אִמֵּת

° 1, פ"י, — א) ברר והוכיח וקים שהדבר אמת, Die Wahrheit beweisen; établir la véracité; establish the truth: ולא רצה הנכוחה ואמת האמת לא חש להשיב עד הבינו הענין תשוב' תלמי' מנחם לב.  במה שאאמת לך אמתות השכל ראב"ע ספר העצמים.  וכדי לאמת דבריו השיבם כן רש"י בראש' כ יב.  וכבר הישרתיך את המקומות אשר תאמת מהם כל מה שזכרתי לך ר"ש אבן תבון, מו"נ ב כד.  דע כי כל ספור שתמצאהו כתוב בתורה הוא לתועלת הכרחית בתורה אם לאמת דעת שהוא פנה מפנות התורה או לתקון מעשה מן המעשים שם ג נ .  ומה שאמתוהו החושים וכו' הוא, יקוו המים ג.  הענינם הכללים וכו' שכבר אמתום הענינים החולפים שער השמים לאבן לטיף.  מתועלותיה (של החכמה) הראשנים והכרחים שהיא תאמת לנו מציאות השם ידע' בדרשי, תשו' לרשב"א,  תשו' תיח.  כי מי יאמת להם שצוהו המלאך שלא ישחטהו ר"י אברבנאל, וירא, ענין העקדה.  וזה דבר אמתי יאמתנו המציאות מלמד התלמידים, בוא.  אחד מהדרכים המאמתים מציאות הדבר תגמולי הנפש, הלל מוירונה, ב..  כל מה שאמרתי עליו אני מכון לאמת ולהוכיח לפני אוהבים ושונאים שלא היה דרך גוזמא אבל אמת גמור הריב"ש תשו' ס.  וחשבו קצתם כי עשון מה שתחת האמה בקוצי קפוד הנה יוריד החצץ וזהו מה שלא אמתתיו אני קאנון ג יח ב ז.  אין צריך לאמת מדרגת נבואתו עקרים א יה.  אעפ"י שלא יאמתהו החוש והשכל שם. — וקצת במשמעה אחרת, הגיע להבין מהות הדבר: ואולי אח"כ ימצא דרך לעמד על אמתת זה לא בקבלת ההמון אבל בהיותו מאמת אמתת החולי וערך הסמים המקררים להסיר המחלה מאזני צדק לאגזלי. — ובינוני: °מְאַמֵּת, מְאַמְּתִים, בשמוש שם,  עי' ערך מְאֵמֵּת. — ב) אמר שכן הוא האמת behaupten; affirmer; assert : ולמה נאמת כי היה העולם מלֹא דבר ראב"ע, אשאל מכם.  אותה דבה כמו ששמעה היה הוא מביאה אל אביו ולא היה מאמת שכן הוא ר"י אברבנאל, וישב א.  ולפי הנשמע שחמיה אבי הבעל מאמת הענין גם חקר אותה בפני עדים בחקירות ובבדיקות להוציא מפיה כן הוא מהר"י קולון תשו' פא

— פֻע' °אֻמַׁת, נתבררה אמתתו: אבל זה מאמר הלציי בלתי מאומת ר"י אברבנאל אבות ב, ר"י אומר עין רעה.  ולכן חל עלינו חובת ביעור תשובתו זו באופן יותר עצמי ומאומת מפעלות אלה' ט ט.  כי מה שלא יובן איך יוכחש ואיך יאומת יאוד' בן שלמ' נתן, הקד' כוונת הפלסו' לאלגזלי.  ולפי זה יאומת כי זה הקשת הוא כפליים בקרוב אל שעור נטיית השמש הגדולה הנשיא ר' אברהם בר' חייא, ס' אשפירא, שער ב'.  התשובה להיות הקללות הראשונות אמורות על חרבן בית ראשון לבד זה הדבר בלתי מאומת מן הכתובים ר"י בר אבר', חזוק האמונה, א ה.  בתשובה מספקת ומאומתת מדברי הנביאים ע"ה שם כאמאומתת ההקדמה בשלמות השנית וגם השלישית האומרת שיש שני מיני מלאכים ר"י אבוהב, נהר פישון כט:מאומתת היא אצלי וברורה רמח"ל, דרך חכמה.

— הִפע', °הֶאֱמִית, כמו אִמֵּת: על תם ומועד ודמי עבדים להאמית רסע"ג, אזהר' קובץ מעשי גאונ'.  ויגזלו ויחמסו זה לזה ולא יאמיתו בפיהם אחד לחבירו ואין שלום ביניהם העולם אבד מחז' ויטרי,פרוש אבות.

— הופע' °הואמת:  וכה פעל נגדם האל יתעלה טובות רבות הואמת כי ידו עשתה זאת בשמים ראש, רנא.

— נתפ', °נִתְאַמֵּת, נתברר כי הדבר אמת: יסורו כל הספקות האלה מלבך ויתאמת אצלך ענין הנבואה ר"י אבן תיבון, חו"ה יחוהמ"ע ה.  שכבר התאמת שזאת ההוויה בלתי מתמדת מו"נ ב כז .  וממה שצריך שיתאמת אצלך הוא שקצת אנשי זאת הכת הג' יתחדשו להם דמיונות שם ב לז.  והנה התאמתה אצלי זאת האמונה ג"כ מדברי התורה שם ג נונתאמת אצלם שהיה רוח צפוני רפואה למכת דם  ר"י אברבנאל יהושע ה, וזה הדבר.  בעבור שבדרך ההוא יתאמת המופת הוא, מפעלות אלהים ט אוכשיתאמתו השלש בקשות העצומות במופת האמיתי שם  שנתאמת מצד הנסיון רשב"א, תיגהתתאמת בחירתי היאמן דברי ידע' בדרשי, בחי' עול' ז.  ומומחה הוא שנבחן ונתנסה שלש פעמים ונתאמת בו הנסיון פירוש המשנה להרמב"ם, שבת ס . וכשיבחנו החלקים כלם הנה נתאמת אצלנו כי כשיהיה למקום למשוה היום וכו' קאנון א א ג א .  מאחר שנתברר ונתאמת אצלי על פי כתבים מקויימים מאנשים גדולים בתורה מהר"י קולון, תשוב' עט .  ונפלו בבלבול גדול לאמת חדוש העולם כדי שיתאמת להם מציאות האל רשב"ץ דורן, מגן אבות א.  אנו העדים חתומי מטה הטפסנו הפתקה הנזכרת אות באות תבה בתבה  ונתאמת אצלינו שהכתב כתב יד החכם וכו' רב ששת תשו' קעט.  ובזה יתאמת לנו כאלו ראינו בעינינו הכל מערכת האלהות א.  אם לא יתאמת היותו שליח ר"י אלבו, עקר' א יה.  עליך יתאמת כי התורה מחזרת על אכסניה שלה ר"י מפיסא, מנח' קנא' דף ב'ונתאמת ונתחזק הדעת הזאת בלב קהל ישראל שם דף יט .  גם כתב בו דברים אשר לא נתאמתו לו מפי עדים נאמנים מעשיות ביה"מ ילינק ו . — ובמשמ' ברר האמת לעצמו: אמנם מתוך תורה שבכתב לא נוכל להתאמת על זה ר"מ אלדבי ש"א, נתיב ו .



1 אמר ר"ש אבן תבון וז"ל: בנו המעתיקים ממלת אמת בנינים נמשכים אחר לשון הערבי שיש להם בנינים מן המלה שהיא במקום אמת.  וכונתו להשם חקיקה حَقيِقَة בערב'.