כְּשׁוּת

* 1, ש"ז, — א) צמח בצורת פתילים ילפף על קצת קוצים, מר הטעם, השתמשו בו למעשה שׁכר תמרים וכדו' ולרפואה, Cuscuta: ואין מרכיבין כשות ע"ג האיזמא ולא תרד ע"ג ירבוז מפני שירק בירק ואין מרכיבין כשות על האגא מפני שירק באילן תוספתא כלא' א יא-יבכשות וחזיז מערבין בהן ומברכין עליהן בורא פרי האדמה ערוב' כח..  לא תאכל (המינקת) עמו דברים הרעים וכו' כגון כשות וחזיז ודגים קטנים כתוב' ס:.  אמר רב יהודה כשות וחזיז אין בהן משום גזל2 ב"ק קיט:.  רב יהודה התיר לתלוש פשתן ולתלוש כשות ולעקור שומשמין אמר לו אביי לרב יוסף הנח פשתן ראוי לחפיפה כשות ראוי לשכר אלא שומשמין למה הן ראויין הלכ' פסוק', מועד.  כשות שאינה מנוקה ויש בה עשבים רעים כשמטילין אותם בתמרים ועושין ממנו שכר אותו שכר נפסד ערוך, ערך כס. — והשתמשו בשם זה גם לצמח אחר קצת דומה לו בתכונתו ובגון פרחיו ומשתמשים בו בארפה למעשה שכר שעורים, Hopfen; houblon; hop : ושכר של גוים של תמרים ושל צמוקים שאין בו כשות בלשון כנען כְמֵל בין מבושל בין שאינו מבושל מעש' הגאו', תשו' פח. — ב) כעין שערות דקות מאד על פני קצת הפֵרוֹת, כגון הקשואים וכדומה: כשות3 של קישות עוקצ' ב א. — וכמו"כ השערות הדקות מאד על עור הילד וכדומה כשות4 של קטן מקוא' ט ד.  קרום שעל המכה הרי הוא כעור הבשר לענין מגע טומאות וכשות שעל הקטן אינה כעור הבשר וכו' אם היה קטן טמא ונגע הטהור בכשות שלו רמב"ם, טומא' מת א ד.



1 כך, כ שואית, במשנ' מנֻקד' מנטובא וליבורנו, וכך ע' לו (Cuscuta, ZAss. XXIII), והעיר כי להגרסה כישות והנקוד כִּשׁוּת אין יסוד בהמקור.  בארמית וסורית כשותא, בערב' כַשׁות' كشوث,ופרש אלג'והרי: נבת יתעלק באע'צאנ אלשג'ר מנ ע'יר אנ יצ'רב בערק פי אלארצ', ע"כ, ובעבר': צמח יתכרך בענפי האילנות מבלי שיכּה שרש בארץ.  וכן בתלמ', שהוא גדל על היזמי והיגי: האי מאן דתלש כשותא מהיזמי והיגי מיחייב משום עוקר דבר מגידולו שבת קז:.  חזינן דקטלינן לה להיזמתא ומייתא כשותא ערוב' כח:.  וכבר הזכיר רה"ג שכך שמו גם בערב' ובאר טיבו של צמח זה: והגאון רב האיי אמר כמו כן נקרא בל' ישמעאל כשות והוא כמין חוטין ירקרוקין כגון של ברקת שעיקרן בארץ ופרין על קוצין הנקראין היזמי ועוד פי' צמח כדמות זהב נמשך בחוטין למעלה מהקוצים ערוך, ערך כשות.

2 והוסיפו שם: באתרא דקפדי יש בהן משום גזל.

3 פרש רה"ג: זנב בטיית, והוא זע'ב زغب, והוא הנוצות הדקות והרקות של האפרוחים, וכמו"כ השערות שעל עור הילדים.

4 פרש רה"ג: כשם שיש לקישות כשות ששמו בטיית זנב אלביאר (כצ"ל במקום וזב אלנואר, או זנבאלנואר) כך יש לקטן שיער והוא כשות. ע"כ.  וכן הרמב"ם: אלזע'ב.

חיפוש במילון: