חנן חבר:
זמן החן <על השפעת
השירה העברית של ימי הביניים והרנסנס על הספרות העברית החדשה ובמיוחד השפעת
יוסף בן שמואל צרפתי על יעקב פיכמן> (עמ׳ 89–104)
<כונס בספרו קורא שירה : רשימות, מסות
ומחקרים על שירה עברית (תל אביב : קשב לשירה, תשס״ה 2005), עמ׳ 14–32>
טובה כהן: ׳הקריאה הסימולטאנית׳ : טכניקת מפתח להבנת העימות עם
התנ״ך בשירת אד״ם הכהן (עמ׳ 71–89)
דוד שטרן: תפקידו של המשל בספרות חז״ל (עמ׳ 90–102)
ביקורת-ספרים:
יעקב אלבוים: תרגום אנגלי לתנא דבי אליהו (עמ׳
103–119)
על: Tana Dĕbe Eliyyahu - the lore of the School of Elijah,
translated from the Hebrew by William G. Braude and Israel J. Kapstein
(Philadelphia, 5741/1981
שמואל ורסס: שרטוטים לדיוקנו של שמעון
הלקין כמשורר צעיר (עמ׳ 19–38)
רפאל וייזר: ביבליוגרפיה של כתבי שמעון הלקין ומה שנכתב עליו ועל
יצירתו בין השנים תשל״ד—תשמ״ט (עמ׳ 39–49)
עוזי שביט: ה׳השכלה׳ מהי: לבירור מושג
ה׳השכלה׳ בספרות העברית (עמ׳ 51–83)
ספורת חז״ל
אביגדור שנאן: דגם ׳הפתיחה המספרית׳ בתרגום הארמי הארצישראלי
לתורה ותרומה למחקר חלוקת התורה לסדרי קריאה (עמ׳ 85–102)
עלי יסיף: מחזור הסיפורים באגדת חז״ל (עמ׳ 103–145)
עפרה מאיר: סיפור פטירתו של רבי: עיון בדרכי עריכתן של מסורות
(עמ׳ 147–177)
שירת ימי הביניים
עזרא פליישר: על שירתנו הקדומה בדרום
מזרח אירופה (עמ׳ 179–222)
על ספרו של י. ל. וינברגר, ״ראשית הפייטנות בבלקנים
: כל שירי משה בר חייה, יוסף קלעי, ויצחק בר יהודה״
תמר הס: סופר מתוכו (עמ׳ 317–324)
על ספרה של רחל פרנקל-מדן ״במחשבה תחילה: הסיפור האידיאי
ביצירת יעקב הורוביץ״ (תל אביב : פפירוס,
1989).
רשימת המשתתפים בכרך (עמ׳ 325)
תקצירים באנגלית (VII)
כרך
ט״ז (תשנ״ז 1997) / עורך - אביגדור שנאן
תוכן העניינים:
יוסף תבורי: הפתיחות לפרשה השביעית של אסתר רבה ומדרש אבא גוריון
(עמ׳ 7)
יוסף טובי: ׳היתאפק אשר נפשו לבנה׳: שירת ר׳ שמואל הנגיד על רקע
שירת ההתפארות הערבית (עמ׳ 19)
עירית המאירי: על ׳ספר שעשועים׳ ליוסף בן מאיר אבן זבארה
(עמ׳ 35)
ראובן צור: מה נוכל לדעת על תגובת הקורא
מימי-הביניים לחרוז? ניסוי מחשבתי באסתטיקה אמפירית
(עמ׳ 59)
משה פלאי: הביוגרפיה כז׳אנר בהשכלה: דמותו
של יצחק אברבנאל כמשכיל המגשר בין שתי תרבויות
(עמ׳ 75)
על ״תולדות החכם דון יצחק אברבנאל״, כנראה מאת
יצחק אייכל.
גרשון שקד: ׳אנחה מלב נשבר׳—הסיפור כתביעה
לאחריות : על ׳ספר הקבצנים׳ מאת מנדלי מוכר ספרים
(1954–1994) (עמ׳ 89)
רינה לפידוס: סתרי הסטירה המשכילית
<על ספרו של יהודה פרידלנד
״במסתרי הסאטירה : פרקים בסאטירה העברית החדשה במאה הי״ט״, כרך ג׳
(רמת-גן : אוניברסיטת בר-אילן, תשנ״ג)> (עמ׳ 183)
תקצירים באנגלית (עמ׳ vii)
כרך
י״ז (תשנ״ט 1999) / עורך - אביגדור שנאן
תוכן העניינים:
ספרות חז״ל
דינה שטיין: דברים שרואים משם לא רואים מכאן: עיון בבבא בתרא עג
ע״א—עה ע״ב (עמ׳ 9)
ענבר רווה: ׳שומע תפילה׳: עיון בסיפור מן התלמוד הבבלי (בבא מציעא
פה ע״ב) (עמ׳ 33)
חננאל מאק: פתיחות במדרש במדבר רבה חלק א (עמ׳
41)
ספרות חדשה
רלה קושלבסקי: ׳שמים בקשו רחמים עלי׳ : מקונוונציה מדרשית לעיצוב
ספרותי מודרני (עמ׳ 59)
על השפעת האגדה התלמודית על אלעזר בן דורדיא על העצוב התמטי והמבני
ב״על השחיטה״ לח״נ ביאליק.
דוד פישלוב: זה שיר זה? הרהורים בעניין הגישה המוסדית להגדרת השירה
(עמ׳ 77)
ראובן שהם: יחסים בין טקסטואליים ומשמעותם
הרטורית ב׳דף קרבי׳ לאבא קובנר
(עמ׳ 99)
על דפי הקרב שכתב, ערך ופרסם אבא קובנר, קצין החנוך וההסברה (הפוליטרוק)
של חטיבת גבעתי, עבור חיילי החטיבה במהלך המערכה הכבדה, העקובה מדם,
שהתנהלה במלחמת השחרור בדרום הארץ.
אהרון קומם: ׳בואו נשחק באלוהים׳: על
גבולות ידיעת הכול בסיפורת (עמ׳ 121)
דיון, בעיקר, על יצירתו של אהרן אפלפלד.
יוסף מילמן: ׳מדמיין [...] בוהה [...] ושותק׳ : חזיון הריק בשירתו
המאוחרת של אמיר גלבע (עמ׳
145)
רינה לפידוס: שירה עברית מודרנית בפולין
לפני מלחמת העולם השנייה (עמ׳ 205) על ׳השירה העברית בפולין בין שתי מלחמות
העולם׳ לדוד וינפלד
(ירושלים : מוסד ביאליק, תשנ״ז 1997)
חיה שחם: להתפכח מחלום, להיפרד מחזון—שלושה
היבטים של חניכה ארץ ישראלית (עמ׳ 321) פתיחה א. הסיפור המתהפך - מסווה
אירוני לחניכה אידאולוגית: ׳אדון לוי׳ מאת עמוס
עוז
ב. חניכה כפרית בעטיפה מיתית: ׳משחקים בחורף׳ מאת
יצחק בן-נר
ג. חניכה במבטא זר: ׳סודו של הנריק׳ מאת יהושע
קנז
הערות סיום
גלעד מורג: מקורות מוסמכים: משמעות בין-טקסטואלית ב׳עיין ערך:
״אהבה״
<לדויד גרוסמן>
(עמ׳ 341)
דרור בורשטיין: ׳הילדים של היום אינם יודעים
מה זה חֶרבון׳ : השוואה בין שני נוסחים של ׳שמונה בעקבות אחד׳ לימימה
טשרנוביץ (עמ׳ 359)
ענבר רווה: ׳מים שאין להם סוף׳: עיון משווה בשירתה של
דליה רביקוביץ (עמ׳ 379)
כרך זה של ׳מחקרי ירושלים
בספרות עברית׳ מוקדש לנושא אחד: זהות ומרחב בספרות העברית. יצירות ספרות נכתבות
מתוך מרחבים גאוגרפיים, חברתיים ותרבותיים מסוימים, מייצגות מרחבים ממשיים
וטקסטואליים, קונקרטים ואלגוריים, ומעצבות בזיקה לזאת את מרחבי העולמות הבדויים
שהן מכוננות. במובן רחב זה כל יצירת ספרות מתקיימת מתוך קשר משמעותי למרחב
כלשהו. בספרות העברית נטענים ייצוגי המרחב ודרכי עיצובו במשמעויות תרבותיות
ספציפיות. מיתוס והיסטוריה לאומית חוזרת של גלות וגאולה מציבים דפוס תרבותי
של פרדה ממרחב, געגועים ושיבה; של פיצול בין מרחב שבהווה
למרחב שבעבר, בין מרחב נמצא למבוקש, בין מרחב ממשי לטקסטואלי, בין מרחב קיים
למדומיין, בין מרחב זר למקום של שייכות. בעם מפוזר ונודד, שמקומו אינו מקומו,
ושאלוהיו הוא ׳המקום׳, לא המרחב המזוהה כמקום כי אם שאלת המקום עצמה הופכת
להיבט מרכזי בזהות הדתית והלאומית. ענין משותף ועתיק זה במרחב מוצא את ביטויו
בספרות: הוא בולט ביצירות בעלות תמות לאומיות מובהקות ונוכח גם באחרות.
המאמרים שבכרך שלפנינו פורשים קשת רחבה של גישות מחקריות ומעמידים
במרכז עיונם יצירות מז׳אנרים שונים המתפרשות על כל תקופותיה של הספרות העברית,
מן הספרות המדרשית ועד ימינו אלה ממש.
תוכן העניינים:
זהות ומרחב בספרות העברית (עמ׳
7)
ורד נעם: מעשה בסיפור שנשבה : לגלגוליו של מעשה בין ארץ ישראל לבבל
(עמ׳ 9)
יהושע לוינסון: הצגות דמים ומותו של טיטוס: ׳מה שהיה רק סיפור
נהפך לעונש׳ (עמ׳ 23)
אדמיאל קוסמן: בין מולדת פנימית למולדת חיצונית:
עיון ספרותי ופסיכואנליטי בסיפור התלמודי על רב אסי ואמו הזקנה
(עמ׳ 47)
רחל אלבק-גדרון: קולות גולים ומושכחים: ההגייה האשכנזית של העברית
כשאלה פוסטמודרנית (עמ׳ 65)
חננאל מאק: המקרא בשירת יונתן רטוש: שני שירים
ופרקי מקרא (עמ׳ 271)
מיכל ארבל: ׳מנזר השתקנים׳ : עלייתו של הג׳ובניק
וערעורה של הזהות הגברית הלוחמת <על סיפורו של
עמוס עוז> (עמ׳
285)
ראובן שהם: ׳בעולם׳ של
נתן זך ׳גם פרצוף מכר הוא זר׳
(עמ׳ 309)
ביקורת ספרים
דנה אולמרט: השבתו של המודחק
(עמ׳ 359)
על: Michael
Gluzman.The Politics of Canonicity: Lines of Resistance in Modernist Hebrew Poetry(Stanford:
Stanford University Press, 2003
תמר ס׳ הס: ודעי מה שתשיבי (עמ׳ 367)
על: אורלי
לובין. אשה קוראת אשה (חיפה : הוצאת הספרים של אוניברסיטת
חיפה ; אור יהודה : זמורה ביתן, תשס״ג)
יעל שנקר: נשים כותבות : הקול הנשי הירושלמי (עמ׳ 373)
על: מרגלית שילה. הקול הנשי הירושלמי : כתבי למדניות מן המאה
התשע-עשרה (ירושלים : מרכז דינור, תשס״ד) (קונטרסים - מקורות ומחקרים,
94)
שמרית פלד: ׳להיכנס אל שערה שלגדר׳ : גבולות חדירים ביצירתו של
דוד שחר (עמ׳ 379)
על: מיכל פלד-גינזבורג ומשה
רון. כלים שבורים : זיכרון, זהות ובריאה ביצירת דוד שחר
(תל אביב : הקיבוץ המאוחד, 2004)
אורי ש׳ כהן: ספרות כעדות היסטורית
(עמ׳ 389)
על: מנדל פייקאז׳: ספרות העדות על השואה במקור היסטורי ושלוש
תגובות חסידיות בארצות השואה (ירושלים : מוסד ביאליק, תשס״ג)
שמרית פלד: ׳האם אני הרודף או הנרדף?׳ : ספרות ׳בני הדור השני לשואה׳
והבניית הסובייקט הישראלי (עמ׳ 397)
על: איריס מילנר.קרעי עבר : ביוגרפיה,
זהות וזיכרון בסיפורת הדור השני (תל אביב : עם עובד והמכון לחקר
הציונות ע״ש חיים וייצמן, אוניברסיטת תל-אביב, תשס״ד)
שמרית פלד: ספרים חדשים (סקירה) (עמ׳ 407)
רשימת המשתתפים בכרך (עמ׳ 415)
תקצירים באנגלית (עמ׳
vii)
כרך
כא (תשס״ז 2007) אסופת מאמרים לזכר מנחם זולאי / עורכים - שולמית אליצור ויהושע לוינסון
בהשתתפות אריאל הירשפלד, וחנן חבר
; מזכירות המערכת - שמרית פלד.
תוכן העניינים:
דבר העורכים (עמ׳ 1)
עדה ירדני: דברים לזכר אבא (עמ׳ 3)
שולמית אליצור: חמישים שנות מחקר לאור צוואתו של מנחם זולאי
(עמ׳
9–18)
אופיר מינץ-מנור: השפעת קישוטי התבנית על אופייה של הלשון הציורית
בפיוט הקדום (עמ׳ 19–38)
מיכאל ראנד: בשולי שיטת החריזה הקילירית (עמ׳ 39–45)
עדן הכהן: לשאלת תפוצת קדושתאותיו של ר׳ שלמה סולימן אלסנג׳ארי
ולתולדות מחקר פייטנותו (עמ׳ 47–89)
יוסף טובי: מדרשי חז״ל בפיוטי רב סעדיה גאון ובפירושו למקרא
(עמ׳
91–131)
עזרא פליישר ז״ל: יוסף אבן אביתור:
קדושתא ליום ויושע (עמ׳ 133–170)
טובה בארי: שניים שהם שלושה: לבירור זהותם של כמה פייטנים מזרחיים
מן המאה האחת עשרה (עמ׳ 171–182)
יהושע גרנט: ׳שיר תהילה על החכמה׳ בפאתי מסורה וקבלה: חטיבה חדשה
מפתיחת משלי סעיד בן בבשאר וגלגולי מסירתה (עמ׳ 183–220)
עידית עינת-נוב: הנשגב ודימוי האל במזמורי תהלים ובסוגות
שונות של שירת הקודש העברית בספרד (עמ׳ 221–264)
בנימין בר-תקוה: זעקת יוכבד : דמות האם בפיוטי פטירת משה
(עמ׳ 265–302)
עמינדב דיקמן: מזמורי תהלים מפויטים:
קווים לדמותה של תת-סוגה זנוחה בשירת ההשכלה העברית ולפניה
(עמ׳ 303–320)
שמרית פלד: ספרים חדשים (סקירה) (עמ׳ 321)
רשימת המשתתפים בכרך (עמ׳ 335)
תקצירים באנגלית (עמ׳
vii)
כרך
כב (תשס״ח 2008) ספרות ומרד / עורכים - אריאל הירשפלד,
חנן חבר, יהושע לוינסון ; מזכירות המערכת - שמרית פלד.
מירה בלברג: בין הטרוטופיה לאוטופיה: קריאה בשני סיפורי מסע אל זונות
ובחזרה <המאמר בוחן שני סיפורים המציגים מסע של יהודי רבני
לשם ביקור אצל זונה בכרכי הים. האחד הוא סיפור של ה״זהיר במצוות ציצית״,
והאחר - סיפורו של אלעזר בן דורדיא> (עמ׳
191)
ראובן קיפרווסר: מסעות של רבה בר בר חנה <המאמר דן
בסיפורים הידועים על רבה בר בר חנה, המופיעים במסכת בבא בתרא, ורואה בהם
סיפורים שיש בהם מסר ומגמה> (עמ’ 215)
דינה שטיין: הבעל, האישה והחכם: עיון במקומה של השפה בבבלי, נדרים
סו ע״ב (עמ’ 243)
אריאל סימקין: פרנצ׳סקוס הקדוש מבוטשאטשי: הערה על ׳ביער ובעיר׳ לש״י
עגנון (עמ’ 447)
עמית עסיס: ׳זה שכאן הוא אחר לגמרי׳: קריאה של אסטרטגיות שימוש בלשון
ושל יחסי ייצוג בפסקה ב׳ימי צקלג׳ לס׳ יזהר
(עמ’ 457)
שחר ברם: הדיוקן העצמי, שגרירו של המוות:
על שירי דיוקן עצמי אקפרסטיים ב׳פסל ומסכה׳ של טוביה
ריבנר (עמ’ 487)
נטשה גורדינסקי: ׳על שולחני מונחת אבן שכתוב עליה ״אמן״ ׳:פואטיקה
של שינוי ב׳פתוח סגור פתוח׳ <ליהודה
עמיחי> (עמ’ 523)
ננסי עזר: הטרור שבפנים והשיח הפגני: ׳ועם
רוחי גוויתי׳ ליצחק לאור כסטירה פוסט-מודרנית
(עמ’ 533)
ביקורת ספרים
ענת שפירא: מדרש וחקר הפולקלור (עמ׳ 551)
על: דינה שטיין. מימרה, מגיה, מיתוס:
פרקי דרבי אליעזר לאור מחקר הספרות העממית (ירושלים: הוצאת ספרים ע״ש
י״ל מאגנס, תשס״ה) 323 עמ׳.
דוד רוטמן: ׳שילוב בין פתיחות לסגירות׳ (עמ׳ 561)
על: ענת שפירא. מדרש עשרת הדיברות:
טקסט, מקורות ופירוש (ספריית דורות, 70) (ירושלים: מוסד ביאליק, תשס״ה)
248 עמ׳.
רועי גרינוולד: לקט שכחה (עמ׳ 569)
על: יעל חבר. ׳מה שחייבים לשכוח׳:
יידיש ביישוב החדש (ירושלים: יד יצחק בן צבי, 2005) 199 עמ׳.
אריאל לוינסון: שאלות ישנות, שבילים חדשים (עמ׳
577)
על: יגאל שוורץ.מה שרואים מכאן: סוגיות בהיסטוריוגרפיה של הספרות העברית החדשה
(אור יהודה: כנרת, זמורה-ביתן, דביר, תשס״ה). 460 עמ׳.
חנן חבר: היסטוריוגרפיה רב-קולית
(עמ׳ 583)
על: דן מירון.הרפיה לצורך נגיעה: לקראת חשיבה חדשה על ספרויות היהודים (פרוזה
אחרת/מסות) (תל-אביב : הוצאת עם עובד, תשס״ה). 171 עמ׳.
חנן חבר: בין ניכוס לחתרנות
(עמ׳ 589)
על: דרור משעני.בכל
העניין המזרחי יש איזה אבסורד: הופעת המזרחיות בספרות העברית בשנות השמונים
(תל אביב : הוצאת עם עובד, תשס״ו). 204 עמ׳.
שמרית פלד: ספרים חדשים (סקירה) (עמ׳ 593)
רשימת המשתתפים (עמ׳ 597)
תקצירים באנגלית (עמ׳ ix)
יונתן פיינטוך: בין כוהנים לחכמים - על אגדה אחת בהקשרה
הרחב בבבלי יומא (עמ׳ 1–14)
המאמר עוסק בברייתא אגדית המופיעה בפרק השלישי בבבלי יומא העוסקת
בעני ועשיר ורשע באין לדין. המאמר בוחן את תוכנה ועיצובה של האגדה כמכלול
ואת שאלת הקשרה התלמודי הרחב. האגדה משובצת בתוך סוגיה הלכתית הנוגעת לבגדי
הכוהנים ומעלה את הבעייתיות שבהתנהלות הכוהנים בשלהי ימי הבית השני, ובמיוחד
את בעיית היחס של הכוהנים לבגדיהם ואולי למעמדם הכלכלי באופן כללי.
חברוני, עידו: ׳גירא בעיניה דשטן׳: הקשרים ומשמעות
בסיפור-פולמוס תלמודי (עמ׳ 15–51)
ניתן להגדיר את התרבות כתמצית ניסיונו של האדם לארגן את העולם,
ואויבה העיקרי הוא לפיכך כל מה שאינו נכנע לסדר שהיא מבקשת להכתיב. ברמה
המופשטת זהו המאבק הנצחי בין טוב לרע. בעולם הדימויים הקונפליקט שבין עולם
התרבות לכאוס שמאיים עליו מתגלם במאבקו של הגיבור בשטן או בייצוגיו הסמליים
הנפוצים - דרקון, שדים ומפלצות. בחינת האופן שבו הגיבור מנצח את השטני
מעניק לחוקר מידע משמעותי על יחסה של התרבות שבתוכה נוצר הסיפור לבעיית
הרוע. הסיפור שנדון במאמר זה עוסק במאבק בין נציג כוחות הטוב (חכם תלמודי)
לשטן, אולם באופן מפתיע המנצח במאבק זה אינו הגיבור אלא דווקא השטן. לספור
ניתנו פרשנויות רבות במהלך השנים, והמחבר מציע לקרוא אותו קריאה חדשה,
כסיפור שמטרתו להוביל את האדם לניצחון על השטן (מתוך המאמר).
עמית עסיס: שני מלכים, כתר אחד, ובית דינו של רבן גמליאל:
בין אסטרטגיות של הצדקת סמכות לבין משמוע של זמן (עמ׳ 53–75)
במרכז מאמר זה עומדת קריאה בשני סיפורים
- האחד מן המשנה והאחר מן התלמוד הבבלי - שעוסקים בשאלות של היררכייה סמכותית,
ושדמות הלבנה ושאלת קביעת לוח השנה ממלאת בהם תפקיד. המחבר מבקש לטעון
לדמיון בין הסיפורים באסטרטגיה שבה הם מצדיקים היררכייה סמכותית באמצעות
ייצוג, ובמשמעות שהם מייחסים לקבלת סמכות ולהפעלתה. אסטרטגיית הצדקת ההיררכייה
הנקוטה בסיפורים אלה תיבחן על רקע אסטרטגיות מקבילות לה והפוכות ממנה בספר
היובלים, שהיה חלק ממגמה חלופית לזו של תרבות חז״ל, מגמה שהעמידה גם לוח
שנה אחר מזה שהיה מקובל בתרבות חז״ל. הניסיון לקרוא שאלות של סמכות בטקסטים
הנוגעים למחלוקת הלוח לא יתמצה כאן בטענות בדבר האופן שבו משמשים הטקסטים
כסוכנים במחלקה פוליטית, זאת משום שהרובד הפוליטי הוא רק היבט אחד של הסמכות
והפעלתה. שאלות של סמכות גלומות בעצם הניסיון להשליט סדר בזמן, להכפיף
את הזמן המשתנה לתופעות החוזרות על עצמן. בקביעה שתאריך מסמן את היום שאנחנו
עומדים בו ואת ׳אותו היום׳ בשנה שעברה ובשנה שלפניה, מקופלות טענות בדבר
מערכת היחסים בין מערכת מסמנים לבין המציאות, טענות שיש להן השלכות הן
על סמכותו של הטקסט על המציאות והן על מערכת היחסים בין המצווה למצווה.
הסיפורים במאמר לקוחים מתקופות שונות ומסוגות שונות. הטענה בדבר רלוונטיות
של שני הסיפורים זה לזה איננה טענה היסטורית או טענה סיבתית בדבר השפעה
של האחד על האחר, אלא טענה בדבר האופן הדומה שבו שני הסיפורים משקפים מבנה
עומק של הצדקת סמכות ושל הענקת משמעות בשיח התלמודי (מתוך המאמר)
אברהם וולפיש: הסוכה ומשל העבד: החידה שבפשר
(עמ׳ 77–98)
על הסוכה ומשל העבד המופיעים במסכת
סוכה ב, ט, על ירידת גשמים בחג הסוכות ועל הקשר בין מצוות הסוכה למצוות
חג הסוכות.
איריס בראון (הויזמן): שלושה גלגולים של ׳משל
החומות׳
(עמ׳ 99–132)
המאמר דן ב״משל החומות״ המיוחס לבעש״ט,
עומד על ההבדלים שבין גרסאות המשל השונות באמצעות ניתוח ספרותי ורעיוני,
ובוחן כיצד ההבדלים שבין הגרסאות משקפים את ההבדלים הרעיוניים שבין ההוגים-המספרים.
חמוטל צמיר: לילית, חוה והגבר
המתאפק: הכלכלה הליבידינאלית של ביאליק ובני דורו
(עמ׳ 133–182)
על הגבריות היהודית-הציונית בסוף המאה
התשע-עשרה ובראשית המאה העשרים, ובמיוחד התשוקה הגברית, שייצוגי נשים בכלל
ודמותה של לילית בפרט הם חלק ממנה. כיוון שהתשוקה הגברית כרוכה לבלי הפרד
בתשוקה הלאומית, הרי היא מתגלה לא רק ביחס לאשה אלא לכל תחום שבו ודרכו
האני מגדיר ומכונן את עצמו: ביחס לטבע, לעולם, לזמן ולמרחב, לעבר ולעתיד.
המחברת מותחת קו מחבר בין שירי לילית לשירים שלכאורה אינם קשורים כלל למיניות
או לנשים, ומציעה פרשנות לכלכלה הליבידינאלית הכוללת של שירי התחייה. במוקד
הדיון עומדת שירתו של ביאליק,
הבולט במשוררי התקופה, אך לצידה גם משוררים אחרים.
רפי צירקין-סדן: ביקורת הספרות של
ברנר ותאוריית הראליזם הרוסי (עמ׳
183–214)
על יצירתו הבקורתית של י״ח ברנר והזיקה
העמוקה שחש להשקפה האסתטית של הביקורת הרוסית כפי שהיא משתקפת אצל ויסריון
בלינסקי וקרבתו לתאוריית הראליזם הרוסי בכלל.
יוחנן ברויאר: היסוד המקראי הסמוי בלשונו של
עגנון (עמ׳ 215–254)
המאמר מציג את דרכו של עגנון לעצב ביטויים מקראיים מחדש על פי רוח
לשון חז״ל, וכיצד מתורגמות מצוקות דורו לשפת המקורות.
שירלי סלע-לבבי: ׳המכתב הגנוב׳ של תרצה - הזדהות וחזרה
ב׳בדמי ימיה׳ של עגנון (עמ׳ 255–272)
המחברת מעיינת בספור ״בדמי ימיה״ לעגנון תוך שימוש בחשיבה פסיכואנליטית
הן בגרסתה הפרוידיאנית והן בגרסתה הלקאניאנית ובייחוד בתובנותיו של ז׳ק
לקאן באשר לשני מושגים בסיסיים: הזדהות וחזרה, בניסיון להסביר את התנהגותה
של תרצה.
חנן חבר: אחריות ומרחב ב׳השבוי׳
מאת ס׳ יזהר (עמ׳ 273–278)
נעמה צאל: כניסה, הימלטות, ועמידה על הסף בפתיחת ׳כתם
של שקט׳ ליוסל בירשטיין: הצעת קריאה
(עמ׳ 279–286)
המאמר דן בפתיחת ״כתם של שקט״, שהוא ספרו הראשון של יוסל בירשטיין
בעברית. הפתיחה מתארת מצב של כניסה לשוק אך מבטאת גם סוגי כניסה רבים ושונים,
שהמעבר בהם טומן בחובו פוטנציאל של שינוי זהות. בחינת הקטע הספרותי מסמנת
גם את כניסתו של בירשטיין אל כתיבה בלשון עברית לאחר ארבעה עשורים שבהם
התגורר בישראל וכתב ביידיש. המחברת שואלת האם יש להבין את מהלכו זה כטרנספורמציה
של סופר יידיש לסופר ישראלי שכותב בשפת הלאום, או שמא באופן אחר?
אורי הולנדר:בלוז על רצפת המשחטה:
על אפוס וקיטש בשירת רוני סומק
(עמ׳ 287–303)
המאמר בוחן את שירתו של רוני סומק וכיצד היא מתמודדת עם פאתוס וקיטש.
הוא מציג שלוש דרכים לכך: שימוש באפקט ויצירת קולאז׳ שירי, עיצוב גירויים
שיריים ויצירת היגיון מרחבי. שילובם של שלושה רכיבים אלה מבהיר את פשר
הרוח האפית של שירת סומק ואת אופני עיצוב האפוס שלה.
ביקורת ספרים
נחם אילן: בין השיטין ומעבר להן
(עמ׳ 305–310)
על: יהודה רצהבי. מוטיבים שאולים בספרות
ישראל (רמת-גן : הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, תשס״ז)
תמר ס׳ הס: קרועת לב אך נושמת
(עמ׳ 311–319)
על: יגאל שוורץ.הידעת את הארץ שם הלימון פורח: הנדסת האדם ומחשבת המרחב בספרות העברית
החדשה (אור יהודה : דביר, 2007)
שמרית פלד: ניכוס, התנגדות ותודעה בייצוג המזרחיות
בספרות הישראלית (עמ׳ 321–328)
על: בתיה שמעוני.על סף הגאולה - סיפור המעברה: דור ראשון ושני (מסה קריטית: סדרת
ספרי מחקר בספרות עברית) (אור יהודה ובאר שבע : דביר ו׳הקשרים׳: המכון
לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית, אוניברסיטת בן-גוריון הנגב, 2008)
אבידב ליפסקר. פנומנולוגיה
של קריאה ביקורתית (עמ׳ 329–334)
על: חנה סוקר-שווגר. מכשף השבט ממעונות
העובדים: יעקב שבתאי בתרבות הישראלית (ספרות,
משמעות, תרבות, 35) (בני ברק ותל-אביב : הקיבוץ המאוחד והמכון הישראלי
לפואטיקה וסמיוטיקה ע״ש פורטר, אוניברסיטת תל-אביב, תשס״ז)
תמר ס׳ הס: בדרך אל המושבה הסמוכה : לאה גולדברג
נפגשת עם ברנר
(עמ׳
583–600)
חנן חבר: ׳שום גירוש לא פותר כלום׳ : על ׳חרבת-חזעה׳ מאת
ס. יזהר
(עמ׳ 601–614)
נילי אריה-ספיר: פורים בשינקין - קרנבל בתל אביב של שנות השמונים
(עמ׳ 615–630)
אילנה רוזן: א ייד געפינט אן עצה (יהודי מוצא עצה) : קריאה בסיפור
החיים ובפתגמים ואמירות של ישראלי יוצא טרנסילבניה על חייו
ברומניה הקומוניסטית
(עמ׳ 631–649)
יורם בילו: ׳לעשות עוד הרבה מנחם מענדלים׳ : עקרות, הולדה ובריאה
בחב״ד המשיחית
(עמ׳ 651–677)
חיה בר-יצחק: גברים ונשים מספרים את מיתוס בריאת האישה - על השימוש
במיתוס להעברת מסר הגמוני וחתרני
(עמ׳
679–690)
הגר סלמון: רקמות ׳גובלן׳ בישראל : לפיתוח קטגוריית ׳חפץ מעבר׳
בחקר תרבות חומרית
(עמ׳
691–714)
עאמר דהאמשה: יהודים במפה הערבית : שמות מקומות עבריים בפי ערבים -
קריאה ספרותית ותרבותית
(עמ׳ 715–735)
נינה פינטו אבקסיס והאני מוסא: השתקפות זהותם של ערביי ישראל
בכינויים פרטיים המבוססים על העברית
(עמ׳ 737–753)
יעל זרובבל: ה׳תנ״ך עכשיו׳ : עכשוו, סטירה פוליטית וזיכרון לאומי <על
ספרו של מאיר שלו> (עמ׳
755–773)
דוד שולמן: בת המלך בתוך האבן : מעשייה מדרום הודו
(עמ׳ 775–787)
פרדי רוקם: ׳מי שנוסע למרחקים יודע הרבה׳
<על ולטר בנימין וחנוך לוין>
(עמ׳
789–795)
כרך
כו (תשע״ג 2013) / עורכים - אריאל הירשפלד,
חנן חבר, יהושע
לוינסון ; מזכיר המערכת - אריאל לוינסון.
תוכן העניינים:
משה שושן: סיפור חוני המעגל במשנה, תענית ג, ח: מקרה מבחן של מלאכת הסיפור במשנה
(עמ׳ 1–20)
גלעד ששון: הסיפור המקראי המורחב על אביגיל המונעת מדוד לבוא בדמים
(עמ׳ 21–40)
אוריה כפיר: על הרון ועל האון - שיר האזור ׳אין רֹן בך׳ מאת אברהם הבדרשי
(עמ׳ 41–68)
ניחם רוס: המעשייה ׳אם לא למעלה מזה׳ [מאת
י״ל פרץ] ומקורה החסידי
(עמ׳ 69–99)
אריאל לוינסון: ׳עולם על יד עולם׳ - לחידת ׳מרים׳ של
ברדיצ׳בסקי
(עמ׳ 101–119)
מימי חסקין: סובבוני להט אש בוערת - ההורה בתרבות ובספרות העברית
(עמ׳ 121–147)
דרור אֵידָר: ׳לפעמים מזנקת הקדושה מתוך קלון הרפאים של שפתנו׳: על הלא מודע וחומרי
התהום בשפה העברית, בספרות ובתרבות הישראלית
(עמ׳ 149–184)
דינה ברדיצ׳בסקי:
ביקורת הריבונות וריבונות הביקורת <על ספרה של שמרית פלד,
״הריבון הישראלי: השיח והרומן, 1967–1973״> (עמ׳ 249–254)
דורית למברגר:
ספרות כסימפטום או פרשנות כסימפטום? <על
ספרם של יוחאי אופנהיימר וקציעה עלון ״אמנות הסימפטום: קריאות ביצירותיו של
אהרן אפלפלד״> (עמ׳ 255–258)
דודו רוטמן:
אבל הטקסטים לעולם עומדים <על ספרו של עלי
יסיף ״מאה סיפורים חסר אחד : אגדות כתב יד ירושלים בפולקלור היהודי של ימי
הביניים״> (עמ׳ 259–268)