חיים נחמן ביאליק (1873־1934)

Hayyim Nahman Bialik


הלל לביאליק : עיונים ומחקרים ביצירת ח"נ ביאליק : מוגש לפרופ' הלל ברזל / בעריכת הלל ויס וידידיה יצחקי (רמת-גן : אוניברסיטת בר-אילן, תשמ"ט 1989)
391 עמ'.
Tribute to Bialik / edited by H. Weiss and Y. Itzḥaki

    מהו סוד יצירתו של ביאליק, שטעמה לא פג, ומקומה בספרות העברית הולך ומתבצר משנה לשנה? גרשון שקד דן ישירות בחידה זו במסתו "למה ביאליק עדיין עמנו כאן ועכשיו", ואילו הספר כולו הוא תשובה עקיפה ומגוונת ביותר לשאלה מרתקת זו.
    רוב המאמרים שבספרהם עיבודים משוכללים ומורחבים של הרצאות שנישאו בכנס שהתקיים מטעם המחלקה לספרות עם-ישראל על-שם יוסף ונחום ברמן, בראשית קיץ תשמ"ד באוניברסיטת בר-אילן, לציון חמישים שנה לפטירת ביאליק. כאורחן של האוניברסיטאות, עבר זמן מאז הכנס עד שספר זה ראה אור. בינתיים נתפרסמו גרסאות אחרות לשניים מהמאמרים שבספר.
    הספר מוגש למורנו ולחברנו פרופסור הלל ברזל, שמלאו לו שנות עצה. חלקים נכבדים מעבטדתו הענפה של הלל ברזל עוסקים בימירת ביאליק, ויעידו על כל ספרו "ביאליק ועגנון", ומחקריו הרבים על יצירת ביאליק שנתפרסמו בספרים אחרים מפרי עטו ובבמות שונות. נראה שפרופ' ברזל פיתח גם מתודה בחקר שירת ביאליק, שאת ביטויה המרכזי ימצא הקורא במסתו המתפרסמת בספר זה שלפנינו. חבריו ומוקיריו מקדישים ספר זה, שכולו עוסק בחקר יצירת ביאליק, למי שזכה בפרס ביאליק על מפעל חייו בחקר הספרות העברית. ...

תוכן העניינים:

  • הלל ויס:  בפתח הספר (עמ' 7־9)
  • דב סדן:  משא ביאליק (עמ' 11־16)
  • גרשון שקד: למה ביאליק עדיין עמנו כאן ועכשיו? (עמ' 17־25)
  • הלל ברזל:  חילופי יום ולילה : תפקידם כמראות-קבע בשירת ביאליק (עמ' 27־68)
  • צבי לוז: שלוש דרכים בשירי האור של ביאליק (עמ' 69־75)
  • דן מירון:   "בואה, לילה" (עמ' 77־121)
  • נפתלי טוקר:  דרכי שילובם של בעלי-הכנף ביצירות ביאליק : בין אירוניה גלויה לאירוניה מוסווית (עמ' 123־136)
  • אהרן קומם:  לפרשת הנבואה (עמ' 137־148)
  • הלל ויס:  קנאת גבר - הארה ל"הבריכה" (עמ' 149־156)
  • מלכה שקד:  לשאלת המסר השירי ב"לבדי" וב"לפני ארון הספרים" (עמ' 157־170)
  • אהרן מזיא:  מרד מתי המדבר וכשלונו (עמ' 171־181)
  • מנחם צבי קדרי:  עיון במבני התשתית של ביטויי ההשווה בעלי כ' ב'המתמיד' לח"נ ביאליק (עמ' 183־189)
  • זיוה שמיר:   צפרירים : להבהרת המושג בשירי ביאליק ולחשיפת מקורותיו הפיוטיים והאידיאיים (עמ' 191־201)
  • דינה שטרן:   "מי זה דופק על חלוני?" : מחקר ב'אצבעוני' (עמ' 203־219)
  • ידידיה פלס:  גילוי וכיסוי ב"גילוי וכיסוי בלשון" : עיון בלשון מסתו של ח"נ ביאליק (עמ' 221־247)
  • צפורה כגן:   "הלכה ואגדה" לביאליק : קוד אידיאי-פואטי של הספרות העברית (עמ' 249־265)
  • שמואל ורסס:  ביאליק מתרגם את מנדלי (עמ' 267־283)
  • שמואל אבנרי: קווים לדרכו של ביאליק בעריכת 'השִלֹחַ' (עמ' 285־292)
  • ישראל חיים בילצקי: ביאליק ויידיש (עמ' 293־298)
  • יוסף בראל:  היתרון המוסרי : התוקף המוסרי בשירת ח"נ ביאליק ביידיש - שירת הצער והזעם (עמ' 299־304)
  • שרה כץ:  בין ביאליק לאבן-גבירול (עמ' 305־331)
  • ליליאן דבי-גורי:  הערות אחדות לעניין היחסים בין ביאליק לאורי-צבי גרינברג (עמ' 333־336)
  • אבנר הולצמן:  הזהב וסִיגיו : בין ביאליק לאביגדור המאירי (עמ' 337־348)
  • חיה הופמן:  משוררים שרים על ביאליק (עמ' 349־358)
  • ידידיה יצחקי:  תשתית מביאליק לסיפור של א"ב יהושע (עמ' 359־365)
  • פרנסין קופמן:  גלגולו של מוטיב מדוֹדֶה לביאליק (עמ' 367־391)

עודכן לאחרונה: 18 במארס 2017

לראש הדף

 

 

ספרי המחבר

 

על יצירתו

 

קישורים

 

 

לראש הדף