דַּלְתוֹת

1, ש"נ, — מקום שמתאספים שם הסוחרים לעניני המסחר, Börse; bourse: בן אדם יען אשר אמרה צר על ירושלם האח נשברה דַּלְתוֹת 2 העמים נסכה אלי אמלאה החרבה לכן כה אמר אדני יי' הנני עליך צר והעליתי עליך גוים רבים (יחזק' כו בג). 



1 משקל חִכְמוֹת, ועי' הערה שלקמן. 

 2 פרשו המפרשים במשמ' מ"ר של דלת.  אך שני הפעלים שלפני מלה זו ולאחריה, נשברה ונסבה הם ביחידה, וקשה לאמר כי שניהם משובשים, וכן קשה לאמר כי בשניהם אמר באמת יחזקאל ביחידה לדלתות ברבים.  ולכן יש מגיהים דלת, ואולם עוד הכונה צריכה באור, והנה מהענין וממליצת הכתוב ומטבע העיר צר הרוכלת והתגרנית ברור הדבר שהכונה פה כי צר שמחה שבחרבן ירושלם יסב כל המסחר אליה, ואין ספק איפוא כי מלה זו דלתות היא כנוי לירושלים בענין מסחר, והמלה שלאחריה, העמים, כעין שוק גדול, יריד, ולכן הגיהו קצת החדשים רכֻלת במקום דלתות. אך זו הגהה חדה יותר מדי, ועוד נראה מפעל נשברה כי התכון הנביא לבנין, ולפי הנוסחה שלפנינו, שעכ"פ אין אנו רשאים לפסלה כל זמן שאין לנו יסודות חזקים לזה, עלינו לקבל השם דלתות כמו שהוא במשקל חכמות שכבר אמרו המדקדקים כי זה שֵם בסי' נקבה -ות קדום, והיה זה אולי שם נקבה בלשון צורית להבנין שהיה מקום קבוץ הסוחרים והמסחר, דומה קצת לבית אסף הסוחרים שיש בימינו בערי המסחר הגדולות. ואין צריך לאמר דוקא כי היה בנין כזה בירושלם, שיש מקום לפקפק בדבר, אלא שהיה זה בצור, והוא קרוב לודאי שבעיר המסחר צור היה מקום כזה כבר בזמן ההוא, ואנשי צור דברו על ירושלם בלשונם, לשון המסחר, ובקנאתם בירושלם שהיו עכ"פ כנראה באים הרבה סוחרים אליה בימים ההם, כנראה מהמזרח, היו אנשי צור קוראים אותה בלשונם דלתות העמים, ואעפ"י שעד כה לא נמצאה עדין מלה זו בכתבות הכנעניות אין מזה ראיה שלא היתה במציאות. 

חיפוש במילון: