ש"נ, כנ' קִימָתָם, — שה"פ, מן קוּם: שבתם וְקִימָתָם הביטה אני מנגינתם (איכ' ג סג). — ובתו"מ: איזו היא קימה שאמרה תורה מפני שיבה תקום, עומד מפניו, שואל ומשיב בתוך ארבע אמות (תוספת' מגי' ד כד). כתיב לא תעשו לכם אלילים ופסל ומצבה לא תקימו לכם, לא היא עשייה היא קימה, א"ר הילא, עשייה בתחילה, קימה כל שאילו תפול לא יקימינה (ירוש' ע"ז ד ד). בשכבך ובקומך, בשעת שכיבה שכיבה ממש ובשעת קימה קימה ממש (ברכ' יא.). תקום והדרת, לא אמרתי קימה אלא כמקום שיש הידור, יכול יהדרנו כממון, ת"ל תקום והדרת, מה קימה שאין בה חסרון כיס אף הידור שאין בו חסרון כיס (קידוש' לב:). הצדיקים נכאים בעולם הזה, אבל לעולם הבא יש להם קימה וגבורה (מדרש תהלים א כ) קומה ה' וכו' חמש קימות נבא דוד להקב"ה בספר תהלים (ר' פנחס בשם ר' הושעיא, שם ג ז). כי נפלתי קמתי וכו' תכף לנפילה קימה (שם כב ז). מתוך כעס רצון וכו' מתוך נפילה קימה (שנו רבותינו, שם שם) . — ובסהמ"א: נצב או יצב וכו' פעמים יהיה בענין הקימה וההתיצבות וכו' ויהיה בענין הקיום וההתמדה (ר"ש א"ת, מו"נ א טו). שזמן קימה הוא עד סוף שלש שעות (ר"י אנטולי, מלמד התלמידים, ואתחנן, קסג.). — ואמר הפיטן: פלידת אש אוכלה צפה וסנה לא אכלה, קימת לפידים שׁר ונמלא רך יונקתיו לא נאמלה (ינאי, אותותי, קרוב' שמות, זולאי, עד). בכל מידה ומידה בביאה וביציאה בישיבה ובקימה וכו' קדושת שמך הגדול לא תמוש מפיהם (הוא, קרוב' במד', שם רכב). אם לא עתה תקום ותקשב, בשלש עשרה קימות נקמת לחשב, בפחד ופחת ופח לפקד על היושב (ר"א קליר, אלהים אל דמי, סלוק זכור). קימת נופל קומם והעמידה נפילתו (יצחק, ידך פשוט ופתחה, מנח' יוה"כ, מחז' איטל' ב, קמז.). — ואמר המשורר: והגדיל יה בבית ובדרך ובשכיבה ובקימה (ר"ש הנגיד, הלכושל, בן תהלים ח, ששון, ה). תנה לבך בשבתך אל כתבי וקימתך ואם תישן יעירך (הוא, יהוסף כל, שם עו, שם נב). בואי שנת קימה וצאי שנת נומה (יחיא אלצ'אהרי, תפלה לראש השנה, שירי תימן, 33). — °קִימָה בעצם, במשמ' עמידה בנפשו, מציאות בלתי תלויה בזולתו, selbständige; Eeistens: הקימה בעצם (מקור חיים לרשב"ג, א ו). — °ובמשמ' עמידה, מציאות, המצאות, Vorhandensein; Existence: וקימת הדברים הנמצאים וקיומם יהיה על תשע מדרגות, הראשונה קימת הדברים כולם בידיעת הקדמון ישתבח ותחת זה קימת הצורה הכללית ביסוד הכללי, ותחת זה קימת העצמים הפשוטים קצתם בקצתם, ותחת זה קימת המקרים הפשוטים בעצמים הפשוטים, ותחת זה קימת הכמות בעצם, ותחת זה קימת השטחים בגרמים וקימת הקוים בשטחים וקימת הנקודות בקוים, ותחת זה קימת הגוונים והתבניות בשטחים, ותחת זה קימת מקצת חלקי הגופים המתדמים החלקים במקצת, ותחת זה קימת מקצת הגופים במקצתם וזהו המקום הידוע (מקור חיים לרשב"ג ב כג) . כי כשתעין קימת הצורות בשכל תמצא אותה ביחוס קימתן בנפש וקימת התשע הנאמרות בעצם, ועל כן נאמר כי השכל מקום לצורות הטבעיות וכו', ועל זה תקיש עוד קימת כל הצורות ביסוד הראשון וכו' וכן תמצא הדברים המחולפים קמים בנפש וכו' ולא נמנעה קימתם בה מקימת מקצתם במקצתם (שם ה כא). °ובמשמ' עמידה מלכת1: לפי שהיתה מחשבת הלב מתהפכת קרבה ואין להן קימה, למהירות עבור ההרהורים על הנפש, היה קשה עליה לסדר עניני התפלה מעצמה (ר"י א"ת, חו"ה, חשבון הנפש ג). מאחר שהנשמה יוצאת מהגוף והיא כצפור נודדת מקנה יש לה קימה בזה גן עדן שבארץ וכו' (אבקת רוכל, כ.).
1 [שלא כהגדרת קלצקין במלונו.]