א. דוּמָה

1, ש"נ, — א) כנוי להקבר, למקום משכן נפשות המתים, Hades: לא המתים יהללו יה ולא כל ירדי דוּמָה ואנחנו נברך יה (תהל' קיה יז-יח).  לולי יי' עזרתה לי כמעט שכנה דוּמָה נפשי (שם צד יז). — ואמר המשורר: בינה אשר יקרה בעת זקן לאיש בטרם סור אלי דוּמָה, בהם אחוז כי בם לך מוסר ופקוד חרוזיהם באחלמה (רמב"ע, תרשיש ה). — ב) *ש"ז, מלאך הממונה לשמור על המתים בהקבר, Engelwächter der Toten; ange gardier des morts; guardien angel of the ceased: א"ר יוחנן אותו מלאך הממונה על הרוחות דומה2 שמו נתקבצו כל הרוחות אצל דומה אמרו לו שומר מה מלילה (סנה' צד.).  מלאך אחד יש ושמו דומה שהוא מונה על הנשמות בא ונוטל נשמות של אותם האנשים  ומקלען לארץ (פסיק' רבתי כג). — ואמר הפיטן: שוכנת עם נפשים עצורים, אשר ביד דומה מסורים, מקום אשר אסירי המלך אסורים (מחז' רומ' יוה"כ, את פני מבין).  סביבתו (של המלך הגר) פחת, באש מתלקחת, ונפשו בשחת, בכל יום היא שבה, עדי אש על גופו, ודומה יניפו בקלע ידחפו, ונבהל מי זה בא (ספ' המוס', ר"ז בן סע', כ"י תימנ' יב). — ונזכר תדיר בספרות: כיון שהנשמה ניזונת מזיוה של מעלה הקב"ה אומר לאותו המלאך הנקרא דומה לך ובשר לגוף פלוני שאני עתיד להחיותו למועד שאני אחיה את הצדיקים לעתיד לבוא (זוהר וירא, מדר' הנעלם).  ומצאתי בדברי רז"ל מקום יש ששמו חצר מות ולפני החצר שדה ולפני השדה נחל ודומה משמרן (הריקנטי א, בראש').  שלשה ממונים שולטים בגיהנם והם תחת יד דומה והם משחית אף וחמה וכל האחרים ממונים תחתיו (ראש' חכמה, היראה יג).  בהיכל א' וכו' ממונה אחד ושמו דומה והוא עומד כאן בהיכל הזה ועומד בפתח היכל ראשון מהקדושה מבחוץ (שם). —  ואמר המשורר: מה שמך העלם הזה הגידה, מלאך דומה אני, משנה למות, כל יורדי בור תחת שבטי יעברו (יל"ג, הוי אח). — °מדור ממדורות הגיהנם: היכל ג' יותר חשוך ונקרא דומה וכאן מלאכי משחית ואף וחמה שאמר משה (האמונות לרש"ט פלקיירא ה ה).  המדור הג' נקרא דומה ושם נדונים כל אותם גסי הרוח המתגאים לבם בהלכה לפני העם שלא לשם שמים (ראש' חכמה, היראה יג).  היכל ג' הוא הנקרא היכל אופל והוא יותר חושך ואופל מן הראשונים והוא נקרא דומה שם.  החמשי דומה כנגד שונא שם מקבלים הפתיקין של גזר דין קשה (משנ' חסיד', היכל הקלפ' ג)



1 סוברים כי דום שרש כפול לשרש דמם, שמשמעתו הוא שתיקה, ודומה הוא מקום השתיקה.  אבל יותר נראה שזהו השרש דומ دوم הערבי, במשמ' ארך והתמיד, ודומה הוא המקום של ההתמדה, של הנצחיות.

2 ואמרו בגמ' (ברכ' יח:): דומה קדים ומכריז להו. ע"כ, ר"ל המלאך דומה מקדים ומכריז כי פלוני יבוא עתה להקבר.  ואמרו (חגי' ה.): משלימנא להו לדומה. ע"כ, ר"ל שמלאך המות מוסר את המתים לדומה.  —  ובזהר: וההוא דממונא על גיהנם דומה שמיה וכמה רבוא דמלאכי חבלה בהדיה וקאים  על פתחא דגיהנם וכל אינון דנטרו ברית קדישא בהאי עלמא לית ליה רשות למקרב בהו הקדמ' הזהר.  ההוא ממונא קארי בחילא ואמר צננן תננא צננן יקידתא בההיא שעתא בבהילו מצנני לה ועאלין כלהו וטבלין ועברין וכל אינון חייבין אתמסרן בידא דדומה ועאלין בגיהנם שם דבר', בהתוספת.  

חיפוש במילון: