1, פ"י, עת' יַהֲסֶה, ועם ו המהפך וַיַּהַס, — הָסָה אותו, עשה שישתֹק בזה שקרא לו הס, schweigen machen; faire taire; to still: וַיַּהַס 2 כלב את העם אל משה ויאמר עלה נעלה וירשנו אתה כי יכול נוכל לה (במד' יג ל).
— פִע', הַס, צווי הַסּוּ, — החריש נשתתק, schweigen; se taire; become silent: והלוים מחשים לכל העם לאמר הַסּוּ כי היום קדש ואל תעצבו (נחמ' ח יא). מה עשה עכן עמד והשמיע קולו והסו כל הקהל לפניו (תנחומא מסעי ד). ויהי כאשר שמעו דברי אבנר הסו ויאמרו לא תשאלו ולא תנסו (ספ' המוסר, ר"ז בן סעד', כ"י תימנ' לה).
— הִפע', °הֶהְסָה, — כמו קל: רש ידבר יַהֲסוּהוּ לוּ דבריו טובים ונכוחים שומע אין להם (ב"ז, תרג' ב"ס יג כד).
1 נגזר מן מלת הקריאה הַס, עי"ש, ועי'הערה שלקמן.
2 כבר נתפלפל ריב"ג ברסאלה אלתנביה שלו (Derenb. 261) אדות דקדוק פעל זה, והתלוצץ במי שגזרוהו מהכפולים, ותפס אותם בטענה שאלו היה מהכפולים היה צריך להיות הצווי הֹסוּ, וגם מנל"ה קל קצת קשה כי היה הצווי צריך להיות הֲסוּ או הָסוּ, ולכן גזר שאן זה פעל אמתי אלא נגזר מן המלה הַס ואינו מצטרף כלל, והכונה בוַיַּהַס קרא להם הס. ואעפי"כ הכשיר לבסוף גם דעת האומרים כי ויהס הוא קל נל"ה כמו ויעש, והַסּוּ הוא צווי מן פִעל הכֹבד, כמו צַו, צַוֵּה.