ש"נ, מ"ר נְעָרוֹת, סמי' נַעֲרוֹת, כנ' נַעֲרֹתָי נַעֲרוֹתֶיךָ, נַעֲרוֹתָיו, נַעֲרוֹתֶיהָ, נַעֲרֹתֶיהָ, — אשה צעירה לימים בפרט לא נשואה, Mädchen; fillé; girl: והיה הַנַּעֲרָ1 אשר אמר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה אתה הכחת לעבדך ליצחק בראש' כד יד; גם שם יו; שם נה; שם נז; שם לז ג; שם יב. ולקח אבי הַנַּעֲרָ ואמה והוציאו את בתולי הַנַּעֲרָ אל זקני העיר השערה דבר' כב יה. וענשו אתו מאה כסף ונתנו לאבי הַנַּעֲרָה כי הוציא שם רע על בתולת ישראל וכו' ואם אמת היה הדבר הזה לא נמצאו בתולים לַנַּעֲרָ והוציאו את הַנַּעֲרָ אל פתח בית אביה וסקלוה אנשי עירה באבנים שם יט-כא; גם שם כה-כז. המה עלים במעלה העיר והמה מצאו נְעָרוֹת יצאות לשאב מים ש"א ט יא. ויבא ויגד לאדניו לאמר כזאת וכזאת דברה הַנַּעֲרָה אשר מארץ ישראל מ"ב ה ד. התשחק בו כצפור ותקשרנו לְנַעֲרוֹתֶיךָ איוב מ כט. — נערה קטנה: וארם יצאו גדודים וישבו מארץ ישראל נַעֲרָה קטנה מ"ב ה ב. — נערה בתולה: כי יהיה נַעֲרָ בתולה מארשה לאיש ומצאה איש בעיר ושכב עמה והוצאתם את שניהם אל שער העיר ההוא וסקלתם אתם באבנים ומתו דבר' כב כג-כד. וימצאו מיושבי יבש גלעד ארבע מאות נַעֲרָה בתולה אשר לא ידעה איש למשכב זכר שפט' כא יב. ויאמרו לו עבדיו יבקשו לאדני המלך נַעֲרָה בתולה ועמדה לפני המלך ותהי לו סכנת מ"א א ב. ויאמרו נערי המלך משרתיו יבקשו למלך נְעָרוֹת בתולות טובות מראה אסת' ב ב. — וגם נשואה: ויראהו אבי הַנַּעֲרָה וישמח לקראתו ויחזק בו חתנו אבי הַנַּעֲרָה וישב אתו שלשת ימים ויאכלו וישתו וילינו שם שפט' יט ג-ד. — ואלמנה: ויאמר בעז לנערו הנצב על הקוצרים למי הַנַּעֲרָה הזאת ויען הנער הנצב על הקוצרים ויאמר נַעֲרָה מואביה היא השבה עם נעמי משדי מואב רות ב ה-ו. ויהי ביתך כבית פרץ אשר ילדה תמר ליהודה מן הזרע אשר יתן יי' לך מן הַנַּעֲרָה הזאת שם ד יב. — וזונה: ואיש ואביו ילכו אל הַנַּעֲרָה למען חלל את שם קדשי עמו' ב ז. ובמשמ' שפחה רק במ"ר: ותקם רבקה ונַעֲרֹתֶיהָ ןתרכבנה על הגמלים בראש' כד סא. ותרד בת פרעה לרחץ על היאר וְנַעֲרוֹתֶיהָ הלכת על יד היאר שמות ב ה. ותמהר ותקח אביגיל ותרכב על החמור וחמש נַעֲרוֹתֶיהָ ההלכת לרגלה ש"א כה מב. שלחה נַעֲרוֹתֶיהָ תקרא על גפי מרמי קרת משלי ט ג. ודי חלב עזים ללחמך ללחם ביתך וחיים לְנַעֲרוֹתֶיךָ שם כז כז. ויאמר בעז אל רות הלא שמעת בתי אל תלכי ללקט בשדה אחר וגם לא תעבורי מזה וכה תדבקין עם נַעֲרוֹתָי רות ב ח. ואת שבע הַנְּעָרוֹת הראיות לתת לה מבית המלך וישנה ואת נַעֲרוֹתֶיהָ לטוב בית הנשים אסת' ב ט. ותבואינה נַעֲרוֹת אסתר וסריסיה ויגידו לה שם ד ד. לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלשת ימים לילה ויום גם אני ונַעֲרוֹתַי אצום כן שם יו. — ובתו"מ: כל מי שהוא נכנס לעיר ומצא נערות לפניו דרכו מצלחת לפניו ומנין תדע שהוא כן בא וראה מאליעזר עבד אברהם שעד לא נכנס לעיר מצא נערות יוצאות לפניו וכו' והקב"ה הצליח דרכו ר"ע, פדר"א לו. נערה יש לה קנס ואין לה מכר הבוגרת אין לה לא מכר ולא קנס כתוב' ג ח. נערה שנתפתתה בושתה ופגמה וקנסה של אביה שם ד א. אלו נערות שיש להן קנס שם ג א. האיש מקדש את בתו כשהיא נערה בו ובשלוחו קדוש' ב א. נערה המאורסה היא ואביה מקבלין את גיטה גיט' ו ב. ראה נערה מאורסה והיה רץ אחריה ירוש' סוט' ג ג. מעשה בשתי נערות שירדו למלאות מים מן העין אמרה אחת לחברתה למה פניך חולניות אמה לה כלו מזונותינו וכבר אנו (נוטִים למות) מה עשת מילאת את הכד קמח והחליפתו נטלה זו מה שביד זו וזו מה שביד זו כיון שהרגישו בה נטלוה ושרפוה אמר הקב"ה דינה של נערה אינו מניח אותי לשתוק ר' לוי, מד"ר בראש' מט.
1 [כך הכתיב. אפשר שנער משמש לזכר גם לנקבה. כמו παῖς ביונית. וכן בערבית, ע' Gesen .Thes. 894 ואולי כך גם ברבים: עם הנערים רות ב כא. בשבע' μετὰ τ ῶν ϰοϱασίων כמו בפ"ח ובפכ"ב, ובאיוב א יט: ויפל על הנערים, שהכונה על הבנים והבנות שבפי"ח. ואפשר גם שיש לנו בנער כתיב חסר שמאיזו סבה שהיא השמיטו את הא הנקבה. והקרי נערה].