עֲשִׂרִי, תוש"ז, נק' עֲשִׂירִיָּה, עֲשִׂירִית, עֲשִׂרִית, עֲשִׂירִת, מ"ר עֲשִׂירִיִּים, °עֲשִׂירִיּוֹת, — א) מספר סדורי שאחרי המספר תשעה, zehnte; dixième; tenth: ביום הָעֲשִׂירִי נשיא לבני דן אחיעזר בן עמישדי (במד' ז סו). לא יבא ממזר בקהל יי' גם דור עֲשִׂירִי לא יבא להם וכו' (דבר' כג ג). בחדש הָעֲשִׂירִי בעשור לחדש בא נבכדנאצר מלך בבל (מ"ב כה א). בחדש הָעֲשִׂרִי בא נבוכדראצר מלך בבל (ירמ' לט א). צום הרביעי וכו' וצום הָעֲשִׂירִי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה (זכר' ח יט). — וש"ז: — בָּעֲשִׂירִי באחד לחדש נראו ראשי ההרים (בראש' ח ה). הָעֲשִׂירִי יהיה קדש ליי' (ויקר' כז לב). בָּעֲשִׂרִי בשנים עשר לחדש (יחזק' כט א). — ובמשנה: כונסן לדיר וכו' ומונה בשבט וכו' והיוצא עשירי סוקרו בסיקרא (בכור' ט ז). יצאו תשיעי ועשירי כאחד תשיעי ועשירי מקולקלין (שם ח). — ובסהמ"א: ויאמר יוסף הכהן למלך הבחור היוני וכו' הלא תגיד אתה לי בן מי אתה העלם המלך ויענהו מזרע אלכסנדרוס ואני עשירי לבני בניו (יוסיפון פו, פרנקפ'). — ב) מספר חלקי, אחת מעֶשׂר: ועוד בה עֲשִׂירִיָּה ושבה והיתה לבער (ישע' ו יג). — עֲשִׂירִית: והעמר עֲשִׂרִית האיפה הוא (שמות יו לו). עֲשִׂירִת האפה סלת לחטאת (ויקר' ה יא). עֲשִׂירִת האיפה קמח שערים (במד' ה יה). ועֲשִׂירִת החמר האיפה (יחזק' מה יא). — ובסהמ"א: וכן אם אמר לו כל הריוח יהיה לך שלישו או עשיריתו בשכרך הואיל ויש לו עסק אחר הרי זה מותר (רמב"ם, שלוחין ו ב). — ומ"ר: וכל מעלה מחלק אל ס' דקים וכל דק לס' שניים וכן עד עשיריים (ר"ש אביגדור, אשפירא הגדול ב). וחלקו כל מעלה לשישים חלקים וכל ראשון לששים שניים וככה עד עשיריים (ראב"ע, ספ' הטעמים, כ"י פריז). וכן אם מצא יתר מנין החמישיות או מנין העשיריות אחד אחד חייב להחזיר לו שמא האחדים שהיה מונה בהן החמשיות או העשיריות נתערבו עמהם (רמב"ם, מלוה ולוה ד י). ויגיע באחרונה הענין אצלם אל החלקים אם עשיריים על דרך משל או יותר דקים מהם (ר"ש א"ת, מו"נ א עג). — מספר של עשר כמו עָשׂוֹר, רק מ"ר: באטב"ח אלפאביתא הוא א"ט ב"ח ג"ז ד"ו הרי עשיריות י"צ כ"פ ל"ע מ"ס הרי מאות (רש"י, סוכה נב:). אנו חושבין בכפל אחדים ועשיריות ומאיות (ר"י הברצלוני, פי' ספ' יצירה, 145). ומה שימשוך עליו מן העשיריות עד תשעים יקרא המעלה השניה והמאה וכו' (רלב"ג, מעשה חושב ב, 50). וכבר שמעתי אחד מן המתפלספים מספר בגנות המקובלים והיה אומר הנוצרים מאמיני השלוש והמקובלים מאמיני העשיריות (ריב"ש, שו"ת קנז).
עֲשִׂירִי