ש"ז, — שֵׁם מלאך שׂרו של ישראל, Michael: ואשא את עיני וארא והנה איש אחד לבוש בדים ומתניו חגרים בכתם אופז וגויתו כתרשיש ופניו כמראה ברק וכו' ואשמע את קול דבריו וכשמעי את קול דבריו ואני הייתי נרדם וכו' ויאמר אלי דניאל איש חמדות הבן בדברים וכו' אל תירא דניאל כי מן היום הראשון אשר נתת את לבך להבין ולהתענות לפני אלהיך נשמעו דבריך ואני באתי בדבריך ושר מלכות פרס עמד לנגדי עשרים ואחד יום והנה מִיכָאֵל אחד השרים הראשנים בא לעזרני וכו' ועתה אשוב להלחם עם שר פרס וכו' ואין אחד מתחזק עמי על אלה כי אם מִיכָאֵל שרכם (דני' י ה-כא). ובעת ההיא יעמד מִיכָאֵל השר הגדול העמד על בני עמך והיתה עת צרה וכו' (שם יב א). — ומצוי בתו"מ: (השוחט) לשם כוכבים ומזלות לשם מיכאל שר צבא הגדול ולשם שלשול קטן הרי זה בשר זבחי מתים (תוספתא חול' ב יח). אם באת על אדם צרה לא יצווח לא למיכאל ולא לגבריאל אלא לי יצווח ואני עונה לו מיד (ר' יודן, ירוש' ברכ' ט א). אמר לו הקב"ה למיכאל מיכאל סרחה אומתך אמר לפניו רבש"ע דיו לטובים שבהם (יומ' עז.). זבול שבו ירושלם וב"ה ומזבח בנוי ומיכאל השר הגדול עומד ומקריב עליו קרבן (חגי' יב:). שלשה אנשים (שכתוב באברהם היו) מיכאל וגבריאל ורפאל מיכאל שבא לבשר את שרה רפאל שבא לרפא את אברהם גבריאל (הלך להפך) לסדום (ב"מ פו:). שלום עשה הקב"ה במרום שלא קרא עשרה גבריאל עשרה מיכאל עשרה אוריאל עשרה רפאל כדרך שבני אדם קורין עשרה ראובן וכו' אלא קרא גבריאל אחד מיכאל אחד (רשב"א, אדר"נ יב). הכל מודים שלא נברא ביום א' כלום שלא יאמרו מיכאל היה מותח בדרומו של רקיע וגבריאל בצפונו והקב"ה ממדד באמצעיתו (ר' יצחק, מד"ר בראש' א). מיכאל ירד והצילו (את אברהם) מכבשן האש (ר"א בן יעקב, שם מד). מיכאל וגבריאל שהן שרים של מעלה (ר' חלבו, שם עח). כל מקום שמיכאל נראה שם הוא כבוד השכינה (שם שמות ב). למה מיכאל וסמאל דומין לסניגור וקטיגור עומדין בדין וכו' כך מיכאל וסמאל עומדים לפני השכינה והשטן מקטרג ומיכאל מלמד זכותן של ישראל והשטן בא לדבר ומיכאל משתקו (ר' יוסי, שם יח). מלאכי השרת שהן גבורי כח עושי דברו עשאן הקב"ה שומרים לישראל ומי הם מיכאל וגבריאל וכו' וכיון שבא סנחריב מיכאל יצא והכה בהם (ר' נחמיה, שם). למה נקרא שמו מיכאל בשעה שעברו ישראל בים פתח משה בשירה מי כמוך וגומר משסיים את התורה אמר אין כאל ישורון מי כמוך אין כאל הרי מיכאל (שם במד' ב). אמר לו הקב"ה למיכאל צא והבא נשמתו של משה אמר לפניו אני הייתי לו רב והוא היה לי לתלמיד ולא יכול אני לראות במותו (שם דבר' יא). היה סמאל הרשע מצפה נשמתו של משה ואומר מתי יהיה מיכאל בוכה ואני ממלא פי שחוק (שם). מיכאל כולו שלג וגבריאל כולו אש ועומדין זה אצל זה ואינם מזיקים זה את זה (ר"ל, שם ה). יום שנתחתן שלמה לבת פרעה נכה ירד מיכאל השר הגדול מן השמים ונעץ קנה גדול בים ועלה לחלוחית מיכן ומיכן ועשו אותו מקום כחורש והוא היה מקומה של רומי (הוא, שם שה"ש, אל תראוני). כל מה שהיה המן מקטרג את ישראל מלמטה היה מיכאל מלמד עליהם סניגוריא מלמעלה (שם אסת', ויאמר המן). כשם שברא הקב"ה ארבע רוחות כך סיבב לכסאו ארבעה מלאכים ואלו הן מיכאל גבריאל אוריאל רפאל וכך העמיד ארבעה דגלים מיכאל מימינו נגד ראובן בדגלים (פסיק' רבתי מו). ולקח לבן כל אנשי ביתו ועירו גבורי כח ורדף אחריו להרגו ירד מיכאל ושלף חרב אחריו ובקש להרגו אמר לו אל תדבר עם יעקב וגו' (פדר"א לו). ירד מיכאל המלאך ונטל את לוי והעלהו לפני הקב"ה אמר לפניו רבש"ע זה גורלך (שם לז). ובת רחל בתו של שותלח היתה הרה ללדת ורמסה בחומר עם בעלה ויצא הולד מתוך מעיה ונתערב בתוך המלבן ועלתה צעקתה לפני כסא הכבוד ירד מיכאל המלאך ולקח את המלבן בסיס שלו והעלהו לפני כסא הכבוד (שם מח). והמלך קם בחמתו ממשתה היין ונכנס לגן הביתן מה עשה מיכאל התחיל מקצץ את הנטיעות ראה המלך אמר לו מי הוא זה א"ל אני בן המן שכך צוני אבי מיד וחמתו בערה בו מיד שב מגינת הביתן מה עשה מיכאל הגביה להמן מעל לאסתר כאלו רצה לבא עליה (שם נ). ואומרים לו (אוה"ע להמשיח) מפני מה אתה רוצה לעקור שבעים אומות מפני אומה אחת כל רעות שיש בעמנו יש בעמך וכו' באותה שעה משתתק ואין לו תשובה למשיח ואפילו מיכאל שר הגדול משתתק ואין לו תשובה (פרקי היכלות לו, הוצא' ש"מ בירושלם). כי מיכאל וגבריאל מלכי המלאכים הם (פענח רזא, יתרו). — ואצל המקובלים: ושם השלשה הוא מיכאל והוא מושל על מימי הברכה ושמחה והנחה (ברית מנוחה ג). ועשרה מלאכים שנבראו תחלה הם ממונים על עשר מחנות אלו אשר אלה שמותם מיכאל על האראלים וכו' (עמה"מ, עולם היציר' יח א). — ואמר הפיטן: הוד והדר לפניו עז וחדוה במקומו, ומיכאל וגבריאל מימינו ומשמאלו (ר"י הלוי, יקירים). ובעת ההיא יעמוד מיכאל, ויקרא על ההר ובא לציון גואל (רשב"צ דוראן, שבת א אחה"פ, שביה עניה). נוהם מיכאל וגועה גבריאל, זועק אוריאל וגועש רפאל (בנימין בר זרח, בלולי אש). בימינו על שכנו שת מחנה מיכאל, ולשמאלו וממולו גבריאל ואוריאל (ר' יעקב, שבת ה' אחה"פ, יקודי אש).
מִיכָאֵל