ש"ז, שם לקבוץ כוכבים ברקיע, ein Sternbild; une(a) constellation1: התציא מזרות בעתו ועַיִשׁ על בניה תנחם (איוב לח לב). ועי' ב. עָשׁ — ובתלמו': שבשעה שהקב"ה בקש להביא מבול נטל שני ככבים מכימה והביא מבול לעולם וכשבקש לסתמה נטל שני ככבים מעיש וסתמה (ברכ' נט.). — ובסהמ"א: כשבא מבול לעולם גנבה כימה שני כוכבים מעיש והיא רצה אחריה כלומר תן לי בני והב"ה עתיד להחזירן לה ולנחמה שנאמ' ועיש על בניה תנחם (ר"ש בן ר' נסים מסנות, מעין גנים לאיוב לח, 125). — ואמר המשורר: ונפשו חמדה עיש וכימה ואף כי זחלי עפר ורמשו (רשב"ג, בחר מהחלי). לפת מוסר ומי שכל עטופים ברעב ועיפים הם בצמא בניהם נשאו קינה ושמש בבואה יפחדו עיש וכימה (רמב"ע, חרדה לבשה תבל). אשר אמרו נתיב שכל פעמיו ורגליו דרכים מוסר ובוסים ומנער שעיפיו על שחקים ורעיוניו עלי עיש עמסים (הוא, הריח מר). גם בחרה עיש היות חותם ידך ובניה צמידיך (הוא, דיואן לג, בודל'). אמת תאות אנוש מים עמוקים וחפצם מן ידי עיש תלויות והרוחות לחפצם נושבות על פני ים לא עלי חפץ אניות (שם צ). עפרה אחות כימה ובת שמש אור זהרה תסתיר בבגדי שש על רצפת עיש ברגליה תרקע מקום בהט ואבני שש (יוסי בן יהודה, ניב שפתים, כ"י .Jews' Coll, לונדון). — בני עַיִשׁ: יחשב לבבי בעלות שמש כי מעשהו מעשה נבון עת האדמה שאלה אורו יקח בני עיש לערבון (רשב"ג, יחשב, שער השיר 39). — בנות עַיִשׁ: והמרחק השמאל הוא קוטב השמאלי בצד אפרקדון ובנות עיש (אבוסהל דונש בן תמים, פי' ספ' יצירה לג). הדוב ובתוכו בנות עיש ראב"ח הנשיא, חשבון המהלכות יז, כ"י בריט' מוז'. סביב הקוטב הצפוני יש שבע ככבים מהלכים כדמות שור ונקרא אותן השבע ככבים בלשונינו בנות עיש ובלשונם אורש"א מאנו"ר2 (ר"ש בן אברהם אבגדור, אשפירא הגדול ב). וכאשר יהיה היום והלילה בשני ימים בזה החדש יראה באויר מצד צפון נגד בנות עיש דמיון הברקים והאשים (נרבוני, או"ח בקדחת המגפות, כ"י ביהמ"ד שכטר). — °ומ"ר עֵישִׁים, או עֲיָשִׁים: ומשם יפרד והיה לארבעה ראשים מזיוו קודרים כוכבי נוגה ועישים ומאורו חופרים מאורים ובושים (גנזי שכטר ג, דודסון 302).
1 [לדעת קדמונינו הוא ursa major, הדֹב הגדול.]
2 [כך בדפוס.]