פְּנִימִי

ת"ז, נק' פְּנִימִית, מ"ר פְּנִימִים, *פְּנִימִיִּים, פְּנִימִיּוֹת, — מה שהוא בִפְנִים הדבר, הפך מן חיצון inner; intérieur; interior: ויתן את הכרובים בתוך הבית הַפְּנִימִי (מ"א ו כז). ויבן את החצר הַפְּנִימִית שלשה טורי גזית (שם שם לו). ויבא אתי אל חצר בית יי' הַפְּנִימִית (יחזק' ח יו). לפני אלם השער הַפְּנִימִי (שם מ יה). וההיכל הַפְּנִימִי ואלמי החצר (שם מא יה). ולפני הלשכות מהלך עשר אמות רחב אל הַפְּנִימִית דרך אמה אחת (שם מה ד). וחדריו הַפְּנִימִים ובית הכפרת (דיה"א כח יא). ופתח הבית דלתותיו הַפְּנִימִיוֹת לקדש הקדשים (דיה"ב ד כב). — ובתו"מ: העומדים בשורה הפנימים פטורים והחיצונים חייבים (ברכ' ג ב). בהרת כגריס ומחיה כעדשה מקפתה וחוץ למחיה  בהרת הפנימית להסגיר והחיצונה להחליט (נגע' ו ה). חמש חצירות הפתוחות למבוי כולן משמשות עם החיצונה וכו' הפנימית שבכולן משמשת לעצמה ומשמשת עם כולם (תוספת' ב"מ יא יט). רצו בני פנימית לפתוח להם פתח במקום אחר יכולין לעכב על ידו (שם שם). למלך שהיו לו שתי גנות זו לפנים מזו מכר הפנימי ובא הלוקח ליכנס לגן הפנימי ולא הניחו השומר (מכי' בשלח ד). הואיל ונאמרו הזיות בפנים ונאמרו הזיות בחוץ אם למדתי לפנימיות שהם מעכבות זו את זו אף החיצונות יהיו מעכבות זו את זו (ספרי במד' קכג). היה עומר אחד גדול עימר צד החיצון בצד הפנימי נידון כשורה עימר צד הפנימי בצד החיצון מהו שידון כשורה (ירוש' פאה ו ג). כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות הפנימיות ומפתחות החיצונות לא מסרו לו (רבא בר רב הונא, שבת לא:). לעולם מותרות עד שיהו שנים בפנימית ואחד בחיצונה (שמואל, ערוב' עה:). שני בתים זה לפנים מזה שניהם במכר שניהם במתנה אין להם דרך זה על זה, כל שכן חיצון במתנה ופנימי במכר (ב"ב סה.). המוכר את החצר מכר בתים החיצונים ובתים הפנימיים ובית החולסאות (שם סז.). אל יסוד מזבח (העולה) ולא יסוד מזבח הפנימי (זבח' נא.). חומר בהזאה שהזאה ישנה בחטאות החיצונות ובחטאות הפנימיות וכו' (שם צו:). ויאמר אחד קדוש לפלמוני המדבר, רב הונא אמר לפלניה תרגם עקילס לפנימי דיבר זה אדם הראשון שהיתה מחיצתו לפנים ממלאכי השרת (מד"ר בראש' כא). מעשה בארבעה זקנים שהלכו למלכות הפנימית והיה להם פילוסופוס אחד חבר שם (ד"א רב' ה). — ובסהמ"א: מעשה היה בנהרדעא באחד שאמר לחבירו מה את עושה בבית הזה אמר לו ממך לקחתיו ואכלתיו שני חזקה אמר לו בשיכני פנימיים1 הייתי, בא לפני רב נחמן אמר לו בריר אכילתך (הלכות פסוקות לתלמיד , רב יהודאי גאון, 67). וכאשר נוסיף ז' הפנימיות אשר באותיות הכפולות על הכ"ב אשר זכרם בעל ספר יצירה תעשינה אותיות הדבור כ"ט אותיות (פי' יצירה לדונש בן תמים, כב). ההרגשות הם חיצוניות והם ג"כ פנימיות, החיצוניות נקראות בכלל הרגש והפנימיות דמיון (רוח חן ב). והענין השני הוא המשכל עצמו אשר כבר השכילהו האדם ויקרא זה הענין גם כן הדבור הפנימי (מלות ההגיון יד). ליכנס בקירות מערכות אלהים חיים מושיע רב וגואל בחקירותם הפנימיים להפריד בין העצומים גאוני עולם (ר' יוחנן טריויס לר"י מפיסא, מנחת קנאות, 4). האמתיות הם שני מינים האחד הוא אמת פנימי (סוביעקטיפע וואהרהייט) והשני הוא אמת חוציי (אוביעקטיפע וואהרהייט) (מוסדות תבל, סז). — °ובמשמ' נסתר ונעלם: והחלוף בין הנמצאים הנראים הוא נופל בצורות הנראות וכן החלוף בין הנמצאים הפנימיים אמנם נפל בצורות הפנימיות וכו' אך העצם הפנימי לא יקבל הצורות (רש"ט פלקירא, מקור חיים לרשב"ג א ז). כי כל מאמר אשר יש לו שני פנים ר"ל שיש לו ענין גלוי וידוע וענין נעלם צריך שיהיה החיצון נאה ככסף והפנימי נאה מן החיצון עד שיהיה הפנימי2 כשנעריכהו לחיצוני כערך הזהב אל הכסף (ר"י חריזי, פתיח' הרמב"ם למו"נ). חיצוניהם (של דברי הנביאים וכו') חכמה מועילה וכו' ופנימיותיהם3 חכמות בידיעות האמת על מתכונתה (שם). היסוד העשירי שיש בתורתינו פנימי וחצון (יסודות המשכיל לדוד בן יו"ט, דברי חכמים, נט). — °וספרים פְּנִימִיִּים, ספרים בחכמת הנסתר: נמצא בספרים הפנימיים וכו' (מחז' ויטרי קמד). מצאתי בספרים הפנימיים והמברך את השם צריך לכוין את לבו בהיה הווה ויהיה וכו' (המנהיג סי' מז). וראיתי וכו' בני אדם שהיו מגביהין את עצמם בשעת קדושה ויש לי סמך בספרים הפנימיים (שם נב). — ואמר הפיטן: ולא יאכל פנימית בזדון ובתרמית (רשב"ג, אזהרות, בצל שדי). פנימיה היתה דת שעשועים יומים באין מעינות נכבדי מים (הוא, שולמית שחרחרת, ציון ב, 145). לחיות עליות חיצוניות ופנימיות הליכותיך צופיות (הוא, כתר מלכות, יי' מי יעמיק). ברחמים יקר צעירי הצאן חקם הטריפם פנימי וחיצון4 (שמעון בר יצחק, יוצ' ב ר"ה). 



1 [בתלמו' (ב"ב כט:): בשכוני גיואי.]

2 [בתרג' ר"ש א"ת: תוכו טוב מנגלהו עד שיהיה תוכו וכו'.]

3 [שם: ותוכם.]

4 [מטה לוי: לחם לאכל ובגד ללבש.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים