כְּמוֹת

* 1, — מלת הדמיון בהמלה כְּמוֹ: עלה בידו מששים ואחד תרומה ויחזור ויתרום כמות שהוא למוד במדה במשקל ובמנין תרומ' ד ג.  מצא פירות בכלי או כלי כמות שהוא (מצא) מעות בכיס או כיס כמות שהוא ב"מ ב ב.  בלע טבעת טהורה נכנס לאהל המת הזה ושנה וטבל והקיאה הרי היא (טהורה) כמות שהיתה מקוא' י ח.  היתה עזה ונעשית כהה (או שהיתה) כהה ונעשית עזה הרי היא כמות שהיתה ובלבד שלא תתמעט מד' מראות נגע' ד ז.  בא הכתוב ללמדך שלעולם נמנין על הפסח ומושכין ידיהם ממנו עד שישחט ובלבד שלא יניח את הפסח כמות שהוא מכי' בא ג.  השולח פירות לחבירו ונמלך להחזיר נוהג בהן כמות שהיה תוספתא דמאי ד ל.  ואין מחייבין לשרש את הלוף אבל מניחו כמות שהוא שם שבי' ב יא.  ולא ימלא את החבית ומוכרה כמות שהיא כלכלה ומוכרה כמות שהיא שם ו יז.  פודין מעשר שני כשער הזול כמות שחנוני לוקח ולא כמות שמוכר שם מע"ש ג א.  שאילו הוציאן כמות שהן הרי זה חייב שם שבת ח יח.  אין לך בידי אלא דלוסקומוס אחד ובתוכו שטר אחד כמות שהוא וכו' אין לך בידי אלא עבד אחד כמות שהוא שם שבוע' ה יא.  כשאני עושה בידי נמצאתי עובר על לא תעשה והרי הוא בידי כשאני מניחה כמות שהוא נמצאתי עובר על לא תעשה ואינה בידי שם זבח' ח כג.  מכר לו יד כמות שהיא וראש כמות שהוא ובני מעים כמות שהן שם חול' ט ח.  לא שמעת מן אביך כמה אדם צריך לגמות בכוס א"ל כמות שהיא אחת בצונין שתים בחמין שלש ירוש' מעשר' ג  ד.  בכל מערבין ומשתתפין חוץ מן המים ומן המלח בין בדבר שהוא נאכל חי כמות שהוא בין בדבר שאינו נאכל חי כמות שהוא שם ערוב' ג כ ג.  אמר רב כל שנאכל כמות שהוא חי אין בו משום בישולי נכרים מו"ק יב:.  תורמוס אינו נאכל כמות שהוא חי ויש בו בישולי עכו"ם יבמ' מו..  —  לִכְמוֹת: ותנאי היה הדבר שאימתי שירצו יחזור הדבר לכמות שהיה וכו' אימתי שיבנה בית המקדש יחזור הדבר לכמות שהיה מע"ש ה ב.  (כתוב) לא תבנה עוד לכמות שהיתה אינה נבנית אבל נעשית היא גנות ופרדסים סנה' י ו.  יכולין להשרות ולחזור לכמות שהיו נדה ז א.  עד שתחזור בהרתו לכמות שהיתה נגע' ח א.  עד שיחזרו מראיו לכמות שהיה תוספתא ע"ז ו א.  רשב"ג אומר שילוח היה מוציא מים כאיסר אמרו נרחבנו וירבו מימיו הרחיבוהו ונתמעטו מימיו חזרו וגדרוהו וחזר לכמות שהיה ירוש' סוכ' ד כה ד.  חזר אבא יהודה (עשיר) לכמות שהיה ובא אצל רבותינו ושאל בשלומן שם הור' ג מח..  — °כְמות הצריך: וכל כמות הצריך להלוכם דינם לקוץ רש"י ב"מ קז:.  — °כְמות הללו: אומדין כמה אשה רוצה ליתן שישאילוה תכשיטין כמות הללו להוליכן לבית המשתה רע"ב מעי' ה א.  — ובכנ' כְמותִי, כְמותְך, כְמותו, וכו': המקרה סוכתו בשפודין או בארוכות המטה אם יש ריוח ביניהן כמותן כשרה סוכ' א ח.  ויקחו להם (איש שה לבית אבות) וכי כלן היו לוקחין אלא לעשות שלוחו של אדם כמותו מכאן אמרו שלוחו של אדם כמותו מכי' בא ג.  ילמדו כל אדם דרך ארץ ממשה שלא אמר ליהושע בחר לי אנשים אלא בחר לנו אנשים שהיה עושה אותו כמותו מכאן שיהא תלמיד חביב לפני רבו כמותו שם בשלח א.  שאם היה הוא ילד והיא זקנה הוא זקן והיא ילדה ועמד ואמר שישאנה לו אומרים לו כלך אצל כמותך למה לך להכניס קטטה לביתך ספרי דבר' רצ.  מעשה בא לפני ר' טרפון ואמר כמותו ירבו כהנים גדולים בישראל אמר לו ר' יוסי כך אמר כמותו יתמעטו נתינים ממזרין בישראל תוספתא בכור' ה ז.  לא נתכוונתי אלא להיות כמותה וכיוצא בה ירוש' נזיר ד נג:.  דנין אויין שעשה בהן זדון בשגגה מאויין כמותן ואל יוכיחו אויי ביטוי שפתים שלא עשה בהן זדון כשגגה שם שבוע' ד לה ד.  אם אתה הוא (הלל) לא ירבו כמותך בישראל בבלי שבת לא..  פעם אחת הייתי מהלך בדרך והיתה דרך עוברת בשדה והייתי מהלך בה אמרה לי תינוקת אחת רבי לא שדה היא זו אמרתי לה לא דרך כבושה היא אמרה לי לסטים כמותך כבשוה ערוב' נג:.  אמר לו השאילני חלוקך אמר לו הילך איני כמותך שלא השאלתני יומ' כג..  בית אבטינס היו בקיאין במעשה הקטורת ולא רצו ללמד שלחו חכמים והביאו אומנין מאלכסנדריא של מצרים והיו יודעין לפטם כמותן ולא היו יודעין להעלות עשן כמותן יומ' לח..  בית גרמו היו בקיאין במעשה לחם הפנים ולא רצו ללמד שלחו חכמים והביאו אומנין מאלכסנדריא של מצרים היו יודעין לאפות כמותן ולא היו יודעין לרדות כמותן שם.  אמרו לו מלך גדול כמותך ישתחוה ליהודי זה שם סט..  אמר לו ריקה כמה מכוער אותו האיש שמא כל בני עירך מכוערין כמותך תענ' כ:.  אם זה רבי אל ירבו כמותו בישראל שם.  אתה הוא עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו שב בני שב כמותך ירבו בישראל יבמ' טז..   כל מקום שאמר ר"ג רואה אני את דברי אדמון הלכה כמותו כתוב' קט..  שני דברים שאמר חנן הלכה כמותו וכיוצא בו ושבעה דברים שאמר אדמון אין הלכה כמותו ולא כיוצא בו שם.  אמר רבש"ע לא פלפלתי תורה כמותו יצתה בת קול ואמרה לו תורה כמותו פלפלת תורה כמותו לא ריבצת ב"מ פה:.  אמר ר' יוחנן חלוק היה ר' ישמעאל אף בחנוק והלכה כמותו אף בחנוק ב"ב קעו..  הלכה כמותו בטבעת הגדולה ואין הלכה כמותו בשאר טבעות חול' יח:.  הלכנו בארם נהרים ובארם נחור לא מצינו אשה נאה כמותך מד"ר בראש' מ.  שהיה (עבד אברהם) שליט ביצרו כמותו שם נט.  כיון שראו אותן ישראל שהם עשויים דגלים דגלים התחילו מתאוים לדגלים אמרו אלואי כך אנו נעשים דגלים כמותן שם במד' ב.  (כתוב) אלהים מושיב יחידים ביתה שהוא מזווג לכל אחד ואחד כמותן שם ג.  ואמרתי לו כמותך ירבו עושי רצון המקום בישראל שם י.  וילך (בלעם) עם שרי בלק ללמדך שהיה שמח בפורענות ישראל כמותן שם כ.  למלך שהיה לו איקונין נאה אמר לבן ביתו עשה לי כמותה אמר אדוני המלך וכי יכול אני לעשות כמותה וכו' כך אמר לו הקב"ה למשה ראה ועשה (את המשכן) אמר לפניו רבש"ע אלוה אני שאעשה כמותו שם שה"ש, צאינה וראינה.  למלך שהיה לו כרם ושכר עליו פועלים והיה שם פועל אחד מתכשר במלאכתו יותר מכלן כיון שראהו המלך כשר במלאכתו יותר מדאי אחזו בידו והתחיל מטייל עמו וכו' ונתן לו המלך שכרו כמותן התחילו הפועלים מצירים אמרו לו אדוננו המלך אנו שיגענו כל היום וזה לא יגע אלא שתים או שלש שעות ביום והוא נוטל שכרו כמותינו שם, דודי ירד.   מעשה בר"א שנתפס לשום מינות נטלו אותו הגמון והעלו על הבימה לדון אותו אמר לו רבי אדם גדול כמותך יעסוק בדברים בטלים הללו שם קהל', כל הדברים.  כיון שראה (ישעיה) את מלאכי השרת מקלסים להקב"ה וכו' (אמר) אילולי שיתפתי קילוסי עם קילוסם שלהם הייתי חי וקיים לעולם כמותם פסיק' רבתי לג.  — ובסהמ"א: א"ל רב נחמן לרב הונא הלכה כמותינו או הלכה כמותכם אמר לו הלכה כמותכם שמקורבין אתם לבית ראש גולה הלכ' פסוק', ממונות.  אמר לו רב יוסף בנו כמי (פסקת את ההלכה) כאיסי אמר לו הין וסבורין אנו כמותו שם.  הקב"ה יצילנו מלהיות כמותן דונש על רסע"ג מט.  — ואמר המשורר: הכמוני יהי טורף באפו ואם יטור לעולמים כמותו, ואם אוכל להתאפק ודודי כמים שֻפכה עלי חמתו ר"ש הנגיד, הנרפא הזמן.  וענינים יקרים מפנינים ובבני שיר במאזני שיר שקולים, ואֵם השיר עקרה מלהוליד כמותן ואבות השיר שכולים הוא, הלי תעש.  לכו נא שאלו בעדי וחקרו הנמצא איש כמותי בזמנים ר"י חריזי, תחכמ' כב.  — כְּמוֹתוֹ של: תניא כמותו של מור בר רב אשי הלכ' פסוק', קדוש'.  — *שֶׁכְּמוֹת: קח לך את יהושע בן נון וגו' גברתן שכמותך קח לך ספרי דבר' שה.  מה לך אצל זקנה כלך אצל שכמותך ואל תשים קטטה בביתך יבמ' מד..  פעם אחת היה מהלך ר' יהושע בשדה ומצא ריבה אחת אמרה לו מפני מה אתה מהלך בשדה אמר לה בדרך אני מהלך אמרה לו זו היא דרך שכבשוה ליסטים שכמותך דא"ר ו.  ומה אם בשר ודם על שאמר לבשר ודם שכמותו אין לי חפץ בעולם טוב ממך נפקדו ישראל המחכים לישועת הקב"ה וכו' עאכ"ו מד"ר שה"ש, נגילה.  צאי והנשאי לבחור  שכמותיך מדה"ג, וישב.  כגון קטליות נזמין וטבעות וכל שכמותן הלכ' פסוק', נשים.  — ובמשמ' °קרוב לְ...: והלך שמעון ועשה סחורה והפסיד כמות שליש הממון תשו' הגא', הרכבי רלה.



1 המלה כמו בהוספת ת של תה"פ הנהוגה בהלשונ' השמיות, כמו רבת בערב', כענת בארמ', וכדומה Barth, Pron. 89.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים