*, ש"ז, מ"ר כְּתוּבִים, — א) מאמר כתוב בתורה או בנביאים וכו': ועליו הכתוב אומר ברוך הגבר אשר יבטח בה' (פאה ח ט). ועליך הכתוב אומר ישמח אביך ואמך ותגל יולדתך (תענ' ג ח). שאין הכתוב מדבר אלא בנאכלות שנאמר במקום קדוש תאכל (זבח' יא א). נמצאו שני כתובים קיימים אשם לה' ואשם לכהנים וכו' (שקל' ו ו). ואם ימעט הבית מהיות משה בא הכתוב ללמדך שלעולם נמנין על הפסח (מכי' בא ג). כתוב אחד אומר כי מן השמים וכתוב אחר וירד יי' על הר סיני כיצד יתקיימו שני מקראות הללו (שם יתרו ט). וכי ימכור איש את בתו בקטנה הכתוב מדבר וכו' אם מוציאה הכתוב מיד מכר החמור קל וחומר מיד רציעה קלה (שם משפט' ג). כל מי שאיו עוסק בפריה ורביה מעלה עליו הכתוב כאילו ממעט את הדמות (תוספתא יבמ' ח ד). וכן שני כתובים המכחישים זה את זה עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם (ברייתא דר' ישמעאל). כתוב אחד אומר שש כנפים שש כנפים לאחד וכתוב אחד אומר וארבעה פנים לאחת וארבע כנפים לאחת (חגי' יג:). אי אתה מוצא לא נשך בלא תרבית ולא תרבית בלא נשך ולא חלקן הכתוב אלא לעבור עליו בשני לאוין ( ב"מ ס:). וטומאתו עליו בטומאת הגוף הכתוב מדבר (זבח' מג:). שני כתובין הבאין כאחד וכל שני כתובין הבאין כאחד אין מלמדין (חול' קיז.). גדול הוא השלום שאמר הכתוב דברים של בדאי ליתן שלום בין יוסף ואחיו בשעה שמת אביהן היו מתיראין שלא ינקום להן ומה אמרו לו אביך צוה לפני מותו וכו' ואין אנו מוצאין שצוה יעקב אבינו אלא אמרו הכתובים דברי בדאי מפני דרכי שלום (מד"ר דבר' ה). — ב) כנוי להספרים תהלים משלי איוב: שיר השירים וקהלת מטמאין את הידים וכו' אמר ר"ע חס ושלום לא נחלק אדם מישראל על שיר השירים וכו' שכל הכתובים קדש ושיר השירים קדש קדשים (ידים ג ה). אי אתה מוצא שנה למדי בכתובים אלא זו בלבד (סעו"ר כח). זה הכותב תורה נביאים וכתובין ומשאילן לאחרים (כתוב' נ.). שלשה כתובים גדולים הם הרואה ספר תהלים יצפה לחסידות משלי יצפה לחכמה איוב ידאג מן הפורענות ג' כתובים קטנים הם הרואה שיר השירים בחלום יצפה לחסידות קהלת יצפה לחכמה קינות ידאג מן הפרענות (ברכ' נז:). אמר ר' יוחנן כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקב"ה אתה מוצא ענוותנותו דבר זה כתוב בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים (מגי' לא.). סדרן של כתובים רות וספר תהלים ואיוב ומשלי קהלת שיר השירים וקינות דניאל ומגילת אסתר עזרא דברי הימים (ב"ב יד:). אמר שמואל הקורא במגילה הכתובה בין הכתובים לא יצא (מגי' יט.).
כָּתוּב