*, ש"ז, — סגולת דבר נפוּח, ובפרט התרחבות כמות החיצונית של גוף מפני שאין חלקיו הדוקים זה לזה: השוכר את החמור להביא עליה וכו' תבואה והביא עליה תבן חייב מפני שהנפח קשה למשוי (ב"מ ו ה). — ובסהמ"א: וכשהוא (היין) לח רב נפחו וכשמתייבש נצמק לשיעור קטן (רש"י שבת עז.). השוכר את הבהמה להביא עליה מאתים ליטרין של חטים והביא מאתים ליטרין של שעורים ומתה חייב מפני שהנפח קשה למשאוי והשעורין יש להן נפח (רמב"ם, שכיר' ד ד). — °ובמשמ' צביה בגוף, כעין מֻרסה: כי יגרה (מי שאינו טוחן המאכל) בגוף רוחות נופחות את הבטן וירד הנפח עד הרגלים (אסף הרופא, כ"י 13). כי המדה הזאת גורמת בגוף חלאים ומדוים גדולים ורבים כמו הכובד והנפח בגיד הנשה (ר"י א"ת, תמדה"נ לרשב"ג ה ד). המפיס מורסא, הפותח פה נפח (רש"י כתוב' ו:). הנה הכבד יקרה לו ביחוד עצמיותו חליי המזג וחללי ההרכבה והמרסות והנפחים וביחוד אצל הקרום (קאנון ג יד א יב). ולפעמים ינפח עמו האבר ותחדש נפח הכיס ועור הביצים (שם שם ד ח). ואם הריקות וראית אחר עשרה ימים שחסרו המים והקל הנפח תן להם המצטיכי בדבר מהמריקים הרקיקים (שם שם ט). והיא בגוף אלי מים פתוחה, והם עולם בצאתם בנפחה (ר"י אבן זבארה, בתי הנפש 83). וכאשר ימלא הנפח ימשכו הגידים מכל צד (הוא, ספ' שעשוע' ט). ואם יהיה התילדם ממותרות עבות דבקות אזי ירגיש נפח גדול וקרקור ורעש רב בבטן (מ' אלדבי, ש"א ד ג). לנפח ולגרב הנולדים באצבעות בחורף תרחצם במים חמים ותתן עליהם תרדין שלוקין (שם). והמזוג (היין) במים מועיל למי שיש לו כאב ראש חזק או לשכור אמנם יוליד נפח בבטן (שם ה ד). הוו זהירין מאד במדת העצלות מפני שגורמת לגוף חלאים גדולים ומדוים עצומים כמו הנפח והכאביות (מעלות המדות סה.).
נֶפַח