*1, —  מלת השאלה, כמו אֵיךְ, אֵיכָה, wie; comment; how : א"ר אליעזר וכי היאך העני הזה מחליף דבר שלא בא ברשותו (פאה ה ב).  א"ר דוסא בן הרכינס עדי שקר הן היאך מעידים על האשה שילדה ולמחר כריסה בין שיניה (פאה ה ב).  ואומרים לו (להעד) אמור היאך אתה יודע שזה חייב לזה (פאה ה ב).  ישמעאל אחי היאך אתה קורא כי טובים דודיך מיין או כי טובים דודייך (פאה ה ב).  אמר לו ר"ג (לר"ע) היאך מלאך ליבך לעבור על דברי חביריך (פאה ה ב).  וכי מאחר ששוהין תשע שעות ביום בתפלה תורתן היאך משתמרת ומלאכתן היאך נעשית (פאה ה ב).  מאחר שמדיבור ראשון יצתה נשמתן דיבור שני היאך קבלו (פאה ה ב).  ילמדנו רבינו סדר הבדלות היאך פסח' קג..  שטר שזמנו כתוב באחד בניסן בשמיטה ובאו עדים ואמרו היאך אתם מעידין על שטר זה והלא ביום פלוני עמנו הייתם במקום פלוני (פאה ה ב).  והלה אומר לו היאך נניח את אלהינו שבשמים ונעבוד עכו"ם (פאה ה ב).  אמרו לי הלא פסול הוא היאך מרצה על הפסול (פאה ה ב).  והיה פולסופוס מחשב בדעתו ואומר היאך אתן שלום לחכמי ישראל (פאה ה ב).  היאך מתרחק אדם מיצר הרע שבמעיו (פאה ה ב).  אלולי שאמר לו הקב"ה על גחונך תלך היאך היה בורח לכותל ונכנס לחור וניצל (פאה ה ב).  היכן אהרן אמרו להם מת אמרו היאך מלאך המות יכול לפגוע בו אדם שעמד במלאך המות ועצרו (פאה ה ב).  אמרה האתון לבלעם לי אין אתה יכול להרגני אלא אם כן יש חרב בידך והיאך אתה רוצה לעקור אומה שלימה (פאה ה ב).  —  ואמר הפיטן: ועדין לא שבנו מטעותינו, היאך נעיז פנינו ונקשה ערפינו (פאה ה ב).  — ולא בשאלה גמורה אלא כמו באיזה אופן: אלא שמבקשים עלילה היאך לפרוש מאחרי המקום (פאה ה ב).  אמר רבי עקיבא העבודה אם יש בדור הזה יודע היאך מוכיחים (פאה ה ב).  הוי יודע היאך רוח הקודש ניתנת בפי הנביאים (פאה ה ב).  שלא יהו העוברים והשבים אומרים ראו היאך קצר איש פלוני שדהו ולא הניח פיאה לעניים  (פאה ה ב).  היו אלופי אדום ומואב וכנען ועמלק עומדין ונותנין את העצה היאך לבא על ישראל (פאה ה ב).  הציץ המלך עליו ואמר לו יודע אני היאך היתה כוונך (פאה ה ב).  שהיו מבקשים עלילה היאך לחזור למצרים (פאה ה ב).  אברהם שהכיר מעצמו להקב"ה ולא היה אדם שלימד אותו היאך להכיר את המקום (פאה ה ב).  לכך נתגרה בהם (בלק בישראל) ולא היה יודע היאך (פאה ה ב). — ומצוי גם בספרות שאחרי התלמוד: והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג (פאה ה ב).  והיאך יעשו אם רוצה להיות השכר או ההפסד לאמצע בשוה (פאה ה ב).  ויחס השבעים אומות אל שם חם ויפת בני נח והיאך נפרדו הלשונות (פאה ה ב).  וכן המלך או המנהיג המדינה היאך היו יכולים להכריח האנשים על עשיית הפעולות הטובות אם אין האנשים ברשות עצמם להרע או להטיב (פאה ה ב).  ספר בראשית מדבר בתולדות אדם והיאך נמשך העולם ממנו (פאה ה ב).  למה שמספר איוב ממנהגו בממונו והיאך היה מוציאו בחובות הבורא (פאה ה ב).  — והאיך: א"ר שמעון בן יוחאי תמיה אני האיך נחלקו אבות העולם בית שמאי ובית הלל על בריית שמים וארץ (פאה ה ב).  א"ל ר' עקיבא והאיך בניאדם יש מתים קטנים ויש מתים גדולים ויש מתים זקנים (פאה ה ב).    



1 כך הקריאה המסורה של הספרדים, וכך נקודה במשנ' מנקד' נדפס' של מנטובה, וכך נקד בוקשד' ואחרים, לוי וקוה' וכן דלמן, וכן שטרק מס' ע"ז.  והאשכנ' קוראים הֵיאךְ, וכן נקדו ש' פין בהאוצר שלו.  אך אין ספק בדבר כי זו קריאה משבשה.  והנה לפי המלה היכן, נראה כי גם מלה זו, היאך, היא הרכבה מן מלת השאלה הֵי, והמלה אַךְ, שהיא בעצמה הרכבה משני קולות הרמז אַ כַ, ומשמעתה העקרית כמו כֵּן, כַּךְ, ואעפ"י שנתיחדה המלה אַךְ אח"כ למשמעה של הגבלה כמו אבל, בכ"ז עוד היה ברגש העם גם משמעתה העקרית, ונוצרה המלה הֵיאַך ממש כמו אֵיכָה.  כן גם דעת פרופ' ג' דלמן (בשיחה על פה).

חיפוש במילון:
ערכים קשורים