הטבע ייוחד מבין שאר האפשריות שאין יחסו אל כל העתים יחס אחד מלח' ה' רלב"ג, א כד.
1 במשקלי השמות שבתנ"ך, אם לא נניח אלמנות מן למן אין משקל אפעלות, אלא אפעליות, אכזריות, ונקוד פול"פ בשוא: אַכְזְרִיוּת. אך כיון שאנו אומרים אֶצְעָדָה, ומִסְכֵּנוּת, והַשְמָעוּת אפילו בסמיכות, ומשק' פעָלנות, רחמָנות, לפי הסכמת המדקדקים והקריא' המקֻבלה, אין סבה שלא נאמר אֶפְשָׁרוּת. וכן היא הקריאה הנהוגה. – ובסמיכות, יש לפקפק אם אפשָרות כמו השמָעוּת, או אֶפְשְׁרוּת כמו אַלְמְנוּת, וכמו מַלְאֲכוּת, ומהקריאה הנהוגה אין להכריע, כי אין מנהג קבוע בזה. והראוי לומר בסמיכות אֶפשׁרוּת הדבר.