* , ש"נ, מ"ר כִּתִּים, כִּתֵּי, כִּתּוֹת, — קבֻצה מיוחדה של אנשים, מַחְלֹקֶת, חבורה, Abteilung, Partei; division, parti; —ty : הפסח נשחט בשלש כיתות1 וכו' קהל ועדה וישראל נכנסו כת הראשונה נתמלאת העזרה וכו' יצתה כת ראשונה ונכנסה כת שניה יצתה שניה נכנסה שלישית וכו' מימיהם של כת שלישית לא הגיעה לאהבתי כי ישמע יי' מפני שעמה מועטין (פסח' ה ה-ז). מעשה במסוכן אחד שהיו מוליכין אותו מגיניסר לחמתן והיו הכתות מתחלפות עליו ובאחרונה נמצא מת בידן ובא מעשה לפני חכמים ולא טמאו אלא כת האחרונה בלבד ( תוספתא טהר' ו ז). היא (הכת הג' של שוחטי הפסח) היתה נקראת כת עצלים (ירוש' פסח' ה לב ג). חביבה עלי כת קטנה שבארץ ישראל מסנהדרין גדולה שבחו"ל (ירוש' נדר' ו מ.). מפני כת של פריצים שהיו באין להזדוג לי (שם כתוב' ב כו ג). עשו כתות כתות ועסקו בתורה לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה (בבלי ברכ' סג:). שלש כיתות של שלשים שלשים בני אדם (פסח' סד). מעשה בר"א שהיה יושב ודורש כל היום כולו בהלכות יו"ט יצתה כת ראשונה (לסעוד לפני גמר הדרשה) אמר הללו בעלי פטסין כת שניה אמר הללו בעלי חביות כת שלישית אמר הללו בעלי כדין כת רביעית אמר הללו בעלי לגינין כת חמישית אמר הללו בעלי כוסות התחילו כת ששית לצאת אמר הללו בעלי מארה וכו' שמניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה (ביצ' יה:). משחרב הבית בראשונה נתקבצו כיתות כיתות של פרחי כהונה ומפתחות ההיכל בידן ועלו לגג ההיכל ואמרו לפניו רבש"ע הואיל ולא זכינו להיות גזברין נאמנים יהיו מפתחות מסורות לך וזרקום כלפי מעלה (תענ' כט.). בשעה שהצדיק נפטר מן העולם שלש כיתות של מלאכי השרת יוצאות לקראתו וכו' בשעה שהרשע נאבד מן העולם שלש כיתות של מלאכי חבלה יוצאות לקראתו (כתוב' קד.). ארבע כיתות אין מקבלות פני שכינה כת ליצים וכת חניפים וכת שקרנים וכת מספרי לשון הרע (סוט' מב.). שלש כתות של מלאכי השרת אומרות שירה בכל יום (חול' צא:). הלך (אברהם) שמח לעשות רצון יוצרו והיו המלאכים מתקבצין כתות כתות מלמעלן (מד"ר בראש' נו). כל אותו הלילה נעשו מלאכי השרת כתות כתות וחבורות חבורות והיו פוגעין (בחיילותיו של עשו) (שם עח). לעולם אין כת של מעלה מקלסת ושונה אלא בכל יום בורא הקב"ה כת של מלאכים חדשים והן אומרים שירה חדשה לפניו והולכין להן ( שם). לשלטון שנכנס למדינה ועמו כיתות כיתות של ליסטים ( שם ויקר' ט). היתה מביאה שפופרת של ביצה והיתה ממלאה אותה אפילוסמון ונותנת אותה תחת עקיבה במנעליה וכשהיתה רואה כת של בחורים היתה רופסת עליה והיה אותו הריח מפעפע בהן כארס של עכנה ( שם טז). כאותן כתות של מלאכי השרת שהם יראים ומושלמים לי (שם במד' ב). שבשעה שנפטר (הצדיק) מן העולם ג' כתות של מלאכי השרת מקדימין אותו בשלום (שם יא). נפל מחלוקת בישראל ועמדו שבט יהודה במריבה והרגו מישראל כתות כתות (שם כב). שאני עתידה להעמיד כתים כתים וחבורות של צדיקים כיוצא בי בעולמך (שם שה"ש, אם חומה). ומשה הפך פניו סבור שישראל אחריו והיו אותם (ליצנים) עשויין כיתות על האבנים ( ילמדנו, פרש' חקת). — ושל בע"ח: לאחד שהיה מהלך בדרך וראה כת של כלבים ונתיירא מהם וישב לו ביניהם (מד"ר בראש' פד). — כִּתֵּי בָּנוֹת, מאמהות מתחלפות: מי שיש לו שתי כתי בנות משתי נשים ( קדוש' ג ט). — כִּתֵּי עֵדִים, שכל אחת מהן מעידה לא כמו הכת זולתה: מי שהיה שתי כיתי עדים מעידות אותו אלו מעידים שנזר שתים ואלו מעידים שנזר חמש (נזיר ג ז). שתי כיתי עדים המכחישות זו את זו (ב"ב לא). לא נחלקו ב"ש וב"ה על שתי כיתי עדים שאחת אומרת מנה ואחת אומרת מאתים שיש בכלל מאתים מנה על מה נחלקו על כת אחת שאחד אומר מנה ואחד אומר מאתים (שם מא:). — ובמשמ' חבורה של בני אדם מתחלפים בדבר מן הדברים מזולתם: ד' כיתין נעשו על הים אחת אומרת ליפול אל הים ואחת אומרת לשוב למצרים ואחת אומרת לעשות מלחמה כנגדן ואחת אומרת נצווח כנגדן (מכי' בשלח ב ב). בית שמאי אומרים שלש כיתות הן (ליום הדין) אחת לחיי עולם ואחת לחרפות לדיראון עולם (תוספתא סנה' יג ג). אמר ר' ירמיה בר"א (דור הפלגה) נחלקו לג' כיתות אחת אומרת נעלה ונשב שם ואחת אומרת נעלה ונעבוד עכו"ם ואחת אומרת נעלה ונעשה מלחמה ( סנה' קט.). בשעה שבא הקב"ה לבראת את אדם הראשון נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים וחבורות חבורות מהם אומרים אל יברא ומהם אומרים יברא (מד"ר בראש' ח). — ואמר החכם: ולמד לדבר עם כל כת מכתות בני אדם (חו"ה, יחוד המעשה ה). החברים שלש כתות מהם כמזון שלא תוכל לעמוד מבלעדיו ומהם כרפואה אשר אתה צריך לעתים ומהם כמדוה אשר אין אתה צריך לעולם ( מבח' הפנינ', שער החברים). — ובפרט בדעות דתיות ומחקריות: א"ר יוחנן לא גלו ישראל עד שנעשו עשרים וארבע כיתות של מינים ( ירוש' סנה' י כט ג). ואח"כ נתחדשה כת אחרת נקראת צדוקין וביתוסין על שם המעין הנרפש והמקור המשחת אשר מהם שאבו מים כמו שנודע בקבלה וכבר בטלו כל אלו הכתות במיעוטן בארצותינו אלו (הקד' שעה"ש לר"י אבן לטיף). יש לערער עליו בטענות המשאיים כת ארסטו שעשו לקיים דעת קדמות העולם (רי"א, מפע' ה' א ב). ושתי הכתות ר"ל בין חכמי הקראים ובין חכמי הרבנים מודים בזה (ר"א הקראי, ג"ע, חג השבוע' ה). והנה בדורנו זה ראינו חכמי האומות נחלקים לכתות ונעשו קרחות קרחות מהם מחזיקים בדעת הזה וכו' (מנח' קנא' לר"י מפיסא 1 1). — ובענין °שני צדדי בעלי דין: יש לדיינים לשמוע טענות הכתות מפיהם שמא מתוך דבריהם ילמדו ויבינו מי הוא טוען באמת ולא שיבאו בטענות מסודרות מפי אחר (לבוש חו"מ יג ג). — °ושתי חבורות של משא ומתן: בפנינו עח"מ היקרה דונה שמחה ובעלה יעקב פארדו כת אחת והיקרה דונה וכו' ובעלה משה וידאל כת אחרת מדעתם ורצונם הגמור בלב שלם ונפש חפצה התפשרו ביניהם בזה האופן שכמחצית הכותל המפסקת בין רשות כה"ר שלמה ובין החלל הנזכר של האחים במחצית הפונה לצד החצר באותו מחצית הכותל יזכו הכת הא' ויהיה שלהם לבנות עליה וכו' ועל האופן הזה יוכלו הכת הב' לבנות בחלל הנזכר שלהם (שו"ת פרח מטה אהרן יג). ראובן ושמעון כת א' ויהודה ויששכר כת אחרת עשו שותפות וחברה בסחורות ובכל מילי והוציא כל כת מהם לקרן קיים בשותפות סך מה (שם פט). — וגם דברים לא בע"ח: כוכבים (עשויים) כתות כתות שאין להם מנין ( ספרי דבר' מז). — ודברים מפשטים: אמנם אשים כונת חקירה זו אם היא מכת האפשר לשום לעולם זמן קצוב לכללו או לחלק מחלקיו ( הקד' שעה"ש לר"י אבן לטיף). לפי שהמקובלות הם מכת המפורסמות לא מהאמתיות המופתיות (ר"י אברבנאל, מפע' ה' ב ד). ואמנם בחקירה הראשונה מצאנו ראינו כתות דעות לבני אדם כת מהם תחשב וכו' ואמנם הכת השנית תסבור וכו' (הוא, שמים חדשים ד ו). מה שהוא מכת הגימטרייות או מצירוף אותיות ולא מכת השמות והצורות והקמיעות אשר ישמשו בהן בעלי השמות כותבי הקמעות ( זרח' הלוי לר' הלל, או"נ ב קלג).
1 כך בנוסח', ובקצת כ"י כתים.