1, ש"ז, סמי' נְחַשׁ, מ"ר נְחָשִׁים, — א) בעל חי ארוך הגוף מתפתל, הולך על גחונו, ובלשונו ארס ממית, Schlange; serpent; snake: וְהַנָּחָשׁ היה ערום מכל חית השדה אשר עשה יי' אלהים בראש' ג א. ויאמר יי' אלהים אל הַנָחָשׁ כי עשית זאת (להסית את חוה לאכול מעץ הדעת) ארור אתה מכל הבהמה ומכל חית השדהּ על גחנך תלך ועפר תאכל כל ימי חייך ואיבה אשית בינך ובין האשה ובין זרעך ובין זרעה הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב שם יד-יה. יהי דן נָחָשׁ עלי דרך שפיפן עלי ארח הנשך עקבי סוס ויפל רכבו אחור שם מט יז. וישליכהו (משה את המטה שבידו) ארצה ויהי לְנָחָשׁ וינס משה מפניו ויאמר יי' אל משה שלח ידך ואחז בזנבו שמות ד ג-ד. וישלח יי' בעם את הַנְּחָשִׁים השרפים וינשכו את העם במד' כא ו. כאשר ינוס איש מפני הארי ופגעו הדב ובא הבית וסמך ידו על הקיר ונשכו הַנּחֻשׁ עמו' ה יט. ילחכו עפר כַּנָּחָשׁ מיכ' ז יז. כי משרש נָחָשׁ יצא צפע ופריו שרף מעופף ישע' יד כט. וְנָחָשׁ עפר לחמו לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי שם סה כה . הנני משלח בכם נְחָשִׁים צפענים אשר אין להם לחש ונשכו אתכם ירמ' ח יז. קולה כַּנָּחָשׁ ילך שם מו כב. חמת למו כדמות חמת נָחָשׁ תהל' נח ה. שננו לשונם כמו נָחָשׁ חמת עכשוב תחת שפתימו שם קמ ד. אחריתו כְּנָחָשׁ ישך משלי כג לב. ופרץ גדר ישכנו נָחָשׁ וכו' אם ישך הַנָּחָשׁ בלוא לחש קהל' י ח-יא. — ובתו"מ: אף הנחש (פוסל את המים) מפני שהוא מקיא ר"ג, פרה ט ג. אני ראיתי נחש ששתה ציר בצידן ר"ש, תוספת' תרומ' ז יב. שארס של נחש דומה לספוג ועומד במקומו ר' נחמיה, שם יג. שארס של נחש כלה באור הוא, שם. הרי הוא כשרוי עם נחש בכפיפה אחת שם דמאי ג ט. נפל לבור מליאה נחשים ועקרבים מעידין עליו שם יבמ' יד ד. אפילו המלך שואל בשלומו (בשעת התפלה) לא ישיבנו ואפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק ברכ' ה א. ונשיכת הנחש אסורה מפני סכנת נפשות תרומ' ח ו. והנחש מועד לעולם ב"ק א ד. ולא הזיק נחש ועקרב בירושלים מעולם אבות ה ה . באותה שעה היו ישראל דומים ליונה שבורחת מפני הנץ ונכנסה לנקיק הסלע היה נחש נושף בה אם תכנס לפנים הרי הנחש ואם תצא לחוץ הרי הנץ מכי' בשלח ב ב. כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם ר"ש בן יהוצדק, יומ' כג.. הטוב שבנחשים רצוץ את מוחו רשב"י, סופר' ט י. שלשה כל זמן שמזקינין מוסיפין גבורה ואלו הן דג ונחש וחזיר שבת עז:. ההורג נחשים ועקרבים בשבת אין רוח חסידים נוחה הימנו שם קכא:. חמשה נהרגין בשבת ואילו הן זבוב שבארץ מצרים וכו' ונחש שבארץ ישראל וכלב שוטה בכל מקום שם. כל השרצים יש להן ארס של נחש ממית של שרצים אינו ממית שמואל, ע"ז לא:. אין אדם דר עם נחש בכפיפה כתוב' עב.. מי שנתחייב שריפה או נופל בדליקה או נחש מכישו סוט' ח:, שדרו של אדם לאחר שבע שנים נעשה נחש ב"ק טז.. ארס נחש בין שיניו הוא עומד סנה' עח.. ארס נחש מעצמו הוא מקיא שם. פעם אחת הלכתי לוועד וראיתי נחש שהוא כרוך על הצב לימים יצא ערוד מביניהם רב הונא בר תורתא, חולי' קכז.. הכל משמשין פנים כנגד עורף חוץ משלשה שמשמשין פנים כנגד פנים ואלו הן דג ואדם ונחש בכור' ח. . נחש (עִבּוּרוֹ) לשבע שנים שם. לעתיד לבא מתקבצות כל החיות ובאות אצל נחש ואומרות ארי דורס ואוכל זאב טורף ואוכל אתה מה הנאה יש לך אומר להם וכי מה יתרון לבעל הלשון ריש לקיש, ערכ' טו: . אליהו ז"ל שאל לרבי נהוריי מפני מה ברא הקב"ה שקצים ורמשים בעולמו אמר לו לצורך נבראו וכו' זבוב לצירעה פשפש לעלוקתה נחש לחפפית ירוש' ברכ' ט ג. כל הארסין מעלין חטטין וארס נחש ממית ר"ח בר בא, שם תרומ' ח ה. ששה שמות נקרא נחש נחש שרף תנין צפעוני אפעה עכשוב אדר"נ לט. הנחש הזה להוט אחר השום ומעשה בנחש אחד שירד מן ההר לבית ומצא קערה של שום ואכלה והקיא בתוכה וראה נחש שבבית ולא היה יכול לעמוד לו כיון שיצא אותו הנחש יצא הנחש של בית ומילא אותה עפר ר' חלפתא, מד"ר בראש' נד. ר' ינאי היה יושב ודורש בפתח עירו ראה נחש מרתיע ובא וכו' אמר זה הולך לעשות שליחותו מיד נפלה הברה בעיר פלוני בן פלוני נשכו נחש ומת שם י. מה נחש זה כל כחו אינו אלא בראשו כך שמשון שם צח. אמרו לו לנחש מפני מה אתה מצוי בין הגדרות אמר להם מפני שפרצתי גדרו של עולם ר"ש בר נחמני, שם ויקר' כו. אומרין לנחש מפני מה לשונך נושך באבר אחד וכולן מרגישין ומרתתין הוא, שם קהל', אם ישך. לעולם אין הנחש נושך אלא א"כ נלחש לו מלעיל ר"א בר כהנה, שם. שאם נחש נושך אדם אינו מרגיש לשעה ומהלך לביתו והמכה מחלחלת בו תנחומ' שמיני ה. — וכנוי לערום ורמאי: היו ישראל במצרים והיה פרעה הנחש מתחכם עליהם מד"ר שמות כ. וכשבא יעקב לביתו בארץ אחוזתו שבארץ כנען נשכו הנחש ואי זה נחש זה שכם בן חמור שהיתה בתו של יעקב יושבת אהלים ולא היתה יוצאת החוצה מה עשה שכם בן חמור הביא משחקות וכו' יצאה דינה לראות בבנות המשחקות ושללה ושכב אותה פדר"א נח. — ומצוי בסהמ"א: כשהנחש בא לנשוך הוא נושף כמין שריקה רש"י בראש' ג יח. — ואמר הפיטן: יעף ועף וחש, ומחור פתן רחש, ונודע כי הוחש, משורש נחש ר"א קליר, אץ קוצץ, שבת זכור. — ובמליצה, דמיון לחיה מזיקה: נחשים הן בעיניך ועינם והם אצלי כתולעת ירֻקת ר"ש הנגיד, ידידותך. ונשים ואנשים בכל רגע ענושים, ומרוב הכחשים דלקום נחשים, והניחום חבושים ובושה מלֻבשים ר"י הלוי, יוני גאיות. — *ונַחַשׁ בִנְחָשׁים: נפל נחש על גבי מיטה ואמר עני הוא וסופו להעשיר עוברה היא זכר יולדת בתולה היא לאדם גדול נישאת הרי זה מדרכי האמורי תוספת' שבת ו-ז יז. איזהו מנחש האומר נפלה מקלי מידי וכו' וקרא לי עורב ונבח בי כלב ועבר נחש לימיני ושועל לשמאלי שם ז-ח יג.
— נְחַשׁ נחשת: ויעש משה נְחַשׁ נחשת וישמהו על הנס והיה אם נשך הנחש את איש והביט אל נְחַשׁ הנחשת וחי במד' כא ט, הוא (חזקיהו) הסיר את הבמות וכו' וכתת נְחַשׁ הנחשת אשר עשה משה כי עד הימים ההמה היו בני ישראל מקטרים לו מ"ב יח ד. — נָחָשׁ בָּרִחַ: ביום ההוא יפקד יי' בחרבו הקשה והגדולה והחזקה על לויתן נָחָשׁ בָּרִחַ ועל לויתן נחש עקלתון והרג את התנין אשר בים ישע כז א, עי' בָּרִחַ, לִוְיָתָן. — ובתלמ': כל מה שברא הקב"ה בעולמו זכר ונקבה בראם אף לויתן נחש בריח ולויתן נחש עקלתון זכר ונקבה בראם ואלמלא נזקקין זה לזה מחריבין כל העולם כלו מה עשה הקב"ה סירס את הזכר והרג הנקבה ומלחה לצדיקים לעתיד לבא רב, ב"ב עד:. — ואמר הפיטן: שת נחש בריח במצולה עמוקה, שמור עד יפקדנו מדבר בצדקה ר"י טוב עלם, ארנן חסדך, שבת ב אחה"פ. — וצורת כוכבים בשמים: ברוחו שמים שפרה חללה ידו נָחָשׁ בָּרִחַ איוב כו יג. — ובסהמ"א: נקרא התלי נחש בריח כי התלי היא צורה מברחת לרוחב מתילד מהפסק שני עגולים כמו הפסק עגול השמש עם עגול הירח ר"י א"ת השרש' לריב"ג, ברח. דע שיש לירח ד' גלגלים הגלגל האחד שהוא הגלגל העליון נקרא נחש בריח ר' עובדיה בר' דוד, פי' קדוה"ח להרמב"ם יד א. ונחש בריח הוא התנין בראו הש"י ראשו במזל קשת וזנבו בתאומים ובין ראשו וזנבו שבעה מזלות שם טוב טורטושי, הקד' תרג' ספ' השמוש לאלזהרוי, כ"י בודל'. — ואצל בעלי הקבלה: זמאל נקרא נחש בריח וכו' ולילית נקראת נחש עקלתון עמק המלך, שער קרית ארבע יד. — *נָחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי, שהסית את חוה לאכול מעץ הדעת: תלמידיו של נחש הקדמוני אתם שהטעה את אדם ואת חוה ר' נחמיה, ספרי דבר' שכג. מצינו בנחש הקדמוני1 שנתן עינו להרוג את אדם ולישא את חוה אמר לו המקום אני אמרתי תהיה מלך על כל בהמה וחיה עכשיו ארור אתה מכל הבהמה אני אמרתי תלך בקומה זקופה עכשיו על גחונך תלך אני אמרתי תאכל מעדנים כאדם עכשיו ועפר תאכל תוספת' סוט ד יז. אדם הראשון מיסב בגן עדן היה והיו מלאכי השרת צולין לו בשר ומסננין לו יין הציץ בו נחש וראה בכבודו ונתקנא בו ר"י בן תימא, סנה' נט: . חבל על שמש גדול שאבד מן העולם שאלמלא לא מתקלל נחש כל אחד ואחד מישראל היו מזדמנין לו שני נחשים טובים אחד משגרו לצפון ואחד משגרו לדרום להביא לו סנדלבונים טובים ואבנים טובות ומרגליות ר"ש בן מנסיא, שם. מניין שאין טוענין למסית מנחש הקדמוני ר' יונתן, שם כט.. הרבה טענות היה לו לנחש לטעון ולא טען ר' שמלאי, שם. בתחלה נתקלל נחש ולבסוף נתקללה חוה ולבסוף נתקלל אדם ברכ' סא.. בשעה שבא נחש על חוה הטיל בה זוהמא ר' יוחנן, ע"ז כב:. הנחש הראשון היה מסיח כבני אדם כיון שלא היו אדם וחוה מבקשין לאכול מאותו אילן התחיל לומר לשון הרע על בוראו ואמר להן מן האילן הזה אכל הבורא וברא את עולמו וצוה אתכם שלא תאכלו ממנו ותבראו עולם אחר ומה עשה לו הקב"ה קצץ רגליו וכרת את לשונו שלא יהא מסיח ר' לוי, מד"ר דבר' ה. בא נחש הקדמוני לתבוע דינו של הבל אמר לו הקב"ה לכן אני אומר כל הורג קין יהרג הוא, שם. שרצה (אדה"ר) לשמור את עצמו ואת חוה מן העץ אפילו בנגיעה באותה שעה היה נחש הרשע נוטל עצה בלבו אמר הואיל ואיני יכול להכשיל את האדם אלך ואכשיל את חוה הלך וישב אצלה והרבה שיחה עמה אמר לה אם לנגיעה את אומרת צוה עלינו הקב"ה הריני נוגע בו ואיני מת וכו' מה עשה הנחש הרשע באותה שעה עמד ונגע באילן בידיו וברגליו והרתיעו עד שנשרו פירותיו לארץ אדר"נ א. מן העור שהפשיט הנחש לקח הקב"ה ועשה להם כתנות כבוד לאדם ולעזרו ילק' בראש' רמז לד. — ואצל בעלי הקבלה, כח הטֻמאה הראשון: ועדיין לא נטהרו מזוהמתו של הנחש הקדמוני אשר לא יכלו להטהר ממנו ר"י ערמאה, יד אבשלום על משלי ל י. ישראל שנשמתן מצד הקדושה הנה בחייהם הם קדושים ובהפרד נשמתן מהם יחולו עליהם כחות הטומאה ולזה יטמאו אחרי מותם כי המיתה היא ע"י נחש הקדמוני ולזה המת הוא אבי אבות הטומאה ר"י מפיסא, מנח' קנא' 81. רוב המפרשים אמרו שהיצר הרע מושך כחו מן הנחש הקדמוני כלי יקר על בראש' ג טז. והנה נחש הקדמוני הנמשך מכח לבן הארמי הטיל פגם בלבנ"ה ע"י אדם הראשון וכו' כי נמשך ממקור נחש הקדמוני והוא הגורם להסגר שערי רחמים ר"מ ג'יקטיליה, שערי אורה לא.. ואזניך תשמענה כי הנה היא הוגנת לו לנחש הקדמוני לעבדה ולשמרה רמ"ע מפאנו, אמר' טהור', העתים יז. — ב) *כנוי לחלי מחליי העינים, Keratitis fasciculos1: דק זה הדוק חלזון נחש ספרה אמור ב ב. דק תבלול חלזון נחש ועינב בכור ו ב. חלזון כמשמעו נחש כמשמעו תוספת' שם ד ב. — ג) *נָחָשׁ שֶבְּבָצֵל, כעין שבט בתוך הבצלים הירקים ובראשו כעין תרמיל קטן, והוא חריף מאד ויש בו כעין ארס: לא יאכל אדם בצל מפני נחש שבו ומעשה בר' חנינא שאכל חצי בצל וחצי נחש שבו וחלה ונטה למות וכו ערוב' כט:. — °נָחָשׁ של ים, Hydrophis1: לנשיכת הנחש של ים קח נחש כמהו מן שרץ הים צו להבקיעהו ולחבוש על מקום הנשיכה אסף הרופא, כ"י 89. — ונחש בבטן, מין ממיני תולעים שנולדים בבטן בע"ח: ואכילת הדברים אשר כבר התחילו להתעפש והליחה הגסה מוליד הנחשים בבטן פרקי משה ו. מיני תולעים שבבטן הם ג' א' דומים לתולעים שבחומץ יולדו בפי הטבעת והדומים לגרגרי הדלעת במעים הגסים והדומים לנחשים במעים הדקים ויחדשו כאב באצטומכא אם יעלו לצד מעלה שם ט. פעמים יתילדו במעים תולעים מהמשך הפסד המאכל באצטומכא וכו' והם על שני מינים מהם מה שיתילדו במעים הדקים העליונים ואותם הם ארוכים ולכן נקראים נחשים ומהן מה שיתילדו במעים העבים אשר למטה מן הטבור והם קטנים וכו' ומה שימיתו הנחשים הוא הרודא מ' אלדבי, ש"א ד ב. — °חלי הנחש חלי בעור ובשער הראש, Dermatitis exfoliativa1: ואשר יפסד בו (בהשערות) אמנם לליחה רעה נסתרת כמו שיש בחולי הנחש וחלי השועל קאנון ד ז א ב. רפואה לחלי השועל וחלי הנחש ליחה רעה נסתרת בעור במקום צמיחת השער ומפסידה שרשי השערות ונקרא חלי השועל בהקרותו לשועלים וההפרש בינו ובין חולי הנחש כי בו לא יגשר השער לבד אבל יפשט ממנו עור דקיק כמו שיקרה לנחש שם שם ה. חולי הנחש וחולי השועל הם עלה אחת ואולם נתחלפו שמותם למקום התבנית כי המקום אשר יוסר השער בחולי הנחש יקרא על משל הנחש ביום הולדו פרקי משה כג. ואם (יתחדש החלי) מלבנה (יקרא) חלי הנחש נרבוני, ארח חיים, בצרעת כ"י ביהמ"ד שכטר. — °אבן הנחש, עי' אֶבֶן. — ובחבור עם שמות אחרים, לציֵן קצת מיני הנחשים: נחש אלגומי מראהו אדום יפה כעין האלגומים עם עגילים שחורים ארכו כדי שתי רגל משכנו בארץ גוויאנא תוה"ט לאברמויץ, מפלג' הזוחל' 147. — נחש אליל: נחש אליל יקרא כן על כי מקצת מהעמים יכבדוהו ויעבדוהו ש' בלוך, שבי"ע ג, הודו. הנחשים אלילים מלומדי תרבות ולא רק כי לא ירעו ולא ישחיתו כי גם ילחמו כל הימים את הנחשים הארסיים שם ב, ארץ עבדי עולם. — נחש החיק: נחש החיק מראהו לבן כשלג בפצלות שחורות עוברות עקלתון והוא נעים ויפה ולא ירע מאומה משכנו בהודו המזרחית אשר שם ישאוהו הנשים על חזיהם להקר גופם גם לשחק בו י' שינהק, תוה"א, החיים רה. — נחש החרס: נחשים מגודל וממינים שונים מהם נחש החרס הנפילים הקרנים וכו' שבי"ע ב, ארץ כוש. נחש החרס נמצא לרוב בהודו ארסו גדול מכל ארסי הנחשים ארכו ג' עד ד' רגל עיניו כברקים ירוצצו וקשקשי צוארו כאבני נזר יתנוצצו עורו צבוע בצבעים שונים בדמות טבעות עגולות כחרסים ולכן יקרא כן שם ג, הודו. נחש החרס הוא גדול מאד וארכו כתשע או עשרה אמות ועוביו כרביע אמה ויש לו ארס גדול יותר מכל הנחשים משכנו בהודו מזרחית ועל גבו חברבורות דומים לחרסים ולזאת יכנוהו בשמו ברוך לינדוי, ראש' למוד' א ו. — נחש המלך: ויקרא גם נחש המלך כי הוא מלך על כל הנחשים הנפילים ביופי ובגבורה ארכו לפעמים יותר מארבעים או חמשים רגל עביו כעובי איש מראהו נאוה ומה גם הטבעות מצבעים יפים ומזהירים אשר על עורו שבי"ע ג, הודו. נחש המלך ארכו כעשר עד חמשה עשר אמה ועביו כשוק איש מראהו טלוא מירוק גפרית או שחרחר יפה משכנו בהודו אפריקא ואמריקא הדרומית תוה"א, החיים רב. — נחש הנחשת: נחש הנחשת ארכו כרבע או שליש אמה ועביו כחצי עובי אצבע ראשו שטוח ועגולי כביצה וצוארו דק וכו' משכנו ברוב מדינות אירופא במקומות לחים ורטובים ביערות שם רד. — נחש הנמר: נחש הנמר וכו' מתגורר ברוב מדינות הודו מזרחית גם באיי יאפה וסומאטרה ארכו לרוב שתי עשרה עד שש עשרה רגל וכו' גבו חום בהיר ועליו ישתרע קו צהוב עם כתמים חומים ומראה גחונו לבן כמעט ראשו מכוסה במגנים גדולים ונחיריו פתוחים על אפו מלמעלה תוה"ט, הזוחלים 154. — נחש הסלע: נחש הסלע וכו' מראהו לרוב צהוב אמוצי כתמים עם חומים ויגדל אך לעתים רחוקות כדי עשרים רגל משכנו בסבכי החֹרש באפריקא הדרומית שם. — נחש ענק: הנחש הענק כוללת כעשרה מינים הנסמנים בפרסות שתים יוצאות מקצה אחורם וכו' ונקראים בשמם זה לבעבור כי הם הגדולים מכל יתר מיני הנחש ואינם בעלי ארס שם רב. נחש ענק והוא ידוע ואין לו ארס כלל ואנשים ילמדו אותם לשכוב בחיקם ויקחום בפיהם בלי שום נזק להראותם להמונים בעד אגורת לחם או מעה אחת ראש' למודים א ו. — נחש העץ: נחשי העץ דקים וארוכים למאד הזנב הולך ומתארך בהרבה מהם כחוט דק וכו' משכנם בארצות החמות ועושים לרוב דירתם קבע על העצים בחפזון נמרץ הם עולים על ראש האמיר וילפתו ארחות דרכם בין העפאים ויטרפו שמה עופות קטנים תוה"ט, הזוחלים 164. — נחש הפלצות: נחש הפלצות ערך גדלו כשלוש אמות ועביו כזרוע איש מראה עורו ירוק כגפרית וכו' יתגלגל כחץ עד גשתו אל בשר זבחו האדם הלזה וינשכהו בשיניו וכו' ואחר זה כרגע תפול עליו חיל ורעדה וקדחת קרה תסמר בשרו תוה"א, החיים רא. — נחש הצלצול: נחש הצלצול מיניה חמשה הנקראים בשם זה על דבר קול הצלצול אשר ישמיעו בראותם מרחוק דבר אשר יחפצו להשיגו ולנשכו וכו' והם מולידים חיים לפעמים גם שבעים מכרש אחד שם. נחש הצלצל משכנו באפריקא ואמריקא ארכו כשלוש אמות ועביו טפח או כזרוע איש ויש לו בעוקץ זנבו כעשרים או שלשים שריונים וקשקשות כזנב הסרטן ובו יקשקש תמיד כאשר יתקרב אליו שום חי ראשית למודים א ו. — נחש הקשקשים: נחש הקשקשים מיניה הם חסרי מגנים כ"א מכוסים בקשקשים על פני גופם ואינם בעלי ארס עיניהם קטנות ומחיתם מרמשים אשר יצודו למו והם נרדמים בחורף תוה"א, החיים רו.
°אִילוֹנִית. — אפעה. — ארס. — גחון. — °דֹחֲנִי. — זחל. — חֹבֵר. — חֶבֶר. — °חֻרְמָן. — לַחַשׁ. — *לחישה. — °מקרין. — *נכש, הִכִּישׁ. — נשך. — נשף. — *נשיפה. — *סלע, סלעים שעל גב הנחש. — *עכנה. — עֶכֶס. — עכשוב. — *ערוד. — פתן. — צפע. — צפעוני. — קפוֹז. — רחש. — *רתע, נחש מרתיע. — שפיפון. — שׁרף. — תנין.
1 בערב' חנשׁ حنث, מין ממיני הנחשים.
1 כך בכ"י וינה ובנדפס, וכך בגמ' שם ט:. ובכ"י א"פ הוצ' צוק"מ אין מילה זו.
1 תרגום ד"ר מזיא.