ב. שָׁמַן

* 1, קל לא נמצא במקורות.

— פִע', *שִׁמֵּן, —  העריך, אמד, abschätzen; é-timer, évaluer; to estimate: האומר לחברו חצי שדה אני מוכר לך משמנין ביניהן ונוטל חצי שדהו, חציה בדרום אני מוכר לך משמנין ביניהן ונוטל חציה בדרום (ב"ב ז ד). רחל שלא בכרה וילדה שני זכרים וכו' רבי טרפון אומר הכהן בורר לו את היפה, ר' עקיבא אומר משמנים ביניהן והשני ירעה עד שיסתאב (בכורות ב ו). האומר לחבירו חצי שדה בית לתך אני מוכר לך משמנין ביניהם שדהו ונוטל חצי שדהו, בית לתך, לזה אמר חצי שדה בית לתך אני מוכר לך ולזה אמר חצי שדה לתך אני מוכר לך משמנין ביניהם, זה נוטל חצי שדהו וזה נוטל חצי שדהו (תוספת' ב"ב ו כז). השוכר את הפועל ואמר לו כאחד וכשנים מבני העיר נותן לו כפחות שבשכירות ד"ר יהושע וחכ"א משמנין ביניהם (ב"מ פז.). ראש חמור זה הקדש, הוא והקדש שותפין בו, ראש חמור מכור לך משמנין ביניהם (ערכ' ד:).

— הִתפ', *הִשְׁתַּמֵּן, — עלה במחיר, בערך,  im Wert steigen; enechérir; to rise in value: הפישתני הזה בשעה שיודע שהפשתן שלו יפה כל שהוא כותשה היא משבחת ומשתמנת2 (ר' יוסי בר חנינא, מד"ר בראש' לב).



1 [פועל זה ושורש זה אין להם ענין לא אל לשון שמנות (שהיא שמן, סמן ביתר הלשונות האחיות), ולא אל מספר שמונה (שעקרי ת'מני בשמית קדומה) אלא אל הערב' ת'מן ثمن מחיר, ערך, תַ'מַּנַ ثمّن העריך, אמד, ולפי זה יש לפרש את המימרות שלא הובנו כראוי במסֹרת הפרשנות.]

2 [עי' בשנויי הנוסח המובאים בהוצ' תיאודור.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים