אַרְיֵה

1, ש"ז, מ"ר אֲרָיוֹת, — א) כמו אֲרִי,   Löwe; lion: כרע רבץ כְּאַרְיֵה וכלביא מי יקימנו (בראש' מט ט). וילך וימצאהו אַרְיֵה בדרך וימיתהו (מ"א יג כד). הישאג אַרְיֵה ביער וטרף אין לו (עמוס ג ד). כי גוי (הארבה) עלה על ארצי עצום ואין מספר שניו שני אַרְיֵה ומתלעות לביא לו (יואל א ו). כאשר יהגה הָאַרְיֵה והכפיר על טרפו (ישע' לא ד). והיה שארית יעקב בגוים בקרב עמים רבים כְּאַרְיֵה בבהמות יער ככפיר בעדרי צאן אשר אם עבר ורמס וטרף ואין מציל (מיכ' ה ז). היתה לי נחלתי כְּאַרְיֵה ביער נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה (ירמיה יב ח). הנה כְּאַרְיֵה יעלה מגאון הירדן (שם מט יט). דמינו כְּאַרְיֵה יכסוף לטרף (תהל' יז יב). וישראל מתגברים כאריה שנפל בעדרי צאן ומכה והולך ואין מציל מידו (מד"ר אסתר, נקהלו היהודי'). — ומ"ר: שאול ויהונתן הנאהבים והנעימם בחייהם ובמותם לא נפרדו מנשרים קלו מֵאֲרָיוֹת גברו (ש"ב א כג). וישלח ה' בהם את הָאֲרָיוֹת ויהיו הרגים בהם (מ"ב יז כה). יחדו ככפרים ישאגו נערו כגורי אֲרָיוֹת (ירמ' נא לח). מה אמך לביא בין אֲרָיוֹת רבצה (יחזק' יט ב). ויתהלך בתוך אֲרָיוֹת כפיר היה וילמד לטרף טרף (שם ו). שריה בקרבה אֲרָיוֹת שאגים שפטיה זאבי ערב (צפנ' ג ג). תשורי מראש אמנה מראש שניר וחרמון ממענות אֲרָיוֹת מהררי נמרים (שה"ש ד ח). — ובמלאכה, דמות אֲרָיוֹת ממתכת  וכדומה: ועל המסגרות אשר בין השלבים אֲרָיוֹת בקר וכרובים (מ"א ז כט). ושנים אֲרָיוֹת עמדים אצל הידות (שם י יט). — ומשל: הוי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים (אבות ד יה). הוי ראש לשועלים ולא זנב לאריות (ירוש' סנהד' ד כב:). — *מזל אריה2, מזל חדש אב, החמשי בהמזלות,     Sternbild Löwe; Constel. Lion: כיון שבא (הקב"ה) להחריבו (את המקדש) בחמישי לא היה יכול לפייס שנקרא חמישי אריה (פסיקתא רבתי כז). סרטן אריה בתולה משמשין עם החמה בדרום (ילק' פקודי תיח). טלה אריה קשת פונים צפונה (שם מ"א קפה). ביום השלישי במזל אריה (שם אסת' תתרנט). — ואמר המשורר: זרע נשאר מעט מזער, ומכל טוב כארבה ננער, במזל אריה פה יפער כאריה בבהמות יער (ראב"ע, תקון הגשם, אל חי). — *לב האריה: כי לב האריה על דרך משל כשיהיה על אמצע המזרח וכו' (אמונה רמה 60). כאשר היה שבתאי עם לב האריה בהיותו במרחק הרחוק יחלש הפעל המגיע ממנו מפני הרוחק ויתחזק הפעל המגיע ממנו אם היה עם לב האריה במרחק הקרוב לפי שהוא אז יותר קרוב אליו ובאופן אחר יתחלף פעלו בהיותו במרחק הרחוק עם לב האריה לפעל המגיע ממנו בהיותו במרחק הקרוב עם לב האריה (מלחמ' ה' ה ט). הכוכב הנקרא לב האריה הוא תקוע בט' ש' וה' רגעים ממזל אריה (יסוד עולם לר"י הישראלי ו). — °כתב האריה: והכתב השביעי כתב האריה והוא כגון ששולחין אחריו זקני העדה או הבית דין חזוק לאחד מחבריהם או אפילו לבעלי דין במה שנסכמים דעתם היא הקרויה כתב האריה3 (ספר השטרות לר"י ברצלוני 134). — ג) °מטבע: ואם בשטר הפרעון כתוב בפרוש לפרוע סך אריות בין יעלו בין ירדו (שו"ת דרכי נועם כד). ראובן שהלוה לשמעון מאה אריות וכו' (שו"ת שמש צדקה, יו"ד כא). ונתן סימנים במטבעות שבתוך הכיס אריות כך וכך (שו"ת תורת חסד, קמח). ונגמר המקח ביניהם בעד מאה אריות (גינת ורדים, יו"ד ג  יא). והתנה לתת לחתנו שלש מאות גרו' אריות (שו"ת פרי הארץ אה"ע ה). שיתן לו בהלואה דרך משל עשרה אריות (פלא יועץ, הלואה). — עי' אֲרִי.



1 משקל לִבְנֶה, אַרְבֶּה. והצרי אולי מפני פעולת היוד. ובדבר מקור המלה עי' הערה לארי.

2 בחכמת המזלות: אריה ממזלות האש, זכר, ממזלות היום, מוליד תחלואים, וחלקו מן החיות האריות והנמרים וכו' וכלי המתכות הזהב והכסף והאבנים היקרות והאבן הנוקבת האבנים היקרות הנקר' דיאמנטי והאבן המלקטת התבן הנקר' אמברו וכל מלאכ' האש, ובחלקו מן הגבולים  הרביעי בגדד ופרס ותורק עד סוף השוק, וארמוני המלכים והמבצרים החזקים וכל הר גבוה וכל מקום שאוירו פתוח. הנולד בו יהיה נאה הגוף ועיניו כעיני החתול, ומתגבר וכעסן ושוקיו דקות ואיש מוסר ומרמה אוהב משגל נדיב עקר עומד על דבורו רב עצבון מביא עצמו בסכנות רב אוכל, וחלקו המלכים והשרים והנדיבים ועושי מלאכת הזהב והכסף ואבן יקרה וכל אומנות מעולה הוא סומכו ועל מלך ונסיכיו במאמר קונו ונסיכו עלה אריה מסובכו (צדה לדרך א א כח) —

3 בהערות בסוף הספר: אולי הוא מן אדא בערב' והוראתו חזוק, וצריך להיות אדיה במקום אריה, ואולי משרש ארי בערב' ג"כ חזוק. אך כ"ז דחוק ורחוק. 

חיפוש במילון:
ערכים קשורים