א. שֶׁבֶת

1, ש"נ, כנ' שִׁבְתּוֹ: וכי יריבן אנשים והכה איש את רעהו וכו' ונפל למשכב אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה המכה רק שִׁבְתּוֹ יתן ורפא ירפא (שמות כא יח–יט). —  ובתו"מ: החובל בחברו חיב עליו משום חמשה דברים בנזק, בצער, ברפוי, בשבת ובבשת וכו' שבת רואין אותו כאלו הוא שומר קשואין, שכבר נתן לו דמי ידו ודמי רגלו (ב"ק ח א). הקוטע ידי עבד חברו וכו' נוטל נזקו צערו ריפיו שבתו וכו' (ר' יוחנן, ירוש' שם ח ה). הכהו על ידו וצמתה וסופה לחזור אביי אמר נותן לו שבת גדולה ושבת קטנה2 ורבא אמר אינו נותן לו אלא דמי שבתו שבכל יום ויום (בבלי שם פו.).3



1 [מקור מן ישב שהפך ש"ע, או ש"ע מן שָׁבַת, כדברי ראב"ע: ופי' שבתו מגזרת שביתה ששבתה מלאכתו, ונכון הוא, והוא על משקל שברו כי התי"ו שורש, ויתכן להיותו כמו זה שבתה הבית מעט, שהוא מגזרת ישב, והטעם זמן ישיבה בבית שובת בלי מלאכתו והעד על זה הפי' שהוא הפך והתהלך בחוץ, ע"כ. והשבעים תרגמו לפי הענין τῆς ἀϱγίας αῦτοῦ, לשון בטלה מעבודה, וכן התרג' הארמיים בוטלניה, והולג' תרגמה operas eius, ז"א עבודתו (שהחסיר).]

2 [כנראה אין להבין כאן גדולה וקטנה על תשלום שבת כפול, אלא שבת גדולה וקטנה פרושה: תשלום שבת שהוא גדול בהתחלת המחלה, שהוא הולך ופוחת לפי מדת הבראת היד, המאפשרת לנחבל לעבד להשׂתכר יותר ויותר. ולא כפרוש רש"י שפרש גדולה: דמי ידו, וקטנה: כל ימים שיפול למשכב רואין אותו כאילו הוא שומר קשואין.]

3ירוש' ב"ק ח א ו: (למטה) בא בתוך משפט ארמי גם מ"ר מן שבת: תרין שבתין אינון וכו'.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים