בַּעַץ

*1, ש"ז, – מתכת, הרכבה של בדיל ועופרת,  Legierung v. Zinn u. Blei; claire-étoffe; alloy of tin and lead: אין מקיפין לא בבעץ ולא בעופרת (כלים י ב). ניקב (הכוס) ועשאו בין בבעץ בין בזפת (שם ל ג). בפתילה של בעץ (ירוש' סנה' יד כד:). שעשו לו מצרים (לארונו של יוסף) שפוד של מתכת וחיברום בבעץ (תוספתא סוט' ד ז). שפודים של ברזל וחיפום בבעץ (ר"ה כד:). אין עושין משקלות לא של אבר ולא של בעץ (ב"ב פט:). מנורה היתה באה מן העשת מן הזהב עשאה של כסף כשירה של בעץ ושל אבר ושל גיסטרון ר' פוסל (מנח' כח:).



1 סברים שזו מלה מסורסת מן אבץ, ועי"ש. ות"י ובדיל (יחזק' כב יה) ובעיץ. והנה פרשו המפרשים גם בעץ זה שהוא הוא הבדיל ממש, בלעז Zinn; étain; tin. אך ממה שהשתמשו במלה זו עפי"ר לענין הקפת שתי מתכיות וחבורן יחד יש ללמוד שבבעץ קראו לא להבדיל הטהור אלא לאחת מהרכבותיו עם העופרת שמשתמשים בה עפי"ר להקיף וללחם את המתכיות. וקצת ראיה לזה מהמאמר במנחות המובא בפנים, שמנה שם בעץ ואבר וגיסטרון, וגיסטרון שהוא קסטירא הוא בדיל, אלא שרגמ"ה (ב"מ כג:) ורש"י (מנח' במקום הנזכר) לעזו גיסטרון במיטל, שהוא תערובת. ואולם בירוש' סנה' במקום המובא בפנים על השאלה מהו פּתילה של בעץ אמרו רבנן דקסרי' בפרוש: בר וקסטיטיריו מעורבין.

ערכים קשורים