קַיָם

*, קיים1 ת"ז, נק' קַיֶּמֶת, קיימת, מ"ר קַיָּמִים, קַיָּמוֹת, —  חי, עומד יציב, מתמיד להיות ולהתקיים, בנגוד לאובד, בטל, מת ומשתנה, בצרופים כגון חי וקַיָּם, קַיָּם ועומד, fortdauernd, lebend; permanent, vivant; lasting, living — בן אדם, בעל חיים: החולץ ליבמתו וכו' הוא אסור באמה ובאם אמה וכו' ובאחותה בזמן שהיא קיימת (יבמ' ד:). אמרו לה מת בעליך ונישאת ואחר כך אמרו לה קיים היה ומת, תצא והולד ראשון ממזר וכו' (שם י ג). אמרו לו מתה אשתך ונשא את אחותה ואח"כ אמרו לו קיימת היתה ומתה הולד הראשון ממזר וכו' (שם שם ד). אמרו לו מתה אשתך ונשא אחותה מאביה, מתה ונשא אחותה מאמה, מתה ונשא אחותה מאביה, מתה ונשא אחותה מאמה, ונמצאו כולן קיימות מותר בראשונה בשלישית ובחמישית וכו' (שם שם ה). (אחת אומרת מת ואחת אומרת נהרג) הואיל וזו וזו מודות שאינו קיים הרי אלו ינשאו (ר"י ור"ש, שם טו ה). תשע נערות נדריהן קיימין וכו' בוגרת ואביה קיים וכו' (נדר' יא י). הנשואה לכהן והלך בעלה למדינת הים אוכלת בתורה בחזקת שהוא קיים, השולח חטאתו ממדינת הים מקריבין אותה בחזקת שהוא קיים (גיט' ג ג). (נתן) אשם ליהויריב וכסף לידעיה, אם קיים האשם יקריבוהו בני ידעיה (ב"ק ט יב). והלא כבר נאמר ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו, והרי אחיו קיים (מכו' א ו). מת האב והבנים קיימין (בכורות ח ג). דוד מלך ישראל חי וקים (רבי, ר"ה כה.). צדקה עשה הקב"ה עם ישראל שהגלה גלות צדקיהו ועדיין גלות יכניה קיימת (מרימר, גיט' פח.). למה לא נחם אלהים דרך ארץ פלשתים, שעדיין נכדו (של אבימלך) קיים (ר' יוסי בר חנינא, מד"ר בראש' נד). כל ימים שהיתה שרה קיימת היו דלתות פתוחות (שם שם ס). אם אומר לך אדם שאלו לא חטא אדה"ר ואכל מאותו העץ היה חי וקיים לעולם אמור לו אתה כבר היה אליהו שלא חטא הוא חי וקיים לעולם (ר' יהודה, שם ויקר' כז). למטרונא שילדה בן, כל זמן שבנה קיים היתה נכנסת בפלטין בזרוע, מת בנה התחילה מבקשת בתחינות, כך כל זמן שהיו ישראל קיימים במדבר היה משה נכנס לפני הקב"ה בזרוע וכו' (שם דבר' ב). — ועל האל ושמו וכדו': מה שמך הגדול חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים כך שבועתך וכו' (ר' אלעזר, ברכ' לב.). (הרואה קשת בענן מברך) נאמן בבריתו וקיים במאמרו (ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקא, שם נט). רבונו של עולם אתה חי וקיים ותורתך חיה וקיימת (מד"ר שה"ש, חכו ממתקים). — ועל דברים דוממים: נטמא הבשר והחלב קיים אינו זורק את הדם, נטמא החלב והבשר קיים זורק את הדם (פסח' ז ה). נשבר העצם אם רוב הבשר קיים שחיטתו מטהרתו (חול' ד ו). חוט של מתכת וחוליות של אבנים טובות ומרגליות ושל זכוכית נשתברו החוליות והחוט בפני עצמו קיים טמא (כלים יא ח). הכדומין האשקלונין שנשברו והאונקלי שלהן קיימת הרי אלה טמאין (שם יג ז). כסא שניטל חפויו האמצעי והחיצונים קיימים טמא, ניטלו החיצונים והאמצעי קיים טמא (שם כב ו). כל גזלה שהיא קיימת בעיניה ולא נישתנית מברייתה אומר לו הרי שלך לפניך (ר' יעקב, ירוש' ב"ק ט א). ובהשאלה: ומה בלשצר שנשתמש בכלי קודש וכו' המשתמש בכתר של תורה שהוא חי וקיים לעולם על אחת כמה וכמה (רבה בר בר חנה, נדר' סב.). — ובית המקדש: וכשהיה בית המקדש קיים יוצאין (שלוחי בי"ד) אף על אייר מפני פסח קטן (ר"ה א ג). וכשהיה בית המקדש קיים מחללין (שבת) אף על כולן מפני תקנת הקרבן (שם שם ד). — והַקֶּרֶן קַיֶּמֶת: אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא (פאה א א). ואיני מלמד את בני אלא תורה, שאדם אוכל משכרה בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא (ר' נהוראי, קידוש' ד י). על אלו דברים נפרעין מן האדם בעולם הזה והקרן קיימת לו בעולם הבא (תוספת' פאה א ב). ודבר האדם, נדר, עדות, שבועה, שהֻכרו כעומדים בתקפם: אם נמצאו דבריהם מכוונים עדותן קיימת (ר"ה ב ו). כל הנדרים שתדורי מכאן עד שאבא ממקום פלוני הרי הן קיימין (נדר' י ז). אמרה קונם תאנים וענבים שאיני טועמת קיים לתאנים כולו קיים הפר לתאנים אינו מופר עד שיפר אף לענבים (שם יא ו). תשע נערות נדריהן קיימין, בוגרת והיא יתומה וכו' (שם שם י). האומר לחבירו אם ילדה אשתך נקיבה הרי היא מקודשת לי אינה מקודשת, אם היתה אשת חבירו מעוברת והוכר עוברה דבריו קיימים ואם ילדה נקבה מקודשת (קידוש' ג ה). המחלק נכסיו לבניו על פיו, ריבה לאחד ומיעט לאחד והשוה להן את הבכור דבריו קיימין ואם אמר משום ירושה לא אמר כלום (ב"ב ח ה). המחלק נכסיו על פיו וכו' בשבת דבריו קיימין מפני שאינו יכול לכתוב אבל לא בחול (שם ט ז). חקירות, אחד אומר איני יודע עדותן בטלה, בדיקות, אחד אומר איני יודע ואפילו שנים אומרים אין אנו יודעין עדותן קיימת (סנה' ה ב). אחד אומר בשנים בחודש ואחד אומר בשלשה ואחד אומר בחמשה עדותן בטלה, אחד אומר בשתי שעות ואחד אומר בשלש שעות עדותן קיימת (שם שם ג). בת י"ב שנה ויום אחד נדריה קיימין (נדה ה ו). מה שמך הגדול חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים, כך שבועתך קיימת לעולם ולעולמי עולמים (ר' אלעזר, ברכ' לב.). משה רבינו גזר כמה גזרות ותקן כמה תקנות וקיימות הם לעולם ולעולמי עולמים (ר' יוחנן, שבת ל.). (אמר) קיים ליכי (הנדר) קיים ליכי ונשאל על הקמה ראשונה מהו (רבה, נדר' סט.). א"ל משה להקב"ה הדבר מוכרע נראה מי נצח אתה ה' או אני, א"ר ברכיה, אמר לו הקב"ה חייך שלי בטלה ושלך קיימת (מד"ר דבר' ה). — והתורה: רבונו של עולם אתה חי וקיים ותורתך קיימת (שם שה"ש, חכו ממתקים). —וקַיָּם הכתוב, מתקים מה שנאמר בו: כל שהוא בא משום חטא ומשום אשמה ילקח בה עולות הבשר לשם והעורות לכהנים, נמצאו שני הכתובים קיימים, אשם לה' ואשם לכהנים (שקל' ו ו). — ומקח קַיָם, מכר קים, תנאי קים וכתֻבה קַיֶּמֶת, עומדים בתקפם: שמוכרת ונותנת וקיים (יבמ' ד ג). נכסים הידועים לבעל לא תמכור ואם מכרה ונתנה בטל, שאינן ידועין לבעל לא תמכור ואם מכרה ונתנה קיים (כתוב' ח ב). קטן שהשיאו אביו כתובתה קיימת שעל מנת כן קיימה, גר שנתגייר ואשתו עמו כתובתה קיימת שעל מנת כן קיימה (שם ט ט). היתה כתובתה מנה ומכרה שוה מנה ודינר במנה מכרה בטל וכו', רבי שמעון אומר לעולם מכרה קיים וכו' היתה כתובתה ארבע מאות זוז ומכרה לזה במנה ולזה במנה ולאחרון יפה מנה ודינר במנה, של אחרון בטל ושל כולן מכרן קיים (שם יא ד). שום הדייני' שפיחתו שתות או הוסיפו שתות מכרן בטל. רשב"ג אומר מכרן קיים (שם שם ה). לקח מסיקריקון וחזר ולקח מב"ה מקחו קיים (גיט' ה ו). כל המתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל וכו' וכל שאפשר לו לקיימו בסופו והתנה עליו מתחילתו תנאו קיים (ב"מ ז יא). הנותן מתנה לחבירו והחזיר לו את השטר חזרה מתנתו, וחכמים אומרים מתנתו קיימת (ב"ב קסט.). — ובמשמ' הולך ונמשך, מתמיד: בעל גירשה והחזירה ועדיין חיבת לילה הראשון קיימת (ירוש' כתוב' ה א). עדיין מוניטה דמרן שאול קיים (שם סנה' ב ג). — ובתפלה: אמת ויציב ונכון וקיים וישר וכו' הדבר הזה עלינו לעולם ועד (אמת ויציב, תפלת שחרית). חי וקים נורא ומרום וקדוש (קרוב' לד' פרשיות ולמועדים). — ובסהמ"א: ועד האיש הזה קיים יצא (בנו) לעולמו (מעשים לבני ארץ ישראל, אפשטין, תרביץ ב, 320). וצריך שיהיה נמצא במחשבתך, קים ברעיונך, מוכן בבינתך (ר"י א"ת, שרשי ריב"ג, הקד', ד), והספק במה שראה ישעיהו ויחזקאל ודניאל אם הוא מהנבראים לעת הצורך או מן הצורות הרוחניות הקיימות (הוא, כוזרי ד ג). ויהיה החלוף בין התארים ההם ובין תארנו בגדול או בשלם או במתמיד או בקיים עד שתהיה מציאותו יותר קיימת ממציאותנו וחייו יותר מתמידים מחיינו וכו' (ר"ש א"ת, מו"נ א נו). שהנושא הוא עצם קיים נצב, והנשוא הוא מקרה חולף (ר' אברהם בר חסדאי, ס' היסודות לר"י הישראלי, 20). לנמנע טבע קיים קיום עומד אינו מפעולת פועל וכו' (שם ג טו). וכי מתים היו, והלא קיימים היו2 (מופת אליהו רבה, מנוה"מ לר"י אלנקאוה ד, 471). ולא יהיה רשות לשום אחד מהחלקים לסרב ולמאן אלא הכל יהיה קיים וחזק כאלו נעשה על ידי סופר נוצרי (נוסח כתובה ירושלמית, שריד מעיר, 4, קבץ על יד ה). וברור ושריר וקיים ונאמן ומוחזק יהיה שטר המוהר הזה בכל מקום שיצא (שם שם). ועי' שָׁריר.  —  ואמר הפיטן: כי מגדל הגבוה אשר בנו שלישו נשקע ושלישו נבקע ושלישו קיים, כי דבר חי וקיים לעולם יתקיים (ינאי, מי שם, קרוב' בראש' זולאי, יב). ניצבת עדי עד וקימת לעולם (הוא, ברכה, שם, כא). וכל התנאים הללו שרירים וקימים בצבא השמים בשחק נרשמים לעדי עד ולעולמי עולמים (ר"י נג'ארה, ירד דודי, אזהרות רי"צ בר ראובן, כג:). — ואמר המליץ: כל מעשיו בדעת כלמו ולעד צבאם ישמורו חיים וקיימים כלהם ואת גדלם כלם יהללו (ב"ז, ב"ס מג יא). — °ובמשמ' חיובי, נאמר בצורת הקיום, affirmativ; -if; ive-: יש תמיהות שהן קיימות כמו הנגלה נגליתי, הרואה אתה, אף זו (הלבן מאה שנה יולד) היא קיימת (רש"י, בראש' יז יז). — °ובמשמ' עומד על מקומו: שאי אפשר בהכרח מבלתי דבר קיים סביבו תהיה התנועה ולזה התחייב שתהיה הארץ קיימת, ואם היה גלגל ההיקף נמצא תהיה זאת התנועה סבוב סביב לא דבר קיים (ר"ש א"ת, מו"נ ב כד). — והכוכבים הקַיָּמִים, כוכבי שֶׁבֶת: כי גרגיר החרדל וגלגל הכוכבים הקימים מתדמים ברחקים השלשה (שם א נו).



1 [כמו חיב, שיך וכדו'. ואמנם קשה להכריע אם נכון המבטא חַיָּב, שַׁיָּךְ, קַיָּם. ואולי יש כאן צורות ארמיות שנתקבלו בעבר' במקום מְחַיֵּב, מְקַיֵּם, המקבילות אל מְחֻיָּב, מְקֻיָּם בעבר'. ואכן השוה בהערה 1 לערך חִיֵּב, חַיָּב בבינ' עומד פִע' אל וְשַַׁבֵּח אני את המתים (קהל' ד ב). אך שַׁבֵּחַ בא במשמ' פעילה כמו מְשַׁבֵּחַ, מה שאינו כן בתאר חַיָּב, קַיָּם.]

2 [עפ"י חז"ל (נדר' סד:). רש"י, יבמות ד יט חיים היו.]

חיפוש במילון: