* 1, כֵּיוָן, — מלת הטעם, ותשמש: א) כמו תה"פ, במשמ' מִיַד, בלי שהות ובלי אמצעי בין שני המעשים, rasch, unmittelbar; vite, directemant; -ctly: וארבעה כלים בידם (של הכהנים) הטני והכוז ושתי מפתחות הטני דומה לתרקב גדול של זהב וכו' ושתי מפתחות אחד יורד לאמת השחי ואחד פותח כיון2 תמיד ג ו. שאל בייתוס בן זונין לחכמים מפני מה אמרו אין עושין סריקין המצויירין בפסח אמרו לו מפני שהאשה שוהה עליה ומחמצתה אמר להן אפשר יעשנה בדפוס ויקבענה כיון3 פסח' לז.. — ב) *כֵּוָן שֶׁ, מלת החבור בין שני מעשים להורות כי המעשה השני הוא בא מיד אחרי הראשון, sobald; dèsque; as soon as: האומר לבניו הריני שוחט את הפסח על מי שיעלה מכם ראשון לירושלם כיון שהכניס האחד ראשו ורובו (בירושלם) זכה בחלקו פסח' ח ג. היתה (האשה) עומדת על ראש הגג וזרקו לה (הבעל את הגט) כיון שהגיע לאויר הגג הרי זו מגורשת גיט' ח ג. כל הנעשה דמים באחר כיון שזכה זה נתחייב זה בחליפיו כיצד החליף שור בפרה או חמור בשור כיון שזכה זה נתחייב זה בחליפיו קדוש' א ו. בזמן שכהן גדול נכנס להשתחות שלשה אוחזין בו וכו' וכיון ששמע הממונה קול רגליו של כהן גדול שהוא יוצא הגביה לו את הפרוכת תמיד ז א. מחט שהיא נתונה על מעלות המערה היה מוליך ומביא במים כיון שעבר עליה הגל טהורה מקוא' ז ז. אמר להם (משה) לישראל אם תשמרו שבת זו עתיד הקב"ה ליתן לכם שלשה מועדות חג ניסן וחג סיון וחג תשרי כיון ששמעו דבר זה קבלו עליהם ושבתו מכי' בשלח ד ה. אמרו נשיאים יתנדבו ישראל מה שמתנדבים ומה שמחסרים אנו משלימים כיון שראו נשיאים שהשלימו ציבור את הכל וכו' הביאו את אבני השוהם ספרי במד' מה. בשלשה מקומות נשאו הכהנים את הארון כשעברו ישראל את הירדן וכשסבבו את יריחו וכשהחזירוהו למקומו וכיון שניטבלו רגלי הכהנים במים עמדו מי הירדן במקומן תוספתא סוט' ח ב-ג. אמר לו חצר וכל מה שבתוכה אני מוכר לך כיון שכתב שטר וקיבל מעות והחזיק באחת מהן החזיק בכולן שם ב"ב ב יג. (אם המטלטלים שקנה הם) ברשות הלוקח כיון שקיבל עליו הרי זה קנה (ואם הם) ברשות המוכר עד שיגביה שם ה ב. וכשמת ר"ג כיון שיצא מפתח החצר אמר ר"א לתלמידיו כפו את המיטות ירוש' ברכ' ג ה ד. מעשה באחד שעמד לקרוא בתורה בנציבין כיון שהגיע להזכרה התחיל מגמגם בה שם ג ו ג. מעשה בספינה אחת של גוים שהיתה פורשת מים הגדול והיה בה תינוק אחד יהודי עמד עליהן סער גדול בים וכו' מיד עמד התינוק בכל לבו וצעק וקיבל ממנו הקב"ה תפילתו ושתק הים כיון שירדו ליבשה ירדו כל אחד ואחד לקנות צרכיו וכו' שם ט יג:. אמר ר' סימיי מחליד הקב"ה לפניהן את הארץ והן מתגלגלין כנודות וכיון שהן מגיעין לארץ ישראל נפשן חוזרו' עליהן שם כלא' ט לב ג. עמדו ומינו אותו נשיא עליהן כיון שמינו אותו נשיא עליהן התחיל מקנתרן בדברים שם פסח' ו לג.. ומעשה בר' ישמעאל וראב"ע שהיו מסובין במקום אחד והיה ר"י מוטה ור"א בן עזריה זקוף כיון שהגיע זמן ק"ש הטה ר' אלעזר וזקף רבי ישמעאל בבלי ברכ' יא.. וכשחלה ריב"ז נכנסו תלמידיו לבקרו כיון שראה אותם התחיל לבכות שם כח:. ביום שלישי הקדיחתן במלח כיון שטעמתי משכתי ידי מהן ערוב' נג:. מעשה בר"ג שהיה רוכב על החמור והיה מהלך מעכו לכזיב וכו' כיון שהגיע לסולמא דצור ירד ר"ג מן החמור שם נג:. אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הצבור מתעשר יומ' כב:. יום שבקשו כותיים את בית אלהינו מאלכסנדרוס מוקדון להחריבו ונתנו להם באו והודיעו את שמעון הצדיק מה עשה לבש בגדי כהונה וכו' וכל הלילה הללו הולכים מצד זה והללו הולכים מצד זה עד שעלה עמוד השחר כיון שעלה עמוד השחר אמר להם מי הללו אמרו לו יהודים שמרדו בך כיון שהגיע לאנטיפטרס זרחה חמה ופגעו זה בזה כיון שראה לשמעון הצדיק ירד ממרכבתו והשתחוה לפניו שם סט.. בשעה שביקש שלמה להכניס ארון למקדש דבקו שערים זה לזה אמר שלמה עשרים וארבע רננות ולא נענה וכו' כיון שאמר ה' אלהים אל תשב פני משיחך זכרה לחסדי דוד עבדך מיד נענה מו"ק ט.. אריב"ל כיון שהגיע קצו של אדם הכל מושלים בו נדר' מא.. שהיתה (מרים) מתנבאה וכו' ואומרת עתידה אמי שתלד בן שמושיע את ישראל וכיון שנולד משה נתמלא כל הבית אור עמד אביה ונשקה על ראשה אמר לה בתי נתקיימה נבואתיך וכיון שהטילוהו ליאור עמד אביה וטפחה על ראשה סוט' יג.. כיון שניתן רשות למשחית אינו מבחין בין צדיקים לרשעים ב"ק ס.. מכר לו דינר של זהב בעשרים וחמשה דינרין של כסף כיון שמושך את הזהב נקנה כסף בכל מקום שהוא ב"מ מה:. מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן ב"ב סז.. שהכישה במקל ורצתה לפניו כיון שעקרה יד ורגל קנאה שם עה:. שפעם אחת גזרה המלכות גזרה על ישראל שכל הסומך יהרג וכל הנסמך יהרג וכו' מה עשה יהודה בן בבא הלך וישב לו בין שני הרים גדולים וכו' וסמך שם חמשה זקנים וכו' כיון שהכירו אויביהם בהן אמר להן בניי רוצו סנה' יד.. אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו היה וכו' כיון שסרח הניח הקב"ה ידו עליו ומיעטו שם לח:. יום שנברא בו אדם הראשון כיון ששקעה עליו חמה אמר אוי לי שבשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי ע"ז ח.. עוף שנחבט על פני המים כיון ששט מלא קומתו דיו חול' נא:. בקש (אלכסנדרוס מוקדון) לעלות לירושלם (באו הכותים ואמרו לו) הזהר שאין מניחין אותך לבית קדש הקדשים שלהן וכיון שהרגיש גביעה בן קוסם הלך ועשה לו שתי אנפלאות ונתן בהם שתי אבנים טובות שוות שתי רבאות של כסף וכיון שהגיע להר הבית אמר לו אדוני המלך שלוף מנעלך וכו' שלא תחליק רגליך וכיון שהגיע לבית קדש הקדשים אמרו לו עד כאן יש לנו רשות ליכנס מד"ר בראש' סא. אמר יוסף לאותן גבורים הכניסו את זה (את שמעון) בבית האסורין כיון שקרבו אצלו צווח בהם כיון ששמעו קולו נפלו על פניהם ונשתברו שיניהם שם צא. היה מחלוקת בין בני כוש ובין בני מצרים המצרים אומרים עד כאן תחומינו והכושים אומרים עד כאן תחומינו כיון שבאו הצפרדעים עשו שלום ביניהם שם שמות י. בלילה אם אין הלבנה נראית ברקיע החושך בעולם ואין אדם יכול להלך אפילו תוך המדינה כיון שהלבנה נראית ברקיע הכל שמחין ומהלכין בדרך שם יה. א"ר אלעזר בן פדת כיון שיצאו ישראל ממצרים היו נושאין עיניהן והיו המצרים רודפים אחריהם וכו' כיון שיצא פרעה והמצריים לרדוף אחריהם תלו עיניהם לשמים וראו שרן של מצרים פורח באויר כיון שראו אותו נתייראו הרבה שם כא. את למד מקין שנגזרה עליו גזירה כיון שעשה תשובה נמנע ממנו חצי גזירה וכו' ויצא קין מלפני יי' וכו' כיון שיצא פגע בו אדם הראשון אמר לו מה נעשה בדינך אמר לו עשיתי תשובה ונתפשרתי כיון ששמע אדם הראשון כך התחיל טופח על פניו שם ויקר' י. אלישבע בת עמינדב לא שמחה בעולם וכו' כיון שנכנסו בניה להקריב ונשרפו נהפכה שמחתה לאבל שם כ. אמר לבנו עלה והביא לנו חבית אחת מן העליה כיון שעלה הכישו נחש ומת שם. ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם בגדי שבת היו והיו הבכורות משתמשין בהם כיון שמת אדם מסרן לשת שת מסרן למתושלח כיון שמת מתושלח מסרן לנח שם במד' ד. למלך שהיה לו אוהב אמר לו המלך תדע שאצלך אני סועד אלא לך ותקן לי הלך אוהבו והתקין מטה וכו' ושלחן של הדיוט כיון שבא המלך באו עמו שמשין סיבבו מיכן ומיכן מנורות של זהב לפניו כיון שראה אוהבו את כל הכבוד התבייש והטמין את כל מה שהתקין לו שם טו. אמר לו (חתיכת בשר) זו שאכלת של חזיר היא כיון שאמר לו כך עמדו שערותיו ונבהל שם כ. הרי משה אחר כל אותו השבח שראה כיון שהגיע יום מיתתו לא היה יכול לעכב שם דבר' ט. עד שלא יחלה אדם אוכל מה שמוצא כיון שחלה מבקש לאכול כל מיני תענוגים שם שה"ש, סמכוני. א"ר יוחנן אין לך דבר שריחו רע וקשה יותר משטף של עזים והוא אומר וירח את ריח בגדיו אלא כיון שנכנס יעקב אבינו נכנס עמו גן עדן וכו' כיון שנכנס עשו הרשע אצל אביו נכנס עמו גיהנם שם, נפת. אמרה לה (רות לנעמי) וכו' מכל מקום דעתי להתגייר אלא מוטב על ידך ולא ע"י אחרת כיון ששמעה נעמי כך התחילה סודרת לה הלכות גרים שם רות, ותאמר רות. הים הזה הגלים שבתוכו מתגאין ועולין כיון שכל אחד ואחד מהם מגיע לחול הוא נשבר וחוזר תנחומא ויקר' יז. והלא מתחלה נסיך היה (בלק ולא מלך) וכו' אלא כיון שנהרג סיחון המליכוהו תחתיו שם בלק ד. מיד משקתו (המדינית) היין ובער בו השטן והיה נשטה אחריה וכו' כיון שהיה תובעה היתה אומרת איני שומעת לך עד שתשחוט לפעור שם כז. ויצתה בת קול ואמרה לו להדרניאל דעו שמימיכם אנשי מריבה אתם וכו' כיון ששמע הדרניאל כך אמר לפניו גלוי וידוע לפניך וכו' פסיק' רבתי כ. ועמדו (עבדי המלכה) והוציאוהו (את המלך) במטה לבית אביה כיון שניעור המלך משנתו אמר באיזה מקום אני מיסב שם ל. מעשה באחד שהיה כותב ברכות והלך רבי ישמעאל לבודקו כיון שהרגיש קול פרסיותיו של רבי ישמעאל נטל תכריך של שטרות וזרקו לתוך הספל של מים סופרים טו ד. — וגם עם מ בראשו, מִכֵּוָן, מכיון: אמר ר' חנניה מכיון שנתקשר בו קשר העליון מיד הוא יבש ירוש' שבי' ג לד ג. שליש הראשון קשה לבוא מכיון שהוא בא מיד הוא גדל שם ה לה ד. (כאן) סופו להקשות מכיון שהקשו נעשו כאביהן שם ז לז ג. השבת שנתן טעם בקדירה וכו' מכיון שנתנה טעם בקדירה בטלה שם תרומ' יא מז ד. — ג) במשמ' *הוֹאִיל, בהיות שֶׁ, da; pursque; since : מעשה שהיו שנים שוין ורצין ועולין בכבש ודחף אחד מהן את חבירו ונפל ונשברה רגלו וכיון שראו בית דין שבאין לידי סכנה התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס יומ' ב ב. בערתי הקדש מן הבית וכו' כיון שהפרשתו מן הבית אי אתה זקוק לו תוספתא מע"ש ה כג-כד. הוציא חצי גרוגרת וכו' כיון שהוציאה נעשה כמו שהניחה שם ויהא פטור ירוש' שבת א ב ג. (האומר) ערכי עלי כיון שאמר ערכי עלי לא קבע לעצמו אלא ג' סלע שם ב"ק ט ז.. המתפלל צריך שיכרע עד שיתפקקו כל חוליות שבשדרה וכו' ר"ח אמר כיון שנענע ראשו שוב אינו צריך בבלי ברכ' כח:. כיון שגלו ישראל ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה חגי' ה:. שאני אומר כיון שעשאה שותף בין הבנים אבדה כתובתה ב"ב קלב:. כיון שהגיד (העד) שוב אינו חוזר ומגיד שם קסח.. וכי תעלה על דעתך שאברהם וכו' היה משלח אשתו ובנו מביתו ריקם בלא כסות ובלא מחיה אלא ללמדך כיון שיצא לתרבות רעה לא נפנה עליו מד"ר שמות א. התחיל הקב"ה ליתן למשה שבילים שיבקש עליהם רחמים וכו' כיון ששמע מן הקב"ה דברים רכים התחיל מבקש עליהם רחמים שם מב. ויקצוף (משה) על אלעזר ועל איתמר וכיון שכעס נתעלמה ממנו הלכה שם ויקר' יג. שבדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו שמתחלה נאמר לו לא תלך כיון שהעיז פנים להלוך הלך שם במד' כ. פעם אחת באו חכמים אצלו (אצל דמה בן נתינה) ליקח הימנו אבן אחת טובה וכו' נכנס ומצא רגלו של אביו פשוטה על התיבה שהיתה אבן טובה בתוכה והיה ישן שלא ביקש לצערו ויצא לחוץ ריקם כיון שלא הוציאה כסבורין שמבקש מהן יותר והעלו דמיה י' אלפים זהובים שם דבר' א. אמר הקב"ה אע"פ שאין בה (בע"ז) ממש כיון שפורש אדם ממנה מעלה אני עליו כאלו הוא עובד למי שיש בו ממש שם ב. בין העבדים גדלה וכיון שגדלה בין העבדים לבה גס בהן שם ג. הנחש הראשון היה מסיח כבני אדם כיון שלא היו אדם וחוה מבקשין לאכול מאותו אילן התחיל לומר לשון הרע על בוראו שם ה. — ובמשמ' זו מצוי בסהמ"א : מעשה בבני חיפה שהביאו להן גוים הדס ביו"ט שני ושאלו לרבא מהו להריח בה מערב לאלתר אמר להן כיון שעל דעת בני חיפה גזזו על דעת כולם גזזו הלכ' פסוק', יו"ט. כיון שנושאין (ת"ח) זה עם זה בהלכה לומדין זה מזה טעמים הרבה ר"ח ב"מ לג.. אמר הכוזרי כיון שהדבר כן אני מודה לרבני שמקבץ אלה שני הפנים ביתרונו על הקראים בנראה ובנסתר כוזרי ג נ. — ועם מ מִכֵּוָן: א"ר מנא מכיון שעומד בתוך שנתו של אילן משלים שנתו ירוש' שבי' ב לד.. אין אדם מתחייב בתוך ארבע אמות לעולם מכיון שהוציאה נעשה כמו שהניחה על כל אמה ואמה ויהא פטור שם שבת א ב ג. מכיון שקיפלה (את המטלית) לא טהרה שכן שמשים אומנין רוצין בקיפולה שם ב ד ד. מה קשירה היתה במשכן שהיו קושרין את המיתרים ולא לשעה היתה א"ר יוסה מכיון שהיו חונין ונוסעין על פי הדבור כמי שהוא לעולם א"ר מכיון שהבטיחן הקב"ה שהוא מכניסן לארץ כמי שהוא לשעה שם ז י ג. אמר להן מכיון שנהגו בהן אבותיכם באיסור אל תשנו מנהג אבותיכם שם פסח' ד ל ד. מכיון שאין לו שם נעשה כשוחטו לשמו שם שקל' ב מו ד. א"ר אלעזר מכיון שזכה בו בלשון מתנה זכה זה בלשון ירושה שם כתוב' ו לא.. בככר אחד מכיון שהזכיר עליו שבועה עשאו כנבילה שם נדר' א לו ד. סבר שמעון הצדיק בני אדם מתוך הקפדה הם נודרין מכיון שנודרין מתוך הקפדה סופו לתהות מכיון שהוא תוהא נעשו קרבנותיו כשוחט חולין בעזרה שם. שמע מינ' מכיון שהיו יודעין משעה הראשונה שהוא שם המיוחד שהוא צריך לקרוע שם סנה' ז כה.. — ובמשמ' °כאשר: וכן קבלו איש מפי איש וכיון שראו שהתחילה הגלות ונתבלבלה הלשון עמדו וסימנום וחקקום הור' הקורא 54.
1 כ צרויה, כך מנֻקד בתשו' גאונ' גני' גינצב' דף 362. וכן בהגדה מנֻקד' כ"י קדום בריט' מוז' Or. Add. 27,210. וכן הספרדים. האשכנ' כִּוָן, כ חרוקה.
2 פרש הערוך: לאלתר במהרה.
3 פרש"י: כלומר מהר בדחיפה אחת.