אהרן אברהם קבק נולד בסמורגון, פלך וילנה בכ״ט בכסלו תרמ״ד, 28 בדצמבר 1883.
בן לרב בווישיי, פלך סובאלק שחיבר ספר רבני אך היה גם בקי בספרות רוסית שתרגם משירי
לרמונטוב לעברית. אהרן אברהם למד ב׳חדר׳ ובישיבות. ב־1906 היה בגרודנה ושם היה בפעילי
ההגנה העצמית. משם יצא לקושטא ועסק בהוראה וכן היה כתבם של כמה עיתונים וכתבי־עת עבריים
(לרוב בחתימת ״א. בר־נתן״) וכן השתתף בכתיבה בעיתונות היידיש. עלה ארצה ב־1911 ועסק
בהוראה בתל־אביב (בגימנסיה ׳הרצליה׳). ב־1914 יצא לשם לימודים באוניברסיטת ברלין ומשם
עבר לשוייץ ולמד באוניברסיטאות ג׳נבה ולוזאן ושם קיבל תאר אקדמי בתחום הפסיכולוגיה
והפילוסופיה. חזר ארצה ב־1921 והורה כל השנים ספרות בגימנסיה רחביה בירושלים. כל שנותיו
היה מפעילי אגודת הסופרים, הסתדרות המורים ועוד. היה גיסו של חיים
טשרנוביץ (׳רב צעיר׳).
החל בכתיבתו ברשימות בענייני יום בהצפירה (שלהי 1899) ועבר
עד מהרה לתרגום סיפורים (מע. אורז׳שקו, בהמליץ 1901). סיפורו הראשון ״המאורע״
(נדפס בהשלוח שערך אחד־העם כרך י') וכן השני ״המעפיל״ (אף הוא בהשלוח
במדור שנערך ע״י ביאליק, כרך י״ד, 1904. אף יצא בנפרד. אודיסה, תר״ע) תקועים בתחום
תיאורי־הילדות. אולם, השני כבר רומז על כיוונו של המספר לעתיד, שהתנועה הציונית והלאומית
תנחה דרכו בסיפור (השני היה למעשה סיפור על הרצל שהעפיל ולא הגיע למטרתו. מצוייר. בראשו
הקדשה להרצל). מהסיפור הקצר עבר ליריעה הרחבה, לרומן רחב־היריעה והנשימה והיה למעשה
בחלוצי הרומאן העברי בראשית המאה שלנו. פתח בלבדה (וארשה, תרס״ה) והמשיך בדניאל
שפרנוב (וארשה, תרע״ב) ונצחון (וארשה, תרפ״ג. בין אלה אף יצא קובץ סיפורים.
וארשה, תר״ע). כאן תיאר דמות דורו, תחילה ברוסיה ואחר במערב על רקע המאבקים החברתיים
השונים, שבהם מכריע היסוד הלאומי־הציוני והארצישראלי. בשל כך נעשו אלה הרומאנים ״הציוניים״
הראשונים, אף שעיצב את צורתם, לדברי עצמו, לפי הרומאנים הצרפתיים (״מסופרי־צרפת השפיעו
עלי: פלובר, מופסן ופראנס״). לימים העביר את הרקע לארץ בבין ים ובין מדבר (א–ג.
תרצ״ג). אף הוציא בארץ ננו וסיפורים אחרים (תרפ״ז), הרומאן אהבה (תרפ״ו)
והמחזה בהימוט ממלכה (תרפ״ט). בשלהי שנות העשרים פנה לרומאן ההיסטורי וביחוד
לנושא בו נתגלו כיסופי־גאולה. מתוך כך נוצרה הטרילוגיה שלמה מלכו (תחילה בהעולם
ובנפרד בלונדון–פאריס, תרפ״ח–תרפ״ט ואחר־כך בארץ בשנים תש״ו–תשי״ב). מוטיב הגאולה,
שכבר לפני כן מצוי היה ביצירותיו בסמוי ובגלוי וברומן זה המחישו בכיסופי משיחיות מימי
הביניים, הביאוֹ אחר־כך לישו הנוצרי ולרומן במשעול הצר (א–ב. תרצ״ז. כמה מהדורות.
האחרונה בכרך אחד בתשכ״ו). לדברי עצמו (״למה
כתבתי את ספרי במשעול הצר?״ ב״מוסף״ ל״דבר״ מיום כ״ב בטבת תרצ״ט) יסודו
של הספר באיזו אכסטאזה דתית שדבקה בו באחד הימים (חל בו מפנה דתי בשנותיו האחרונות).
אולם אף כאן בולט ישו היהודי והכלל־אנושי ולא זה המקובל במסגרת הכנסייתית. לבסוף חזר
לקן מולדתו – יהדות אירופה המזרחית באפוס סיפורי על קורות משפחה אחת, המשקפת את מכלול
החיים על כל נפתוליהם בדורות האחרונים (״הרומן של האנרגיה היהודית. עוברים כמובן כל
אלה שיכולים לסמל את האנרגיה הזאת לכל הצורות והכיוונים״ – ממכתבו). ספרו זה, תולדות
משפחה אחת, נפסק באמצע כתיבתו בשל מותו והספיקו לצאת ממנו אך שלושה ספרים בלבד:
בחלל הריק (א–ב. תש״ג), בצל התלייה (תש״ד) וסיפור בלי גיבורים
(תש״ה). בנוסף לכך פירסם כל השנים מסות ומאמרים על ספרות עברית וכללית, רשימות, סקירות,
כתבות וכו׳. אף עשה בתחום התרגום אם בפריודיקה ואם בספרים. תרגומיו: ספריו של פ. לוטי:
הדייג מאיסלנד (1926), הנכזבות (א–ב. 1928), האדום והשחור לסטנדאל
(א–ג. תרפ״ט), בר־אווזתיים ליעקב וסרמן (א–ו. תרצ״ג), השאלה המינית לא.
פורל (חתום: א. בר־נתן. א–ב. תרצ״א), הדקבריסטים לד. מרז׳קובסקי (א–ב. תרצ״ה),
רחוב החתול הצד־דגים לא. פלדש (תש״א) ועוד. היה מעורכי ספר קלוזנר (תרצ״ז.
עם אחרים) ומאסף סופרי ארץ־ישראל (עם אליעזר שטינמן. ת״ש).
א״א קבק
נפטר בירושלים במוצאי־שבת,
ג׳ בכסלו תש״ה, 18 בנובמבר 1944.
[מקורות: קרסל,
תדהר,
האנציקלופדיה העברית,
ויקיפדיה,
המכון לתרגום ספרות
עברית, Encyclopedia of the Bible and Its Reception*,
Электронная еврейская
энциклопедия,
The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe,
Еврейская энциклопедия Брокгауза и Ефрона]
מאסף סופרי ארץ ישראל : לספרות ולדברי מחשבה (תל אביב : המפעל העצמי של אגודת
הסופרים העברים בארץ ישראל – ״החברה למפעלי הספרות העברית״ בע״מ בהשתתפות קרן התרבות
באמריקה, ת״ש) <בהשתתפות אליעזר שטיינמן>
קבק, אהרן אברהם.תולדותי. בתוך:
גנזים : קובץ לתולדות הספרות העברית בדורות האחרונים / בעריכת
ג. קרסל. כרך א׳ (תל אביב : אגודת הסופרים העברים בישראל
: הוצאת מסדה, תשכ״א 1961), עמ׳ 132–133.
ברזלי, יצחק. לקראת לאומיות ציונית : מרידות הפולנים במאה ה־19
והדיהן בספרותנו החדשה: ג. מסמולנסקין עד קבק. הדואר, שנה 64, גל׳
ט׳ (י״א בטבת תשמ״ה, 4 בינואר 1985), עמ׳ 134–136.
גוברין, נורית. כרך בחולות : על סיפורי
תל־אביב הראשונים, במלאות מאה שנה לייסודה של אחוזת בית. גג, ביטאון
איגוד כללי של סופרים בישראל, גל׳ 13 (2006), עמ׳ 124–145 <תל־אביב ביצירתם של
י״ח ברנר, א״א קבק וק״י סילמן>
ליפשיץ, אריה. אהרן אברהם קבק.
מצודה, ספר ה–ו (תש״ח,
1948), עמ׳ 397–405.
מירון, דן. אהרן אברהם קבק – עשר שנים למותו
– ברומה של יצירתו. זמנים, מוסף לספרות ולאמנות, ח׳ בכסלו תשט״ו,
3 בדצמבר 1954, עמ׳ 4.
נגב, אילת. אמא קראה לו בעל הרומנים. ידיעות
אחרונות, 7 ימים, ז׳ בתשרי תש״ן, 6 באוקטובר 1989, עמ׳ 38–40 <שיחה עם בת־עמי
קבק, בתו של הסופר> <חזר ונדפס בספרה שיחות אינטימיות
(תל־אביב : ידיעות אחרונות : ספרי חמד, 1995), עמ׳ 79–91>
עלון, קציעה. נוצרים, יהודים ו״אחרים״
: עיון במורשת הספרותית של אברהם אהרון קבק ושל שלום אש. תיאוריה וביקורת,
גל׳ 26 (אביב 2005), עמ׳ 175–199.
צור, יעקב.במחיצתו של קבק.דבר, משא, י״ד בחשון תשמ״ד, 21 באוקטובר 1983, עמ׳ 20, 21.
קריב, אברהם.הדרך הנפלאת.דבר, ד׳ בכסלו
תש״ו, 9 בנובמבר 1945, עמ׳ 3, 5 <חזר ונדפס בספרו:
עיונים : מאמרי בקורת (תל אביב : הוצאת ספרים
של אגודת הסופרים העברים ליד דביר, תש״י 1950), עמ׳ 86–95>
קרמר, שלום. התעלותו של קבק : במלאת עשר שנים
למותו. מאזנים, כרך א׳ גל׳ 1 (טבת
תשט״ו, פברואר 1955), עמ׳ 24–33.
קרמר, שלום. אמונה ואמנות. בספרו: ריאליזם ושבירתו : על מספרים עברים מגנסין עד אפלפלד
(תל־אביב : אגודת הסופרים בישראל ליד הוצאת מסדה, 1968), עמ׳ 101–106 <נחתם: 1954>
קרמר, שלום. אמונה והשכלה. בספרו: ריאליזם ושבירתו : על מספרים עברים מגנסין עד אפלפלד
(תל־אביב : אגודת הסופרים בישראל ליד הוצאת מסדה, 1968), עמ׳ 110–114 <נחתם: 1954>
קרמר, שלום. הארמוניה חגיגית. בספרו: ריאליזם ושבירתו : על מספרים עברים מגנסין עד אפלפלד
(תל־אביב : אגודת הסופרים בישראל ליד הוצאת מסדה, 1968), עמ׳ 106–110 <נחתם: 1964>
סדן, צבי. אברהם אהרן קבק – במשעול הצר. בספרו: בשר
מבשרנו : ישוע מנצרת בהגות הציונית (ירושלים : כרמל, תשס״ח 2008), עמ׳ 163–190 וכן, ראה במפתח.
קרמר, שלום.
אמונה ואמנות.אמר, מוסף, ה׳ באדר ב׳ ת״ש, 15 במארס 1940, עמ׳
4 <העיתון ׳דבר׳ נסגר לתקופה מה על־ידי שלטונות המנדט, אולם המשיך להופיע בשם ׳אמר׳>
קריב, אברהם.נתלבתה הגחלת : על ״החלל
הריק״. דבר, י״ח בטבת תש״ד, 14 בינואר 1944, עמ׳ 3 <על הכרך הראשון
של ״תולדות משפחה אחת״. נוסח מורחב נדפס בספרו: עיונים
: מאמרי בקורת (תל אביב : הוצאת ספרים של אגודת הסופרים העברים ליד דביר, תש״י
1950), עמ׳ 272–281>
שקד, מלכה. בין תליה לתחיה : יחסים בין־מוטיביים
וארגון המשמעות ברומן האחרון של א. א. קבק. בצרון (סדרה חדשה), כרך ט׳,
גל׳ 37–38 (367–368) (חורף–אביב תשמ״ח, 1988), עמ׳ 58–74.
שקד, מלכה. ״תולדות משפחה אחת״ לאברהם אהרן
קבק. בתוך ספרה: חוליות ושלשלת : הרומן
העברי על תולדות משפחה (בני ברק : הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1990), עמ׳ 55–128 <וראה
במפתח>