ש"ז, — רֹק1, Speichel; salive; -va: היאכל תָּפֵל מבלי מלח אם יש טעם בריר חלמות (איוב ו ו). — ובצרוף לפעל, כתמונה למעשה שאין בו תועלת, טח תפל: והוא בֹנה חיץ והנם טחים אֹתוֹ תָּפֵל אמֹר אל טחי תָפֵל ויפל (יחזק' יג י-יא). והרסתי את הקיר אשר טחתם תָּפֵל וכו' וכליתי את חמתי בקיר ובטחים אתו תָּפֵל (שם שם יד-יה). ונביאיה טחו להם תָּפֵל חזים שוא וקסמים להם כזב (שם כב כח). — ומכאן אף בהשאלה, חזה שוא ותפל2: נביאיך חזו לך שוא וְתָפֵל ולא גלו על עונך (איכה ב יד). — ובתו"מ, *גם כת"ז במשמ' (דבר) חסר טעם, לא מלוח או לא מתוק וכד': דג טמא מליח ודג טהור תפל (שכבשם) אסור, דג טהור מליח ודג טמא תפל מותר (תוספת' תרומ' ט ב). איתמר בשר מליח מותר לטלטלו בשבת, בשר תפל רב הונא אמר מותר לטלטלו וכו' ת"ר דג מליח מותר לטלטלו דג תפל אסור לטלטלו, בשר בין תפל ובין מליח מותר לטלטלו (שבת קכח.). (דגים) בין גדולים בין קטנים בין מלוחים בין תפלים3 (נדר' נא:). מה חלב נקי אף דברי תורה נקיים וכו' אי מה חלב תפל יכול אף דברי תורה כן, תלמוד לומר דבש וחלב וכו' (מד"ר שה"ש, ישקני). — *ורֹק תפל, רֹק שאין בו מטעמו של מאכל: שבעה סממנין מעבירין על הכתם רוק תפל ומי גריסין ומי רגלים וכו' איזהו רוק תפל כל שלא טעם כלום (נדה ט ו). ואיזהו רוק תפל כל שלא טעם כלום מבערב ואפילו כל היום ישן כל היום אינו עושה רוק תפל ניער כל הלילה עושה רוק תפל (תוספת' שם ח ח). רוק תפל אסור לעין בשבת (שמואל, ירוש' ע"ז ב ב)4 — ובסהמ"א: ולא גזרו אלא על דבר שאינו נאכל כמות שהוא חי כגון בשר ודג תפל וביצה וירקות (רמב"ם, מאכלות אסורות יז יד). תשעה טעמים המתוק וכו' והחמוץ והתפל (אמו"ר לראב"ד א ו). — ואמרו פיטנים ומשוררים: ומשרה בנויה באבני תהלות ובלתה בתפל בנויות וטוחות (רמב"ע, תנו ציץ, ענק, בראדי, ש). ותפל ומלוח בטעם לאורותיו (הוא, בשם אל, שם, רמ). מחזיק בבלתי טח תפל חושך סתרו לבוחן ועופל (ראב"ע, אל באין ראשית, איגר, 32).
1 [זאת משמ' תֻפְל, תִפְל تفل בערב', ומשמ' זו היא היוצאת מתכן הפרשה באיוב ו ד וכו', שזאת כונתה: בעותי אלוה יערכו לי שלחן בחלום זועות בלילה ומשקים אותי את חמתם (ז"א את רֻקָּם הארסי), הֲיֵאָכֵל תָָּפֵל (ז"א רֹק) זה, שאין מוסיפים בו מלח? אם יש טעם בריר חלמות, ז"א ברֹק (ריר) זה שהם מאכילים אותי בַּחֲלֹמוֹת הלילה? ועי' לפרטים בפרוש העורך משנת תשי"ד. לפי הבנה זו אין גם טוח תפל אלא: טוח ברֹק במקום הטיחה בטיח של סיד ומלט.]
2 [נקל להכיר, כיצד נוצר הצרוף המקֻצר הזה מן הצרוף השלם שביחזק' כב כח: טחו להם תפל חזים שוא וקסמים להם כזב. במשמעותה הראשונה נולדה המלה תָּפֵל בודאי כחקוי לקול הרקיקה, ומכאן מקור השרש, שממנו גם תַפַל تفل, רקק, בערב', וכן בא לפי ZDMG Vollers 49, 514 בדבור הערבי בעָמאן תְפִל במשמ' לא מלוח, ועי' תִּפְלָה. במקרא בא על יד שם המקום תֹּפֶל (דבר' א א), שאינו עברי דוקא, אף אֲחִיתֹפֶל, אולי ככנוי לגנאי במק' שם כגון אחיבעל, וצ"ע.]
3 [כן נכון בנוסח המשנה שבתלמוד. בבבלי ובירוש', ובמשניות נדר' ו ד, בטעות: טפלין.]
4 [בירוש' שביעית ז א לז. (למעלה) נאמר (על המשנה: כלל גדול אמרו בשביעית כל שהוא מאכל אדם ומאכל בהמה וממין הצובעין וכו' יש לו שביעית וכו'): נישמעינא מן הדא לכם, כל שהוא צורך לכם, ותני עלה כגון אכילה ושתיה וסיכה וצביעה יצאת מלוגמא שאינה אלא לחולין (לרפואה), יצאה אלינתין (מין משחה) שאינה אלא לתפילין ע"כ, ואין פרושי המפרשים ותקוניהם (כגון לטפלין, כלו' לילדים; ותרפיון, ז"א לרפואה) עולים יפה, וצ"ע.
בתוספת' צוקמ' סוטה ו ח כתוב: אי איפשר לעמוד על התפל (שבדברי בני ישראל במדבר) וכו' אם אתה נותן להם בשר בהמה דקה אומ' בשר בהמה גסה ביקשנו וכו', אבל בדפוסים: אי אפשר לעמוד על תפלתם ע"כ, וכך כנראה נכון.]