1, ש"ז, מ"ר *פֶּחָמִים2, פיחמין, — הגוף השחור שנשאר מֵעֵץ שנשרף באש, Kohle; charbon; coal: חרש ברזל מעצד ופעל בַּפֶּחָם ובמקבות יצרהו (ישע' מד יב). הן אנכי בראתי חרש נפח באש פֶּחָם ומוציא כלי למעשהו (שם נד יו). פֶּחָם לגלחים ועצים לאש ואיש מדינים לחרחר ריב (משלי כו כא). — ובתו"מ: כורתין עצים לעשות פחמין לעשות (כלי) ברזל (ר' אליעזר, שבת יט א). (המוציא) פחמין כדי לעשות צינורא קטנה (חייב) (תוספת' שם ח טז). מצא חמור שטעון פחמים או דברים האסורין אין מחייבין אותו ליגע בהם (שם ב"מ ב כד). ת"ר במקומו של ר"א היו כורתין עצים לעשות פחמין לעשות ברזל בשבת (שבת קל.). זה עוסק בשדהו וזה עוסק בכרמו וזה עוסק בזיתו וזה עוסק בפחמו וכו' (מד"ר קהל' סדרא ב, טוב שם). והלך הסייד לסידו ויוצר לטיטו נפח לפחמו כובס לבית המשרה שלו (ר' יהודה הנשיא, שם סדרא ג, בכל עת). — ואמר המשורר: ולמה יתקשה המלח כאשר יחם ולמה הפחם יתלבן כאשר שרוף (ראב"ע, שאלות, כהנא ב 28). — *ופת פֶּחָמִין, לחם אפוי על פחמים: ה' דברים משיבין את הלימוד פת פחמין וכל שכן פחמין עצמן (הורי' יג:). — *וכמו פִיחַ, שְׁחוֹר, ששמש גם צבע שחור: כחס על הנר כחס על השמן כחס על הפתילה חייב, ר' יוסי פוטר בכולן חוץ מן הפתילה מפני שהוא עושה פחם (שבת ב ה). לא יטבול את הקומקום בפחמין אלא אם כן שפשף (מקוא' ט ב). בית עבודה זרה מפחמין אותו בפיחמין (תוספת' מע"ש ה יג). — ובסהמ"א: השחור פחמין כתושים (רש"י, חולין פח:).
1 [בערב' فحم וכוש' פַחְם, בסור' פחמא, באגרית' פחם, באשור' פֵנְתֻ פִּנְדֻ (ת' פִימְתֻ). עקר משמ' המלה היא האש המנֻפחה ומכאן הגחלים, גחלי העצים הבוערות או השרופות. על כן יש לראות פֶּחָם כשם מרחב מן נפח-פוח (השוה פִּיחַ) בהוראת הבער, כדגמת כִּנָּם שמשמ' כִּנִּים, וכן נמצא גם פַּחִים בהוראת פֶּחָם (עי' ג. פַּח, הערה). בפסוק המובא כאן ממשלי כו כא נשמרה כנראה ההוראה הקדומה של המלה — נִפּוּחַ. והואיל ואין המם בעקרה מן השרש, אין במקרא לא מ"ר פֶּחָמִים ולא הפעל פָּחַם, וכן אינם בשפות השמיות הקדומות חוץ מאגרית'. וכבר הרגישו באפשרות זו קדמונים, ובתשובות תלמידי מנחם מצאנו: וכאלה חרש ומדת לא דרש באמרו כי פירש לפחם לאורים במחלוקה אחת עם אש לפחת היותה קודחת בתוך התנורים (עמ' 34). ובתשו' יהודי בן ששת עמ' 43: והשיב (דונש) על מנחם בהביאו פחם לגחלים עם ויפח באפיו ותאמרו לא הביא עם ויפח כי אם נפח באש פחם ולדבר הזה לבי בקרבי חם. ור"ת בהכרעותיו הכרעות ר"ת עמ' 32: אמר יעקב נפח באש פחם מ"ם יסודי וכן פירש מנחם באש פחם עם ופעל בפחם (ישע' מד יב), אך מנחם כתב בחלק פח נפח באש פחם בעבור נפח, ודמה דונש כי לבעבור פחם הביאו ולכן הקניאו, ע"כ. פֶּחָם במשמ' אבן הפחם שבמכרות האדמה לא נזכר בספרות הקדומה.]
2 [כך נקד המחבר, וכן לוי, יסטרוב ואחר', וכך נכון לפי צורת המלה ולפי הכתיב בכמה מקומות, פיחמין; ובמשנה המנֻקדת ליוורנו: פֶּחָמִים, ובכ"י קופמן פֵּיחָם, פֵּיחָמִים.]