כַּוָּנָה

*, כוונה, ש"נ, מ"ר כַּוָּנוֹת, כוונות, — א) מה שהיה בדעתו לדבר, לעשות, וכדומה, Absicht; intention: לאחד שהיה מקלל את המלך היה המלך עובר אמרו לו שתוק שלא ישמע המלך אמר להם מי אמר לכם שלא היתה כוונתי כי אם להשמיעו ספרי במד' פה.  מגע נכרי שלא בכוונה ע"ז נח:.  וכל כחו שלא בכוונה לא גזרו שם.  דיו שנטפה על גבי הכתב מותר למחקו שלא היתה כונתו אלא לתקן מס' ספר תורה ה ט.  — ומצוי בסהמ"א: כי מפני שראינו את האדם מבחר ברואי יתברך שמו ידענו שהוא ענין הכוונה בבריאת כל הגופות וההויות תרג' תקון מדה"נ לרשב"ג ח.  שימצא להם מן החכמה הטבעית ממה  שנגדר בתוך דבריהם בדרך המקרה לא בכונה ללמד החכמה ההיא פליאות ותמיהות כוזרי ד כט.  ואיך אבדו הספרים ההם שהיו בכונה ונשארו אלו שהם במקרה שם ל.  ואינם (הקרום והריאה) שמשים לשאר הגוף כי אם בדרך המקרה לא בכונה הראשונה שם כה.  דברי הדעתן המחשב המחבר מליצתו ובוחר דבריו כפי שיראה שהוא ראוי לכוונתו שם ה כ.  האלהים יעזרך על כונתך ויגזור לך הטוב שם כחהכוונה וההסכמה לעשות מה שבחר בו חו"ה, הבטחון ד .  וכל מה שהוא עושה ממעשי העבודה כונתו בו לזולתי האלהים שם, יחוד המעש' ד.  כלי חרש שעשה אותו היוצר בחכמה מלאכותית אם היה אומר לעושהו לא עשני על דרך פועל באמת שפעולתו בכונה וברצון אבל נתהויתי מאתו בלתי כוונתו וחכמתו כמו שיתהוה החום והאור מן השמש או מן האש ספורנו, אור עמים, ידיעה.  ובמעט זמן נאספו שלשים אלף רועים ושמו פניהם לבא לעיר גרנדה ומשם לכל מלכות ישמעאל ובעמדם על כוונה זו אמר אחד מהם אין עצתנו טובה שבט יהודה ו. — ב) *מחשבה ושימת דעת למה שהוא עושה, Aufmersamkeit; attention : בר קפרא אמר אין לך צריך כוונה אלא ג' פסוקים הראשונים בלבד ירוש' ברכ' ב ד..  קרית שמע צריכה כוונה תפילה אינה צריכה כוונה שם ב ה..  וכי איכן מצינו בתורה שהמילה צריכה כוונה שם יבמ' ח ט..  עד כאן מצות קריאה מכאן ואילך מצות כוונה בבלי ברכ' יג:.  מכאן אתה למד שכל הפרשה כולה צריכה כוונה שם.  מצות צריכות כוונה שם..  — ובסהמ"א: ומי שהשלים כל אלה בכונה גמורה הוא ישראל אמתי כוזרי ג יז. — *כַּוָּנַת הַלֵּב: אחר כוונת הלב הן הן הדברים ברכ' יה..  אמר להם הקב"ה לכהנים לא מפני שאמרתי לכם שתהיו מברכין את ישראל תהיו מברכין אותם באנגריא ובבהלות אלא תהיו מברכין בכוונת הלב כדי שתשלט הברכה בהן מד"ר במד' יא. — °בְּכַוָּנַת הַלֵּב, במשמ' דמיון: וכיון שיש בעובי הכותל לחוק ולהשלימו לחור היה ד' על ד' רואין בכוונת הלב כאלו חקוק הוא ויש בו ד' על ד' ר"ח שבת ק:. — ג) °כַּוָּנַת המלה, משמעותה, פרושה: ואנו מזכירים בחלק השני הזה וכו' רוב השרשים העבריים הנמצאים באשר בידינו מן המקרא ונבאר משמושיהם ונפרש מכוונותם מה שהצורך מביא לבארו ולפרש אותו ר"י א"ת, הקד' השרש' לריב"ג.  שער אבאר בו עניני המלות אשר אשתמש בהם בחלק הזה והכונות אשר אכון אליהם בו שם. — והכַּוָּנָה הפנימית: וכן יעלה החסיד אל לבו ענין כל ברכה ויבין הכונה ממנה ומה שהוא נתלה בה כוזרי ג יז.  אעפ"י שנצא  מעניננו מעט באר לי כונת המזמור הזה שם ה ט.  המצות הנסתרות והם הכונות המסבבות המצות המעשיות הם החלק האלוהי מלמד התלמיד', נצבים.  וזהו כונת רבותינו זכרונם לברכה באמרם כל הדן דין אמת לאמתו כאילו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית טור חו"מ א.  וי"א שאין מעשה היתוש כפשוטו ויש לו כונה נסתרת כמו שיש כוונות נסתרות על הגדת עקר טורא צ"ד ב, אלף ד תתמד. — ד) °הגדת הדבר כמו שהוא: הרי שהעידו עליו שהרג ונחקרו בשבע חקירות שמנינו שהן בכוונת הזמן וכוונת המקום ונדרשו בכוונת המעשה וכוונו המעשה וכוונו הכלי שהרגו בו רמב"ם עדות א ו. — ה) ° נקודה בחלל העולם שאדם מסב אליה פניו בעשותו דבר מה, כמו המקדש והמזרח ליהודים בתפלתם ומֶכה להמושלמים1: והישמעאלים אומרים כי היא (ירושלם) מקום עליית הנביאים אל השמים ושהיא מקום מעמד יום הדין והיא לכל מקום כונה2 וחג כוזרי ב כג.



1 לפי לשון הערב' קִבְלַה قِبلَة.

2 בגוף הערבי: והי ללג'מיע קבלה וחג'.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים