אָקוֹן

* 1, עקון, ש"ז, מ"ר אֲקוֹנִים, — מין סל של צידים כעין תבה של עץ שיש בה למטה אגמון של ברזל, Steerhamen : (אונקלי) של שידה טמאה ושל אקון2 טהורה (כלים יב ב). הרשתות והמכמרות והמדף והפלצור ומצודות הסכרין טמאים והאקון והרטוב והכלוב טהורין (שם כג ה).



1 כך בקצת משנ' מנקד' נדפ'. וכך לוי ויסטרוב. צמח דוד ומער' המע' אָקוּן, קוהוט נקוד מוזר כדרכו אַקָן. וסבר ש' קרויס כי זו המלה היוני'  ϰινοςὄγ, אבל פרוש מלה זו הוא עגן, וגם האנך של הספינות שמדדים בו את עמק המים, ואינני רואה שום יחס בין מלה זו ובין אקון שלנו. ס' פרנק' S. Fränk 229 רואה באקון מלה דומה לעגן, ואומר כי מקור שתיהן אחד. קוהוט בקש מקור לו בהשם היוני σαγήνη, רשת, או בלשון פרס' אכנגו שמשמעתו הוא אונקל, אך כל זה רחוק ודחוק.

2 רה"ג והרמב"ם מעידים כי ס"א גורסים עיקון עקון ופרש רה"ג וז"ל: דומה לשידה והוא מכלי הצידים. ע"כ. ולהלן שם כג ה אומר: מכלי הצידים שצודים בו הדגים ודוגים בו ודומה לכלב ושמו בטיית לחלוח ויסמעוה איצא אלסלהה. והנה לא עמדתי על מהות המלי' הערב' אשר פה. והגהות קוהוט אינם נכונים. אך מהות הכלי נראה ברור מפרוש הגאון, וכן פרש גם הרמב"ם: הי סלה אלציד ושכלהא משהור ענד אלציאדין והי תאבות מן עוד פיה מכ'אטיף יעלקנוה פי אלבחר ידכלה אלסמך ולא יקדר יכרג' מנהו. ע"כ. ובעבר' (תרגום דרנב'): היא תיבת ציד והיא שידה מעץ אשר בה אינקליות ותולין אותה בים ויכנסו בה הדגים ולא יוכלו לצאת ממנה.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים