*, ש"נ, מ"ר מִילוֹת, — א) שה"פ מן הפעל מול: שמונה (שבפסוק תן חלק לשבעה וגם לשמנה) אלו שמונה ימי מילה (ר' אליעזר, ערוב' מ:). כל מלאכה שאפשר לעשותה מע"ש אינה דוחה את השבת מילה1 שאי אפשר לעשותה מע"ש דוחה את השבת (ר"ע, שבת יט א). מפני מה כהן גדול משמש בשמונה כלים וכו' כנגד המילה שהיא לשמונה ימים (ר' חנניה, ירוש' יומ' ז ג). גדולה מילה שנכרתו עליה שלש עשרה בריתות (ר' ישמעאל, נדר' ג יא). אין לך אדם מישראל שאין מצות מקיפות אותו תפילין בראשו וכו' כיון שנכנס לבית המרחץ מילה בבשרו (ר' מאיר, תוספת' ברכ' ז כה). גדולה מילה שכל המצות שעשה אברהם אבינו לא נקרא שלם עד שמל (הוא, נדר' ג יא2). מנין למילה שהיא במקום פרי שנאמר וערלתם ערלתו את פריו ואומר ערל זכר אשר לא ימול וגו' (ר' יוסי, תוספת' שבת טו ט). גדולה מילה שדוחה את השבת החמורה (הוא, נדר' ג יא3). מה מילה שאינה אלא אחד מאבריו של אדם דוחה שבת ק"ו לשאר כל גופו (ראב"ע, מכי' כי תשא א). גדולה מילה שדוחה את הנגעים (ר' נחמיה, נדר' ג יא). גדולה מילה שלא נתלה לו למשה הצדיק עליה מלא שעה (ר' יהושע בן קרחה, שם). עושין כל צרכי מילה בשבת מוהלין ופורעין ומוצצין (שבת יט ב). אבותיכם לא נכנסו לברית אלא במילה וטבילה והרצאת דם (רבי, כרית' ט.). המוהל צריך ברכה לעצמו אומר אשר קדשנו במצותיו וצונו על המילה (תוספתא ברכ' ז יב). לא ניתנה פריעת מילה לאברהם אבינו (רב, יבמ' עא:). אותו היום (שבאו המלאכים אל אברהם) יום שלישי של מילה של אברהם היה (רבי חמא בר' חנינא, ב"מ פו:). בשעה שחרב ביהמ"ק מצאו הקב"ה לאברהם וכו' אמר לו בניך חטאו וגלו וכו' (אמר לו אברהם) היה לך לזכור ברית מילה (ר' יצחק, מנח' נג:). מתוך שניתנה מילה בשמינית שצריכה רפואה קבעוה (את ברכת רפאנו) בשמינית (ר' אחא, מגי' יז:). ומפני מה אמרה תורה מילה לשמונה ימים שלא יהו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים (נדה לא:). אתה רואה את האומה הזאת נמוכה וכו' ונהרגים על המילה ועל הטבילה ועל שאר כל המצות (מס' גרים א). — ובסהמ"א: מי שנשכו עקרב וכו' יעביר על הנשיכה ברית של תינוק שעדיין לא פגמו ויתרפא ונראה לי טעם לזה למה לנשיכת העקרב מועיל המילה לרפואה אלא שאבריו של אדם נבראים ע"פ המזלות והמילה היא במזל עקרב עיין בשלשלת הקבלה ומזה הטעם היתה מילתו של אברהם על ידי עקרב (שבט מוסר לר"א הכהן יא). —ב) בהעברה, עצם אבר הזכרות: מימי לא נסתכלתי במילה שלי (ר' יוסי, שבת קיח:). ולמה נקרא שמו רבינו הקדוש שלא הביט במילתו מימיו (ירש' מגי' א יג). בא המלאך ובלע למשה מראשו ועד המילה כיון שראתה צפורה שלא בלע אותו אלא עד המילה הכירה שעל עסקי המילה הוא ניזוק (מד"ר שמות ה). — ומצוי במשמ' זו בסהמ"א: משפשף מילתו ביד או ברגל ומשחית הזרע (ר"א אזקרי, ספר חרדים ז). — ג) בהשאלה, °זיוף סחורות בסחורה גרועה, שעוה בחלב וכיוצא בזה: עפ"י רוב סחורתם מזויפות ומעורבות עם פסולות וסחורה גרועה השעוה עם חלב וכדומה הדבש ונופת צופים עם קמח וכו' ולגזילה ההיא בשם מילה יקראו וכ"כ הורגלו בזה עד שנחשב להם הדבר לחוק הניתן מסיני ויפה קוראים אותה מילה כי החזיקו בה כבמצות מילה (בוחן צדיק, מכת' יז).
1 כך בכ"י ובמדב"מ. בנוסח' ומילה, ובדפוס' ישנ' אין מלה זו.
2 כך במדב"מ, וכך גם בקצת דפוס', ובקצתם: רבי.
3 במדב"מ: ריה"ג.