תְּאוֹם

ש"ז, במקרא1 רק מ"ר תְּאוֹמִים, תּוֹמִים, סמי' תְּאוֹמֵי, תָּאֳמֵי, — שני יִלּוֹדים2 שנולדו בלדה אחת, באדם ובבעלי חיים; Zwillinge; jumeaux; duplets: וימלאו ימיה ללדת והנה תוֹמִם בבטנה (בראש' כה כד). ויהי בעת לדתה והנה תאוֹמִים בבטנה (שם לח כז). שני שדיך כשני עפרים תְּאוֹמֵי צביה (שה"ש ד ה). תָּאֳמֵי  צביה (שם ז ד). ועי' *תְּאוֹמָה, תָּאַם, *תְּיוֹמָה.  — ובתו"מ: האשה שילדה ולדות הרבה וכו' והמפלת תאומים וכו' (כרית' ב ד).  לשני אחים תאומים בעיר אחת (סנה' מו:) מה התאומים הללו כיון שפורש אחד מהן מדדיהן דדן נסתם3 וכו' (מד"ר שה"ש ד ה, שני שדיך) — *ותאומים, ככנוי לאחד משנים עשר המזלות, כך גם במדע העמים:Zwillinge; Gemaux; Gemini, Twins: ואחר החושך מה אתה בורא אמר ליה תאומים, ומפני מה אתה בורא תאומים שעתיד לראות אדם באור ובחשך מפני שמול תאומים אדם (פסי' רב' כ , מתן תורה). שנים עשר מזלות ברא הקב"ה וכו' ואלו הם טלה שור תאומים וכו' (בריתא דר"ש הקטן ה). ועי' מַזָּל. — ובסהמ"א: ועל טלה ושור אצלת כחך בהתיחדם והשלישי תאומים כשני אחים בהתאחדם (רשב"ג, כתר מלכות).— וגם מ"י °תְּאוֹם, במשמ' אח מן התאומים, Zwillingsbruder;frère jumeau; brother: והיא לבדה נולדה מאביה מאין תאום ותאומה (רש"ט פלקירא, המבקש לב). ואולי הוא אחי שמש וסהר ועל כן הם קראוהו תאומם (עמנואל, מחב' יג, ירדן, 239). — °ותאומי סיאם, תאומים שאין גופיהם נפרדים לגמרי, נוהג (ע"פ השמוש בלשונות אחרות) בספרות ובדבור.



1 [ואף בתו"מ. וטבעי הדבר, שנולדה המלה במ"ר, ועל כן כך רב שמושה בלשון. המלה באה בארמ' בתו"מ בצורת תיומא, בסור' תאמא (והשוה את השם ϑῶμας, שעקרו תאומא, בברית החדשה), תאמ באשור', תאמ, תואם تأم, توام בערב', ויש משוים גם מַנְתָ, מ"ר מַנָחֶו באותה משמ' בכוש'. בכתבות כנעניות בא תאם כשם פרטי.]

2 [אין עדות במקורות הקדומים לשמוש המלה לגבי יותר משני ילודים, ואין לקבע אם נקראו כך גם שלושה וארבעה בכרס אחת, או שהשתמשו לגביהם במלים אחרות.]

3 [עי' על דעה זו בדברי   Preuss Medizin, 470.]